Badanie „Menedżerowie CSR” sprawdza zmiany zachodzące w podejściu oraz sposobach realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju w Polsce. Najnowsza edycja ukazała się w 20-lecie istnienia organizacji i związanych z tym wydarzeniem obchodów „20 lat partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju w Polsce”, których partnerem jest firma LPP.
Wśród korzyści osiągniętych przez firmę w ciągu ostatnich 2 lat wymienionych przez ponad połowę respondentów są zarówno te wewnątrzfirmowe, jak i pozafirmowe – podniesienie poziomu zaangażowania pracowników (56 proc.) oraz zwiększenie rozpoznawalności marki jako odpowiedzialnej/zrównoważonej (54 proc.).
Zobacz również
– Patrzenie przez pryzmat korzyści na wprowadzenie standardów CSR w strukturach organizacji ma uzasadnienie. Jak pokazują nasze badania, budowanie odpowiedzialnej firmy się opłaca. Zmiany widoczne są w perspektywie długofalowej i dotyczą kluczowych obszarów działania organizacji, minimalizowania ryzyk, wpływając pozytywnie między innymi na relacje z pracownikami, inwestorami, społecznościami lokalnymi – mówi Marzena Strzelczak, prezeska, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Na liście najczęściej wskazywanych korzyści z wdrażania koncepcji CSR i zrównoważonego rozwoju znalazło się podniesienie poziomu świadomości pracowników w zakresie etyki (41 proc.). Menedżerowie przyznali, że udaje się zwiększać znaczenie tematów dotyczących pożądanych postaw w miejscu pracy oraz wartości. Badani podkreślali jednak, że tematy zrównoważonego rozwoju często poruszane są w firmach z inicjatywy pracowników, a są coraz ważniejsze także dla osób ubiegających się o pracę. Zwrócono także uwagę na poprawę relacji z innymi interesariuszami. Działanie zgodnie z zasadami CSR przyczynia się do polepszenia współpracy ze społecznościami lokalnymi (37 proc.), podniesienia poziomu zaufania klientów (28 proc.) oraz zaufania inwestorów (24 proc.).
– Skala oddziaływania realizowanej przez firmy strategii zrównoważonego rozwoju zatacza coraz szersze kręgi. To w jakim kierunku podążają marki w zakresie ograniczenia swojego wpływu na środowisko, jakimi wartościami kierują się we współpracy z dostawcami, czy ich relacje z kontrahentami są zgodne z zasadami etyki w biznesie, znajduje dziś odzwierciedlenie nie tylko w decyzjach zakupowych klientów. Przekłada się to także na decyzje partnerów biznesowych, inwestorów, a także pracowników coraz częściej poszukujących pracodawcy, którego zasady wpisują się w ich system wartości. Dlatego tak ważne jest, aby firmy były świadome w jakim otoczeniu funkcjonują i były gotowe na realne zmiany w kluczowych obszarach swojej działalności – komentuje Anna Miazga, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju w LPP.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Przynajmniej co piąty respondent był zdania, że dzięki CSR udaje się wdrożyć nowe innowacyjne rozwiązania (np. produkty, usługi, procesy; 24 proc.), zwiększyć konkurencyjność firmy (22 proc.), a także poprawić jej reputację (20 proc.).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
20 lat partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju w Polsce
Badanie zostało zrealizowane w ramach jubileuszu „20 lat partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju w Polsce”, który związany jest z 20-leciem zaangażowania Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firm partnerskich FOB w upowszechnianie standardów odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. Partnerem jubileuszu została firma LPP, polski producent odzieży. Czytaj więcej >> odpowiedzialnybiznes.pl/20lat/.