Nowa rola PR
Czy w dobie cyfryzacji komunikacji, wykorzystania sztucznej inteligencji, rosnącego znaczenia influencer marketingu, PR ma jeszcze znaczenie dla dostawców technologii? To pytanie zadała doskonale znana na całym świecie firma badawcza Forrester.
Zobacz również
– Badamy około 10.000 globalnych dostawców technologii i często zadajemy sobie pytanie o wartość komunikacji PR, szczególnie tej branżowej. Dziś, w dobie pandemii, wartość silnego partnera PR jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej, a linia pomiędzy światem PR, marketingu i reklamy zaciera się, ponieważ wiele firm łączy budżety. W efekcie, dzisiejsi PR-owcy stają się jednocześnie ambasadorami marki, marketerami treści, wpływowymi ekspertami mediów społecznościowych i samymi analitykami rynku – tłumaczy Jay McBain, principal analyst, Channel Partnerships & Alliances z amerykańskiej firmy badawczej w swoim wpisie blogowym „Do Channel Vendors Need Public Relations Anymore?”
Eksperci Forrester’a pod lupę wzięli kilkanaście tysięcy agencji z całego świata zajmujących się komunikacją. By stworzyć swoje zestawienie, przedstawiciele Forrestera skontaktowali się za pomocą sieci społecznościowych i poczty elektronicznej z przedstawicielami mediów na całym świecie na bieżąco współpracującymi z agencjami PR. Po szczegółowej analizie wytypowali 85 firm.
– Na rynku działa ponad 25 tys. firm PR. Po zawężeniu kryterium poszukiwań do firm wyspecjalizowanych w obsłudze medialnej i komunikacji z mediami kanałowymi, nie znaleźliśmy zbyt wielu takich, które byłyby w stanie wykreować wartość dla klientów. Historie, którymi PR-owcy dzielą się z mediami, muszą być aktualne, wartościowe i istotne. Ponadto, muszą być one również poparte wiarygodnymi statystykami, opiniami ekspertów i rzetelnymi faktami. Media nie są zainteresowane nieistotnymi informacjami i zawoalowanymi treściami marketingowymi – zwraca uwagę Jay McBain, główny analityk amerykańskiej firmy badawczej.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Amerykanie górą
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W przygotowanym zestawieniu dominują agencje ze Stanów Zjednoczonych, które mają aż 45 reprezentantów. Na europejskim rynku, najwyższy wynik udało się osiągnąć Wielkiej Brytanii, która dołożyła do globalnego zestawienia kolejne 11 firm. W całym rankingu znalazły się zaledwie 4 europejskie państwa, w tym Polska.
– Dziennikarze znajdują się pod coraz większą presją, by publikować więcej, szybciej a jednocześnie muszą pilnować, by treści, które tworzą, były nie tylko „klikalne”, ale też wartościowe i rzetelne. Dziś rolą agencji PR jest to, by ich w tej pracy wspierać a klientom oferować wartość wynikającą z doświadczenia i zrozumienia świata IT oraz mediów. Cieszę się, że ta umiejętność podawania korporacyjnych treści w taki sposób, by były one ciekawe, inspirujące i wartościowe, została dostrzeżona zarówno przez taką firmę jak Forrester, jak i przez dziennikarzy z którymi na co dzień współpracujemy. To duży zastrzyk motywacji – mówi Adam Mitura, CEO agencji inPlus Media.
Agencja specjalizuje się w obsłudze firm z branży nowych technologii wspierając je w obszarze tworzenia kontentu, komunikacji z mediami oraz działań w mediach społecznościowych. Do grona klientów inPlus Media należą takie firmy jak VMware, Oracle, BPSC, CloudFerro, Atman czy fundusz inwestycyjny Deep Change Ventures.