Volkswagen Castrol Cup – sukces w kryzysie

Dobiegła końca trzecia z 7 rund wyścigów Volkswagen Castrol Cup 2013, największego obecnie pucharu wyścigów motorowych w Polsce obok Kia Lotos Race. Organizatorzy osiągają swoje cele biznesowe, marketingowe i wizerunkowe, a puchar cieszy się ogromnym zainteresowaniem zawodników, sponsorów i mediów.
O autorze
5 min czytania 2013-05-21

Jak zorganizować międzynarodowy puchar na wysokim poziomie w czasie kryzysu? Trzeba reagować na potrzebę rynku.

Volkswagen Castrol Cup to puchar o zasięgu międzynarodowym z zawodnikami z ośmiu krajów, rozgrywany na torach w Polsce, Czechach, Austrii, Węgrzech i Słowacji. Wszyscy uczestnicy startują na identycznych samochodach Volkswagen Golf o mocy 260KM z systemem push to pass zapewniającym chwilowe doładowanie do 310KM.

Zawodników z wyższych klas sportów motorowych przyciągnęły atrakcyjne nagrody oraz pełne wsparcie logistyczno-organizacyjne Volkswagena przy stosunkowo niewielkim zaangażowaniu finansowym kierowców.

 – Volkswagen Castrol Cup powstał, aby wypełnić głód na rynku europejskim profesjonalnych wyścigów za przystępną cenę – mówi Janusz Gładysz organizator pucharu Volkswagen Castrol Cup i prezydent Volkswagen Racing Polska. – O tym, że się udało najlepiej świadczy obecność bardzo dobrych kierowców oraz popularność pucharu w mediach – dodaje organizator.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Obecność zawodników startujących w poprzednich sezonach w wyższych klasach sportowych typu GT, spowodowana jest kryzysem. Aby startować przez cały sezon w wyścigach np. Porsche Cup trzeba wydać kilkaset tysięcy Euro. Udział w Volkswagen Castrol Cup to kwota kilkudziesięciu tysięcy Euro. Na ostateczny koszt największy wpływ mają naprawy samochodów po wypadnięciu z toru i starciach między zawodnikami. Teamy muszą pokryć koszt tych napraw same. Taka konstrukcja regulaminu ma kapitalne przełożenie na bezpieczeństwo uczestników zawodów. Do tej pory tylko w Poznaniu doszło do poważniejszych uszkodzeń pojazdów, ale żadnemu z uczestników nic poważniejszego się nie stało. 

Formuła pucharu umożliwia start młodym kierowcom wyścigowym, którzy stawiają pierwsze kroki w swojej karierze sportowej obok doświadczonych zawodników – Mamy w Polsce wielu świetnych kierowców wyścigowych, którzy mogliby wygrywać w zawodach Formuły 1 i innych prestiżowych, międzynarodowych zawodach sportów motorowych – mówi Janusz Gładysz.  – Niestety nie wystarczy dobrze jeździć. Naszym kierowcom brakuje zdolności zarządzania swoim wizerunkiem i odpowiedzialnego włączenia sponsorów i partnerów, którzy udzieliliby im swojego wsparcia finansowego i organizacyjnego. Puchar wypełnia tę potrzebę – tłumaczy organizator.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Każdy zawodnik oprócz reprezentowania pucharu Volkswagen Castrol Cup ma możliwość włączenia do imprezy swoich sponsorów i partnerów. Organizatorzy przeprowadzili szkolenia dla uczestników pucharu jak zdobywać sponsorów, jak ich reprezentować i utrzymać na kolejne lata. Volkswagen Racing Polska przygotował materiały promocyjne, prezentacje dla zawodników, materiały służące do pozyskiwania partnerów i sponsorów. Na samochodach i ubraniach wyznaczono specjalne strefy i miejsca gdzie można umieszczać loga i nazwy sponsorów. Wiele teamów przygotowało banery, roll-upy, naklejki i przeróżne gadżety swoich sponsorów i partnerów. Niektórzy prowadzą dokumentację fotograficzną wydarzeń oraz przygotowują raporty z działań promocyjnych w czasie zawodów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– To bardzo dobra szkoła odpowiedzialności i biznesu dla młodych ludzi – przekonuje Marian Dreszer, ojciec Maćka Dreszera, najmłodszego zawodnika pucharu Volkswagena. – Jazda to przyjemność, dbanie o swój wizerunek i wizerunek partnerów to obowiązek – dodaje tata Maćka. I wie co mówi, ponieważ 17-to latek z Tarnowa pozyskał dwóch potężnych partnerów – Grupę Azoty – największą grupę chemiczną w Polsce i drugą w Europie, oraz SKOK Ubezpieczenia – jednego z największych ubezpieczycieli w kraju.

Wszystkich kierowców i ich teamy obowiązuje dress-code określający jakie ubrania wymagane są w trakcie różnych etapów zawodów. Oprócz ubioru liczy się również punktualność i koleżeńskość. Volkswagen Racing Polska wyznaczył nagrodę fair play w postaci samochodu Volkswagen Up dla zawodnika, który w szczególny sposób wyróżni się dobrą postawą koleżeńską oraz nienagannym zachowaniem zasad i obowiązków kierowcy.

Spóźnienia na briefingach kierowców obłożone są karami finansowymi – 25 euro za każde spóźnienie. Pieniądze z kar w całości przeznaczone są na rzecz FIA. Tak wygląda uczenie odpowiedzialności młodych kierowców. Wysokie wymagania zdają się nie psuć jednak dobrej atmosfery w trakcie zawodów, a nagroda fair play dodatkowo motywuje do odpowiednich zachowań.

VWCC uczy kierowców jak się ścigać i pozyskiwać sponsorów. Organizatorzy przygotowali dla kierowców szkolenia medialne, zasady ubierania się i zachowania, nie tylko podczas zawodów, ale także poza nimi. – Wizerunek zawodnika decyduje o pozyskiwaniu poważnych sponsorów. Wizerunek samochodu decyduje o jego zakupie przez klienta. To klucz do sukcesu – tłumaczy Jerzy Krężlewski Dyrektor Marketingu i PR w VW Group Polska.

– Nie wystarczy wyprodukować świetny samochód z oszczędnym i mocnym silnikiem, trwały, niezawodny i przyjazny środowisku. Trzeba o tym powiedzieć. VW Castrol Cup to sposób dotarcia do naszych obecnych i przyszłych klientów z informacją, że samochody, które kupują w salonach Volskwagena mogą śmiało brać udział w ekstremalnych zawodach – wyjaśnia Jerzy Krężlewski. Faktycznie samochody, choć wyścigowe, lekkie i ekstremalne zostały zbudowane na bazie typowego golfa. Nikogo więc nie dziwi widok naklejki o wyłączeniu poduszki powietrznej przy przewożeniu niemowlaka.

Ilustracją jakości samochodów w czasie tych zawodów mogą być mechanicy stojący w trakcie wyścigów z założonymi rękami. Nikogo to nie dziwi – nic się nie psuje. W ciągu trzech rozegranych już w tym roku rund zawodów nie doszło do żadnej usterki technicznej samochodu, poza wypadkami i stłuczkami zawodników. To niezwykłe przy 26 samochodach i ekstremalnych warunkach pracy wszystkich podzespołów.

Na zawody mają wziąć tylko kask i licencję kierowcy wyścigowego

Zawodnicy mają zapewnione samochody, mechaników, pełną logistykę na torze i pitstopie, posiłki, napoje, ubranie, miejsce do odpoczynku, pełna telemetrię swoich przejazdów wraz z obrazem wideo z kamer umieszczonych w środku do analizy błędów. Kierowcy na zawody mają wziąć kask i licencję kierowcy wyścigowego sprawdzaną przed każdą rundą zawodów. Taka formuła zdaje się sprawdzać doskonale w czasach kryzysu i pozwala na znaczącą optymalizację kosztów logistyki, wsparcia mechanicznego i organizacyjnego zawodów.

Telemetria

Podczas zawodów Volkswagen Castrol Cup wykorzystywany jest zaawansowany system pomiarów telemetrycznych pojazdów. System w takiej formie znany jest na Zachodzie od lat, ale w Polsce jest wykorzystany na większą skalę podczas zawodów po raz pierwszy. Kierowcę asystują dwie kamery rejestrujące jego ruchy i tor jazdy samochodu. Czujniki umieszczone w silniku, skrzyni biegów, hamulcach i zawieszeniu rejestrują wszystkie parametry pomocne przy ocenie stylu jazdy. Kierowcy po zakończonym wyścigu otrzymują dane telemetryczne oraz wideo ze swojego przejazdu, a także przejazdu jednego z 4 najlepszych kierowców w danym wyścigu. W ten sposób nie tylko mogą zobaczyć swój przejazd, ale również porównać na dokładnym planie toru oba pojazdy i ich zachowanie, siłę hamowania, przyspieszenia, miejsca zmiany biegów, prędkości. To świetny sposób na naukę jazdy wyścigowej.

– Kapitalne jest to, że w czasie pucharu tworzą się spontaniczne teamy. Kierowcy współpracują ze sobą w podejmowaniu decyzji, analizują ciśnienie powietrza w oponach oraz każdy zakręt toru na podstawie danych telemetrycznych – mówi Adam Gładysz koordynator sportowy w Volkswagen Racing Polska. – Rywalami powinni być tylko na torze – dodaje Adam Gładysz.

Organizatorem zawodów jest Volkswagen Racing Polska, spółka założona w roku 2004 przez rodzinę Gładyszów: Janusza oraz synów Marcina i Adama, jako firma – córka autoryzowanej stacji dealerskiej Volkswagena w Tarnowie w obiekcie o powierzchni 600 m², przeznaczonym do działalności sportowej.

Celem Volkswagen Racing Polska jest promowanie marki i produktów Volkswagena poprzez sport samochodowy oraz umożliwienie młodym talentom rozwoju kariery sportowej. Program ten prowadzony jest przy ścisłej współpracy z Importerem VW w Polsce do 2011 r. firmą Kulczyk Tradex a od 2012r. z Volkswagen Group Polska oraz siecią dealerską Volkswagen działającą w ramach Stowarzyszenia Dealerów w Polsce.

Volkswagen Castrol Cup to odważne przedsięwzięcie biznesowe i wizerunkowe, które w czasie kryzysu ma szanse odnieść sukces i wprowadzić nową jakość do sportów motorowych w Polsce.