Greenpeace opublikował dziś spot i zdjęcia, w których Karolina Gruszka w przebraniu pszczoły zachęca do włączenia się w kampanię na rzecz ochrony pszczół i innych owadów zapylających.
Zobacz również
– Zawsze uważałam, że człowiek powinien mieć szacunek dla przyrody. W końcu jesteśmy jej częścią i od niej zależymy. Myślę, że jako gatunek zapędziliśmy się trochę i tego szacunku nam zdecydowanie brakuje. Od niedawna jestem mamą i bardzo zależy mi, aby moja córeczka dorastała w zdrowym i czystym środowisku oraz miała dostęp do żywności najlepszej jakości. Niestety bez pszczół to będzie niemożliwe. Cieszę się, że Greenpeace rozpoczął tę kampanię i że mogłam pomóc – komentuje Gruszka.
Kampania „Przychylmy pszczołom nieba” jest nową kampanią Greenpeace, rozpoczętą na początku kwietnia tego roku. Jej celem jest powstrzymanie wymierania pszczół i innych owadów zapylających poprzez doprowadzenie do ograniczenia chemizacji rolnictwa, a w szczególności wyeliminowania z użycia pestycydów z grupy neonikotynoidów, które zidentyfikowano jako najbardziej niebezpieczne dla zapylaczy.
Kampania jest na razie ograniczona do starego kontynentu. Prowadzi ją kilkanaście biur Greenpeace w Europie. Także w Polsce. W jej ramach na początku kwietnia b.r opublikowano raport „Spadek populacji pszczół – przegląd czynników zagrażających owadom zapylającym i rolnictwu w Europie” oraz zorganizowano konferencję, na której Greenpeace wraz z największymi polskimi związkami pszczelarskimi, wystosował apel do ministra rolnictwa o wsparcie działań mających na celu ochronę pszczół i innych owadów zapylających. Udział znanej aktorki jest następnym krokiem w podnoszeniu świadomości społecznej na temat problemu wymierania pszczół.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Poprosiliśmy o pomoc Karolinę gdyż w spotach organizacji pozarządowych ważna jest naturalność. Nie chcieliśmy niczego udawać, a takim udawaniem byłoby nagranie jednej z wielu obecnych celebrytek, dla których ekologia na co dzień nie jest istotna. Karolina nie musi zabiegać o media, zrobiła to, bo szczerze wierzy w potrzebę ochrony przyrody, w tym wypadku pszczół. Dzięki uprzejmości Karoliny i innych przyjaciół Greenpeace, którzy są jednocześnie fotografami, operatorami i montażystami, udało się ten spot i sesję zrealizować niemal za darmo. Nie jest to spot kampanijny w pełnym znaczeniu tego słowa, ale raczej narzędzie pomagające dotrzeć do mediów w których Greenpeace nie gości na co dzień – mówi Jacek Winiarski, rzecznik polskiego Greenpeace.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zjawisko wymierania pszczół nasila się w ostatnich latach. W USA ginie co roku 1/3 pszczół, w Europie 15% – 20%, w Chinach są już rejony gdzie nie ma ich w ogóle. Przyczyn tego zjawiska jest wiele, ale do głównych zalicza się zmiany klimatu, pasożyty i chemizację rolnictwa. Właśnie tę ostatnią przyczynę, wielu naukowców wskazuje jako szczególnie znaczącą i możliwą do szybkiego wyeliminowania.
Przed kilkoma miesiącami uwagę na ten problem zwrócił Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA – Europen Food Safety Authority), publikując raport, w którym wskazuje na neonikotynoidy jako jedną z głównych przyczyn spadku pszczelich populacji. W odpowiedzi na raport Komisja Europejska przedstawiła propozycję wprowadzenia zakazów używania w UE trzech najgroźniejszych z nich.
Podczas wczorajszego głosowania w Brukseli na posiedzeniu Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt, został przegłosowany tymczasowy zakaz stosowania w Unii Europejskiej trzech pestycydów z grupy neonikotynoidów, które zidentyfikowano jako najbardziej szkodliwe dla pszczół. Substancje te to: imidaklopryd i klotianidyna firmy Bayer i tiametoksam firmy Syngenta.