Zakończone w niedzielę Wirtualne Targi Książki potwierdziły status najważniejszego wydarzenia literackiego jesieni. Podczas 12 dni zaprezentowano kilkaset premier książkowych, czytelnicy mogli skorzystać z rabatów nawet do 60% na tysiące tytułów, a także porozmawiać z ulubionymi polskimi i zagranicznymi pisarzami.
Sukces jesiennej edycji Targów potwierdza, że kulturalne wydarzenia online w obecnej sytuacji są atrakcyjną i coraz bardziej pożądaną alternatywą dla stacjonarnych spotkań. – Nasi odbiorcy bardzo dobrze odnaleźli się w tej przestrzeni. Poszczególne strefy tematyczne – Apostrof, Przecinek i Kropka oraz #sieczyta – wraz z wirtualnymi stoiskami wydawców zgromadziły przed ekranami komputerów i smartfonów aż 650 000 odbiorców – mówi Michał Tomaniak, dyrektor Działu Książka Empiku.
Zobacz również
Ponad ćwierć miliona kupionych książek
Podczas drugiej edycji Wirtualnych Targów Książki odwiedzający kupili 270 tysięcy egzemplarzy książek, a więc o 125% więcej niż podczas wiosennej odsłony wydarzenia. Największą popularnością cieszyły się tytuły dla dzieci i młodzieży, literatura obyczajowa oraz książki dla czytelników o mocnych nerwach, czyli thrillery, kryminały i powieści sensacyjne. Silnym trendem pozostaje także rosnące zainteresowanie książkami cyfrowymi. W porównaniu do wiosennej edycji liczba sprzedanych e-booków i audiobooków wzrosła niemal o 50%.
Najchętniej zamawianym tytułem wśród odwiedzających targi okazały się „Grube Wióry” (Agora), debiutancka powieść jednego z najpopularniejszych polskich stand-uperów, Rafała Paczesia. Na kolejnych miejscach zestawienia uplasowały się: nowa książka kucharska Jamiego Olivera – „7 sposobów” (Insignis), reportaż Anity Werner i Michała Kołodziejczyka „Mecz to pretekst. Futbol, wojna, polityka” (SQN) oraz poradniki dla młodzieży: „Dlaczego rodzice tak cię wkurzają i co z tym zrobić” (Insignis) Deana Burnetta i „Szkoła bohaterek i bohaterów, czyli jak radzić sobie z życiem” (Agora) autorstwa Przemka Staronia, Nauczyciela Roku 2018.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Zaangażowana publiczność na 60 spotkaniach autorskich
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wirtualne targi były także okazją do rozmów z polskimi i zagranicznymi pisarzami na temat ich twórczości i premierowych tytułów. 60 spotkań autorskich online, organizowanych na profilach Empiku na Facebooku i Instagramie, zgromadziło 1,2 miliona widzów. Posty ze streamingami uzyskały rekordowy zasięg 6,3 miliona użytkowników obydwu portali i zachęciły widzów do komentowania, udostępniania czy polubień. Łącznie widzowie pozostawili ponad 145 tysięcy takich reakcji.
Największą, ponadstutysięczną widownię, przyciągnęła rozmowa z Rafałem Paczesiem, debiutującym powieścią „Grube wióry” (Agora). Aż 83 tysiące osób wzięło udział w spotkaniu z Wojciechem Mannem poświęconemu osobistej książce „Głos” (Znak). Trzecią najchętniej oglądaną relacją było spotkanie z Wojciechem Chmielarzem o kryminalnej powieści „Prosta sprawa” (Marginesy), do którego dołączyły 64 tysiące użytkowników.
Wirtualne Targi Książki są kolejną inicjatywą Empiku wychodzącą naprzeciw sytuacji pandemicznej, która szczególnie mocno uderzyła w branżę kulturalną. Już w marcu Empik rozpoczął serię spotkań z twórcami #premieraonline, a w kolejnych miesiącach rozszerzył wirtualne wydarzenia o koncerty na żywo oraz warsztaty dla dzieci.