140 znaków po polsku – raport o Twitterze

3,5 miesiąca analiz, 84 325 poddanych analizie użytkowników, 9 644 277 zebranych tweetów. Wyzwanie: prawie 10 GB danych poddanych dokładnej analizie po to, aby odkryć, po raz pierwszy, kim są i co robią na Twitterze internauci piszący w języku polskim.
O autorze
3 min czytania 2013-05-21

– W związku z tym, że dotychczas Twitter nie był dobrze zbadany w Polsce, postanowiliśmy przygotować raport na podstawie danych z naszego kraju, który pokaże jego aktualny obraz, kondycję i potencjał – mówi Rafał Janik, Thinkmedia.pl, wielki fan Twittera, pomysłodawca i współautor raportu. – Tym raportem chcielibyśmy rozpocząć cykliczne badanie Twittera w Polsce. Co kwartał zamierzamy publikować aktualne dane na temat aktywności użytkowników. Będziemy mogli wszyscy śledzić, jak to medium staje się coraz bardziej popularne wśród tweetujących w języku polskim.

 Kto tweetuje 

W ubiegłym roku swoje konta na Twitterze w Polsce założyło ponad 54 proc. nowych, aktywnych użytkowników. Najchętniej tweetują osoby w wieku od 15 do 30 lat. Młode osoby wykorzystują to medium do śledzenia swoich idoli oraz autorytetów. Twitter sprawia, że mogą być blisko interesujących ich tematów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W badanym okresie aktywni użytkownicy Twittera objęci badaniem, opublikowali łącznie ponad 5,4 miliona tweetów, co średnio daje ponad 3100 tweetów na jednego użytkownika, a każdy tweet składał się średnio z 92 znaków! Średnia liczba followers to 396, średnia liczba following to 351. Nieco ponad 60 proc. tweetów zawiera „@”, 13 proc. adres URL, 15 proc. hasztagi, czyli „#”.

 – Kiedy rozpoczynaliśmy pracę nad badaniem, nie było mowy o detalach i celach. Chcieliśmy po prostu zobaczyć, ilu polskich użytkowników aktywnie używa Twittera. Już po pierwszej godzinie pracy nad kodem do zbierania materiału, w bazie pojawiły się pierwsze wpisy, po chwili setki i tysiące kolejnych. Kod „dostrajaliśmy” jeszcze wielokrotnie, dodając kolejne pozycje na liście‚ a wszystko po to, aby wyniki tego raportu pokazywały jak najlepiej zjawisko korzystania z Twittera w języku polskim – mówi Arek Pietrzyk, współautor raportu. – Po dwóch miesiącach uzyskaliśmy kilka gigabajtów danych źródłowych, czyli kilka milionów tweetów. Liczba danych, które pozyskaliśmy, zaskoczyła nas. Co chwilę wymienialiśmy spostrzeżenia i zaskakujące dane, takie jak informacje o liczbie wyników dla specyficznych zapytań, czy przypadkowo znalezione teksty, na które inaczej nigdy byśmy nie natrafili. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Aktywność użytkowników

Liczba użytkowników tweetujących rośnie od rana z godziny na godzinę codziennie poczynając od godziny 5-6 rano, osiągającą najwyższą wartość w godzinach 20-21 i opadając do rana. W odpowiednio niedzielę i poniedziałek tweetów jest najwięcej, liczba ta osiąga wartość minimalną w czwartek.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Aplikacje

65 proc. aktywnych użytkowników Twittera objętych badaniem publikuje swoje posty poprzez stronę www, a 70 proc. wykorzystuje do tego zarówno stronę www i mobilną stronę www. Jest to zadziwiająca informacja, która wskazuje, że pomimo doskonałego dopasowania Twittera do możliwości, jakie dają smartphony i pomimo natywnych aplikacji na te urządzenia, użytkownicy wciąż korzystają z „tradycyjnych” rozwiązań. Istotne jest również to, że aż 84 proc. tweetów jest publikowanych poprzez witryny i aplikacje należące do Twitter.com. Pokazuje to przewagę, jaką Twitter ma nad aplikacjami niezależnych dostawców.

Twitter buduje opinie

Osoby z różnych środowisk m. in. eksperci branży internetowej, ale też dziennikarze i politycy dostrzegają potencjał tego kanału komunikacji w budowaniu wizerunku eksperckiego, czyli wykorzystują Twitter w celach PR-owych. To zjawisko przekłada się na wysoką pozycję Twittera wśród cytowanych mediów.

Twitter a media tradycyjne

 Obecność polityków na Twitterze spowodowała, że medium to ma bardzo istotny wpływ na media tradycyjne. Pomimo niewielkiego zasięgu internetowego, w porównaniu do konkurencyjnych mediów społecznościowych, Twitter zajął 6 miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów. Ustępuje on niewiele Facebookowi, który w Polsce ma ponad siedmiokrotnie większy zasięg.

Polityka w Twitterze

Analizie poddano także aktywność grupy popularnych polityków i osób medialnych, które aktywnie udzielały się na Twitterze. W wynikach widać zdecydowaną przewagę Janusza Palikota nad pozostałymi osobami. W czasie objętym badaniem był on najczęściej cytowaną i wspominaną osobą z tej grupy. Wpływ na ten wynik miała na pewno znacznie krótsza obecność Premiera Donalda Tuska (grudzień 2012) na Twitterze niż Janusza Palikota.

 Twitter umiejętnie wykorzystany, pozwala uzyskać bardzo duży odzew w prasie tradycyjnej. Minister Spraw Zagranicznych, Radek Sikorski, zdystansował pozostałe osoby z badanej grupy pod względem liczby cytowań w mediach. Jego tweety były bardzo chętnie podchwytywane przez prasę. Można tutaj zaryzykować wniosek, że media tradycyjne uczą się, że media społecznościowe są doskonałym źródłem aktualnych informacji, w tym relacji z wydarzeń, opinii znanych osób. Czasem wystarczy niecałe 140 znaków, by na ich podstawie zbudować dobry news.

Twitter a sprzedaż

 Stopień zaangażowania przebadanych użytkowników pokazuje, że Twitter może być bardzo skutecznym narzędziem obsługi sprzedaży produktów i usług. Funkcje tego serwisu mogą być wykorzystane na przykład w zakresie obsługi i komunikacji marki z klientami.

 − Twitter daje ogromne możliwości w zakresie obsługi klienta. Użytkownik, po sprawnie załatwionej reklamacji, lubi markę jeszcze bardziej niż przed nieprzyjemnym zajściem. Już 30 proc. największych światowych marek utworzyło dedykowane temu celowi kanały na Twitterze, a liczba postów reklamacyjnych w social media bardzo szybko rośnie. Pokazuje to, w jaki sposób klienci zmieniają sposób działania firm. Twitter doskonale odpowiada na potrzeby naszego pokolenia – komunikacja jest szybka, krótka i skuteczna – podkreśla partner merytoryczny raportu, Marta Laskowska z agencji Feeltz.

Raport w całości do pobrania ze strony http://flockbeat.com/