Tegoroczne Badanie Producentów przeprowadzone zostało w pierwszej połowie roku i obejmowało działalność producentów od stycznia do grudnia minionego roku. Właśnie ukazał się raport szczegółowo omawiający jego wyniki. Poniżej krótkie podsumowanie zawartości raportu i opinie ekspertów branżowych.
Raport zawiera dane liczbowe, porównania z wynikami z lat ubiegłych i omówienie trendów w polskiej produkcji reklamowej. Najważniejsze wnioski z trzech części merytorycznych, dotyczących skali działalności produkcyjnej, aktywności i modelu współpracy z reżyserami, to:
Zobacz również
- W porównaniu z poprzednim okresem zarówno obroty jak i ilość produkcji studiów stowarzyszonych w KPR wzrosła, na próbie wszystkich przebadanych studiów wzrosty były proporcjonalnie mniejsze. Według autorów raportu może to oznaczać, że polskie usługi produkcyjne są coraz wyższej jakości i drożeją. Na tym trendzie korzystają studia duże, kojarzone jako jakościowe. Ma to swoje konsekwencje: więcej produkcji contentowych, tańszych, trafia do mniejszych studiów. Oba te trendy mogą pokazywać pola do zagospodarowania w przyszłości, zarówno dla mniejszych jak i większych graczy.
- Trend polegający na częstszym podejmowaniu współpracy z producentami bezpośrednio przez reklamodawców, bez pośrednictwa agencji, stabilizuje się. Klienci podpisali umowy produkcyjne bezpośrednio z producentami w 4 produkcjach na 10. Jest to wartość taka sama jak w roku poprzedzającym ostatnie badanie. Bardzo podobne są proporcje ilości ofert przetargowych przygotowywanych na rzecz reklamodawców i agencji. Oznacza to, że obie kategorie zlecających osiągnęły podobną efektywność w swoich przetargach. Wg autorów raportu to kolejny wskaźnik stabilizowania się trendu dotyczącego bezpośredniej współpracy producentów i reklamodawców.
- Tegoroczne badanie pierwszy raz uwzględniło także model współpracy producentów z reżyserami. Od pewnego czasu daje się zaobserwować tendencję, w której coraz więcej produkcji realizowanych jest w modelu, w którym reżyser w danym projekcie jest związany tylko z jednym producentem a ich oferta jest nierozłączna – tak jak ma to miejsce na zachodnich rynkach. Wyniki badania wskazują, że takich produkcji w przebadanym okresie była już 1/3, a wśród producentów KPR nawet prawie połowa. Może to świadczyć o rosnącej świadomości korzyści z takiego modelu u zlecających, ale za wcześnie na ocenę trendu – na ten trzeba będzie poczekać do kolejnego badania.
Badanie Producentów 2020 objęło wszystkie studia członkowskie KPR oraz dwanaście podmiotów niestowarzyszonych. Zebrane dane dotyczą okresu między styczniem a grudniem minionego roku, a więc sprzed pandemii koronawirusa. KPR zapowiada szybką realizację przyszłorocznego badania, celem analizy skutków obecnych zmian rynkowych.
Raport dostępny jest na stronie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]