Black Friday 2020 w czasach pandemii – wyniki

Black Friday 2020 w czasach pandemii – wyniki
Święto zakupów – Black Friday już za nami. Jak wyglądało ono z perspektywy e-commerce? Które kategorie cieszyły się największą popularnością?
O autorze
3 min czytania 2020-12-02

Co roku Black Friday przyciąga do sklepów niezliczone rzesze konsumentów gotowych skorzystać z wszechobecnych zniżek i promocji. Nie inaczej było w tym roku – z powodu pandemii i wprowadzonych obostrzeń ze sklepów internetowych skorzystało jeszcze więcej konsumentów.

Tegoroczny Black Friday okazał się jeszcze lepszy niż ubiegłoroczny. Wg danych platformy Shoper wartość transakcji w sklepach była o 53% większa niż podczas Black Friday w 2019 roku. Pierwszy pik sprzedażowy nastąpił tuż po północy z czwartku na piątek, następny natomiast rozpoczął się o godzinie 6:00 rano w piątek i osiągnął szczyt o 11:00. Do godziny 17:00 w piątek wartość wszystkich zamówień złożonych w sklepach była wyższa niż w Black Friday 2019. Z kolei jak podaje Salesforce, globalna sprzedaż internetowa osiągnęła nowy rekord, wynoszący 270 miliardów dolarów, co stanowi wzrost o 36% w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Wg danych narzędzia Revhunter, w porównaniu do tygodnia poprzedzającego Black Friday, sklepy internetowe zanotowały 20% wzrost ruchu i 21% wzrost konwersji. Natomiast z danych Shoper wynika, że w sklepach internetowych działających na tej platformie, w porównaniu z piątkiem tydzień wcześniej (20.11.2020), podczas Black Friday liczba transakcji wzrosła aż o 154%, a wartość sprzedaży o 161%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak podaje operator płatności online Blue Media, liczba transakcji w Black Week 2020 wzrosła o 91,5% w porównaniu do ubiegłorocznego czarnego tygodnia, natomiast w porównaniu do innych listopadowych piątków, liczba transakcji, jak i wartość obrotu w Black Friday wzrosła o niemal 100%.

W czasie Black Friday, na sklepach działających w oparciu o platformę Shoper, największą popularnością cieszyły się branże zdrowie i uroda, których suma transakcji wyniosła aż 43% wszystkich transakcji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jeśli chodzi o wzrost ruchu w Black Week, jak podaje Revhunter, w porównaniu do tygodnia poprzedzającego kształtuje się on następująco w wybranych kategorii:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Tegoroczny Black Friday zdecydowanie różnił się od tego „święta” z lat poprzednich. Zamknięte centra handlowe spowodowały, że jeszcze więcej klientów spragnionych okazji przeniosło się w tym dniu w ich poszukiwaniu do sieci. Jak pokazują statystyki otwarć nowych sklepów internetowych w 2020 roku, chętnie prezentowane przez dostawców platform do ich zakładania, e-commerce z otwartymi ramionami wchłonął ten segment rynku i nic nie wskazuje, by zamierzał tych użytkowników wypuścić. Wielu sprzedawców w e-commerce, w związku z problemami w retailu, zdecydowało się również na przyspieszenie działań promocyjnych w sieci w tym gorącym okresie, dlatego na potrzeby analizy trendów ruchu i sprzedaży przyjęliśmy perspektywę całego Black Week. Wśród naszych klientów zaobserwowaliśmy 25% przyrost ruchu w stosunku do tygodnia poprzedzającego, co dało sumaryczną liczbę odwiedzin w wysokości 229 milionów odsłon (w analogicznym okresie poprzedniego tygodnia 184 miliony) w przebadanych 120 sklepach naszych klientów. Zauważyliśmy również zdecydowany wzrost liczby konwersji, o ponad 20%. Jak pokazały najświeższe badania IAB AdEx* wydatki na reklamę internetową spadły w pierwszym półroczu 2020 roku, ale należy tutaj uwzględnić, że okres ten obejmuje pierwszy, bardzo restrykcyjny lockdown, w którego trakcie poziom niepewności reklamodawców był bardzo wysoki. Patrząc jednak z perspektywy samego Black Friday, zaobserwowaliśmy mobilizację reklamodawców, którzy sporo wysiłku i środków przeznaczyli na właściwe przygotowanie się do tych żniw ecommerce. Ta tendencja powinna utrzymywać się w najbliższych tygodniach, gdyż Black Friday jest poniekąd wydarzeniem inicjującym cały szereg dogodnych okazji sprzedażowych (Cyber Monday, Dzień Darmowej Dostawy, Mikołajki) aż do samych Świąt Bożego Narodzenia. Co istotne z naszej perspektywy, rośnie świadomość rynku dotycząca konieczności szukania nowych sposobów na podnoszenie konwersji i „przeciąganie” użytkowników na swoją stronę, w obliczu rosnącej jak grzyby po deszczu konkurencji. Jedną ze skutecznych taktyk w tym zakresie jest retargeting nowych, niezarejestrowanych odwiedzających sklepy ecommerce, którym zajmuje się właśnie Revhunter – mówi Michał Kręcisz, business development manager, Revhunter.

– Za część notowanych w piątek wzrostów w skali roku odpowiada pojawienie się nowych sklepów na platformie, jak i obserwowana przez nas coraz większa skłonność sprzedawców do prowadzenia działań reklamowych: w październiku aż połowa z nich deklarowała, że ma już zaplanowane akcje promocyjne na ostatni tydzień listopada. Jednak przede wszystkim widzimy, jak samo zjawisko Black Friday w sieci z roku na rok się nasila. W tym roku towarzyszyła mu odrobina niepewności. Z jednej strony mamy czas pandemii, co naturalnie przekierowuje klientów do sieci – w październiku wartość transakcji na naszej platformie zwiększyła się o blisko 80% w stosunku co do roku ubiegłego. Z drugiej strony święta zapowiadają się w tym roku bardziej kameralne, a spora część zakupów w Black Friday stanowiły zawsze prezenty. Tegoroczny rekordowy wynik pokazuje jednak, że optymizm nie opuszcza konsumentów – ocenia Oliwia Tomalik, marketing manager Shoper.

Ubiegłoroczny rekord pobiła także europejska platforma Zalando. Podczas Black Week 2020 zdobyła ona ponad milion nowych klientów, natomiast GMV (gross merchandise volume) zwiększył się o 35% w porównaniu do 2019 roku. Co ciekawe, udział GMV generowanego w ramach programu partnerskiego Connected Retail wyniósł średnio 30%, co oznacza wzrost o 10% do roku ubiegłego.

– Naszym celem numer jeden na tegoroczny Cyber Week było zagwarantowanie bezpieczeństwa i zadbanie o zdrowie naszych pracowników, przy jednoczesnym zapewnieniu jak najlepszej oferty dla klientów, zarówno pod względem asortymentu, jak i pozytywnych doświadczeń zakupowych. Cyber Week 2020 był kolejnym kamieniem milowym w naszej strategii i pokazał znaczny wzrost udziału programu partnerskiego. Ponieważ stacjonarny handel detaliczny został szczególnie dotknięty restrykcjami w szczycie sezonu, chcieliśmy jak najbardziej pomóc nowym i obecnym partnerom prowadzącym sklepy stacjonarne za pośrednictwem naszego programu Connected Retail. Z niecierpliwością czekamy na dalsze rozszerzenie projektu w 2021 roku – komentuje David Schneider, współzałożyciel Zalando.

 

*www.iab.org.pl/kategorie/baza-wiedzy/typ-dokumentu/adex/