Konkurs Stena Recycling na stałe wpisał się w kalendarz odpowiedzialnych społecznie firm. Podmioty te, w swojej codziennej działalności kierują się wartościami, dzięki którym zmniejszają negatywny wpływ na środowisko. W trzeciej edycji konkursu wzięło udział w sumie kilkadziesiąt firm i studentów.
– Konkurs Stena Recycling zachęca firmy i studentów do efektywnego i mniej schematycznego myślenia o tym, jak zwiększać pozytywny wpływ produktów i usług na otoczenie. Tego typu zachowania i strategie, uwzględniające ideę GOZ, będą miały wielkie znaczenie, gdy po pokonaniu epidemii, gospodarka zacznie się z powrotem rozpędzać. Nie zapominamy także o ważnej roli edukacyjnej konkursu. Rośnie grupa przedstawicieli młodego pokolenia, którzy świadomie wybierają produkty, usługi, a nawet profesje, zmniejszające negatywny wpływ na środowisko – mówi Piotr Bruździak, przewodniczący jury konkursu.
Zobacz również
Oto zwycięzcy III edycji konkursu Stena Circular Economy Award. Pierwsze miejsce w kategorii Przedsiębiorcy – praktyka – otrzymała firma Orange Polska S.A. za projekt „Odnowa urządzeń multimedialnych”, w ramach którego używane routery i modemy zwrócone przez klientów po zakończeniu umowy, są odnawiane i udostępniane kolejnym abonentom. Jako najlepszą inicjatywę w kategorii „promocja idei GOZ” jury wyróżniło ex-aequo dwie firmy: Carrefour Polska Sp. z o.o., za akcję „Zakupy do własnych opakowań klientów” oraz STU ERGO Hestia SA za „Upcykling odpadów i organizację warsztatów z upcyklingu”. Carrefour zachęca do ograniczania jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych. W tym przypadku jury konkursu doceniło przede wszystkim chęć kształcenia konsumenta.
Z kolei STU ERGO Hestia SA ponownie wykorzystuje części z elektroodpadów oraz odpadów pozyskanych w ramach procesu likwidacji szkód. Materiały te wykorzystywane są m.in. do tworzenia biżuterii, materiałowych etui na sprzęt elektroniczny, a nawet mebli, które następnie są użytkowane w siedzibie firmy. Jury konkursu doceniło proaktywne działania firmy związane z potrzebą zmiany modelu dotychczasowego działania.
Dodatkowe wyróżnienia za wdrożone praktyki GOZ otrzymali: Barry Callebaut Manufacturing Polska Sp. z o.o. za zawracanie do obiegu powstałych przy produkcji czekolady odpadów poprzez wykorzystanie ich do wytwarzania zacieru, który następnie przetwarzany jest na bioetanol oraz firma Nowy Styl Sp. z o.o. za wprowadzenie dodatkowych usług naprawy, i redystrybucji niewykorzystywanych mebli oraz przetwarzanie nienadających się do dalszego użytkowania elementów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Spośród projektów zgłoszonych przez studentów jury wybrało pomysł Justyny Bronowickiej (Uniwersytet Wrocławski) na „Sklep samozaopatrujący”, którego głównym celem jest upcykling starych ubrań oraz edukacja w zakresie ekologii i GOZ. Dodatkowe wyróżnienia otrzymały Karolina Wodnicka z Akademii Sztuki w Szczecinie za projekt ekologicznego opakowania na kanapki oraz Magdalena Kierzek, Paulina Wielec i Amanda Nowaczyk z Politechniki Łódzkiej za projekt aplikacji służącej do rozpoznawania rodzaju odpadu i tym samym ułatwiającej skuteczny recykling.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nagrodą dla zwycięskich przedsiębiorstw jest możliwość wybrania z oferty Stena Recycling usługi środowiskowej lub szkoleniowej m.in. audytu środowiskowego, planu ekoedukacji, szkolenia środowiskowego czy dotyczącego transportu odpadów niebezpiecznych. Studenci otrzymują laptopy oraz grant w wysokości 10 000 zł na realizację zgłoszonego pomysłu.
Partnerami III edycji są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Konfederacja Lewiatan, Akademia Leona Koźmińskiego, Polska Izba Gospodarki Odpadami, Organizacja Odzysku Opakowań „Rekopol”, Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza, Kampania 17. Celów oraz GOZ WORLD. Konkurs Stena Recycling znalazł się wśród inicjatyw uznanych w plebiscycie LISTKI CSR Tygodnika Polityka jako projekt, który może być inspiracją dla innych ze względu na tematykę, skalę lub sposób realizacji.