Agencja 6ix WoMM & Social Media przygotowała infografikę porównującą trzy dostępne rodzaje kampanii na forach.
Znaczenie forów internetowych dla sprzedaży potrafi być szczególnie widoczne w przypadku marek, w których procesie zakupowym silnie występuje efekt ROPO (Research Online Purchase Offline) – zachowanie konsumentów, którzy przed dokonaniem zakupu aktywnie poszukują w sieci informacji na temat rozważanych marek i produktów.
Zobacz również
W poszukiwaniu informacji konsumenci trafiają na serwisy internetowe marek, porównywarki cenowe i wspomniane wcześniej fora internetowe. Informacje i opinie, które znajdą na tym etapie zdeterminują ich decyzje zakupowe. Uśredniając dane dotyczące poszczególnych kategorii produktowych Efekt ROPO wpływa na decyzje aż 50% polskich internautów. Co ciekawe, aż 4 na 5 konsumentów, którzy podejmują decyzję na podstawie research’u w sieci nie zmienia swojej decyzji w punkcie sprzedaży.
W tym kontekście znaczenie forów internetowych dla sprzedaży jest oczywiste. Przejrzyjmy wiec narzędzia, które pozwalają marketerom zagospodarować ten obszar.
Nieoficjalna komunikacja na forach – Amplifying
Obecność marek na forach internetowych może być realizowana poprzez amplifying internetowy – komunikację na forach w relacji konsument – konsument. Aby amplifying był skuteczny, marka musi zapewnić tzw. Reason to Talk, czyli powód, dla jakiego agencja miałaby zabierać głos w dyskusjach.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najbezpieczniejszą strategię jest uczestnictwo reaktywne – odpowiadamy na posty i pytania użytkowników dostarczając im wiedzę mającą rozwiać ich wątpliwości, a marce wykreować nowych klientów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Oficjalna komunikacja na forach – eRzecznik
Kampanie eRzecznika marki są rozwinięciem amplifyingu internetowego. Polegają na jawnym i partnerskim reprezentowaniu marki na forach internetowych i w innych sieciowych touchpointach. Podstawowym wyróżnikiem kampanii eRzecznika jest fakt, że zapewnia ona markom bardzo duże bezpieczeństwo komunikacji dzięki swojej całkowitej jawności – eRzecznik jest zawsze podpisany imieniem i nazwiskiem oraz komunikuje markę, którą reprezentuje.
Kampanie eRzecznika pozwalają markom przeprowadzać bardzo jakościowe, oficjalne działania w naturalnych touchpointach grupy docelowej – na forach internetowych, czyli w miejscach do których marki miały do tej pory bardzo ograniczony dostęp.
Oficjalna komunikacja na forach wsparta monitoringiem – Online Ekspert
Online Ekspert to forma oficjalnej komunikacji na forach internetowych wsparta stałym monitoringiem Internetu. Takie połączenie pozwala docierać do konsumentów, którzy w tej chwili zadają na forach pytania dotyczące planowanego zakupu. Ta grupa klientów znajduje się w fazie ‘consideration’ procesu zakupowego – tuż przed podjęciem decyzji zakupowej. Online Ekspert jest wspólna usługą agencji 6ix WoMM & Social media i Monitoringu Internetu SentiOne.
Mechanika usługi składa się z trzech kroków:
- Zespół analityczny na bieżąco monitoruje fora internetowe
- Lokalizuje konsumentów, którzy pytają o produkty lub usługi danej marki lub jej konkurencji i rozważają dokonanie zakupu
- Online Ekspert marki błyskawicznie rozpoczyna oficjalną komunikację ze zlokalizowanymi konsumentami – odpowiada kontekstowo na ich pytania, kieruje ich do eksperckich treści na serwisie internetowym marki i inspiruje konsumentów do podjęcia korzystnej dla reprezentowanej marki decyzji zakupowej.
Mechanikę działania usługi przedstawia poniższe video:
Online Ekspert, tak jak eRzecznik, reprezentuje markę w sposób oficjalny i całkowicie jawny – jest zawsze podpisany prawdziwym imieniem i nazwiskiem i otwarcie komunikuje, jaką markę reprezentuje.
Online Ekspert udziela zainteresowanym konsumentom fachowej porady i dostarcza im ekspercką wiedzę – jest docenianym i pożądanym partnerem konsumentów.
Zapraszamy do zapoznania się z infografiką przedstawiającą różnice pomiędzy poszczególnymi dostępnymi rodzajami kampanii na forach internetowych.