„Porozmawiajmy” – kampania, która zachęca do pomagania rozmową

O autorze
2 min czytania 2020-12-02

Pandemia COVID-19 wpływa negatywnie na samopoczucie wielu z nas. Szczególnie w okresie okołoświątecznym, gdy tęsknota za najbliższymi staje się wyjątkowo dotkliwa. W tej sytuacji pierwszą i najprostszą pomocą jaką można komuś zaoferować jest rozmowa. Aby ją ułatwić, Facebook wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę oraz Fundacją eFkropka zainicjował kampanię #Porozmawiajmy. Jej głównym elementem jest poradnik dla dorosłych i młodzieży, który tłumaczy, jak prowadzić rozmowę z osobą mogącą potrzebować wsparcia oraz jak zadbać o własną równowagę psychiczną: www.PorozmawiajmyFB.pl.

Wielu z nas źle znosi to jak pandemia zmieniła naszą codzienność. Boimy się o przyszłość, o zdrowie swoje i bliskich, o pracę. Wyniki badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS) pokazują, że w okresie od połowy marca do końca czerwca aż jedna trzecia osób w wieku 13-17 lat oceniała swój dobrostan psychiczny jako bardzo zły lub raczej zły.

– Dotykanie się łokciem na powitanie to nie to samo co uścisk dłoni czy przytulenie. Dystans społeczny i brak bliskości z innymi ludźmi mogą bardzo negatywnie wpływać na psychikę każdego z nas. Warto zatem zadbać o siebie, swoją rodzinę, przyjaciół i znajomych – mówi Joanna Krzyżanowska-Zbucka, lekarz psychiatra, współzałożycielka Fundacji eFkropka.

– W tym trudnym dla wszystkich czasie warto nie pozostawać samemu z tym, co przeżywamy. Rozmowa o emocjach pozwala je nazwać i wyrazić. Możemy zrzucić z siebie ich ciężar, poczuć ulgę, a przede wszystkim doświadczyć obecności drugiej osoby, która może być kojąca także w formie kontaktu online. Naszym dobrym słowem i otwartością możemy wesprzeć również innych – mówi Marta Wojtas, psycholożka z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Nie zawsze jednak wiemy, jak zacząć dobrą i wspierającą rozmowę. Czy nie będzie to odebrane jako niegrzeczne? Czy w ogóle powinniśmy się odzywać, a jeżeli już postanowiliśmy porozmawiać, jak to robić, by dać poczucie zrozumienia i wsparcia? Na te pytania odpowiada poradnik stworzony przez psychologów i psychiatrów z fundacji Dajemy Dzieciom Siłę i eFkropka, którzy na co dzień pomagają osobom w kryzysach psychicznych oraz prowadzą telefony zaufania. Oprócz wskazówek co do prowadzenia rozmowy, poradnik zawiera również informacje o instytucjach i organizacjach, które udzielają profesjonalnej pomocy.

Inicjatywę #Porozmawiajmy wspierają influencerzy, którzy również uważają, że otwarcie się na szczerą rozmowę z bliską, zaufaną osobą jest pierwszym krokiem do lepszego samopoczucia psychicznego. To m.in Aleksandra Żebrowska, Krzysztof Gonciarz oraz Janina Bąk znaną jako Janina Daily.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Z platform Facebooka każdego dnia korzysta 2,5 miliarda ludzi. To ogromna odpowiedzialność, szczególnie w momencie, gdy nasze aplikacje stały się podstawowym narzędziem codziennej komunikacji i podtrzymywania relacji z bliskimi. Dobrze jednak wiemy, że nic nie zastąpi relacji bezpośrednich. Ich brak ma wpływ na równowagę psychiczną i samopoczucie, dlatego wykorzystując nasze platformy chcemy promować i zwiększać dostęp do treści, które dają wsparcie i pomagają w radzeniu sobie w trudnych chwilach – mówi Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Poradnik składa się z szeregu wskazówek przygotowanych przez psychologów i psychiatrów dotyczących m.in. tego:

  • Jak rozpocząć rozmowę z bliską osobą przeżywającą trudności
  • Jak podtrzymywać i pogłębiać rozmowę, a także jakich zwrotów unikać
  • Jak rozmawiać o trudnych emocjach (online i offline)
  • Jak odpowiedzieć na wpis w internecie, w którym bliska nam osoba sygnalizuje, że źle się czuje

Pełna treść poradnika dostępna jest na stronie www.porozmawiajmyfb.pl.