Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2020 dla marki Auchan opowiada Małgorzata Piekarska, dyrektor marki/klienta/data/digital/IT/projektów Auchan Retail Polska.
Największy sukces dla marki Auchan w 2020 roku
Za taki sukces niewątpliwie można uznać dotrzymanie zobowiązania, jakie podjęliśmy w ogłoszonej wiosną tego roku strategii Auchan 2022. Zgodnie z przyjętymi założeniami skupiliśmy się na tym, aby realnie poprawiać jakość życia mieszkańców, utrzymując równocześnie pozycję najtańszej sieci handlowej w Polsce. To ważne osiągnięcie, zwłaszcza w kontekście bardzo trudnej sytuacji epidemicznej, kryzysu gospodarczego i malejącej siły nabywczej polskich konsumentów.
Ten bezprecedensowy rok zaowocował również sukcesami w zakresie modernizacji ścieżki zakupowej klienta, zarówno w sklepach tradycyjnych naszej sieci, jak i w formacie phidigital czy e-commerce. Chcę podkreślić, że na rozwój tego obszaru stawiamy już od ponad 10 lat, dlatego sprawnie mogliśmy dostosować się do nowej sytuacji i szybko rozszerzyć zakres naszych usług. Wychodzimy tym samym naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, którzy coraz chętniej korzystają z nowych form robienia zakupów w efekcie doświadczeń związanych z pandemią. Dziś dostarczamy zakupy bezpośrednio do ich domów lub do punktów odbioru w naszych sklepach, a także do lodówkomatów na terenie Warszawy i okolic. Od lipca br. dostępna jest nasza nowa usługa click&collect, której oferta produktowa obejmuje liczbę ponad 6 000 produktów. Dodam, że jest to usługa bezpłatna. Latem nawiązaliśmy także partnerstwo strategiczne z Glovo. Współpraca ta rozwija się niezwykle dynamicznie – obecnie już 55 sklepów Auchan w całej Polsce (hiper- i supermarkety) dostarcza produkty do klientów za pośrednictwem aplikacji Glovo.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Auchan w 2020 roku
Myślę, że nie będzie zaskoczeniem jeśli powiem, że największym wyzwaniem była dla nas sytuacja, w jakiej znaleźliśmy się wiosną tego roku, po ogłoszeniu stanu epidemii koronawirusa. Praktycznie z dnia na dzień, nie przerywając działalności, musieliśmy przede wszystkim zapewnić ochronę zdrowia i bezpieczeństwo naszym pracownikom i klientom naszych sklepów. Trzeba sobie też zdać sprawę, że w tej nadzwyczajnej sytuacji, zarówno my, jak i cała nasza branża, mieliśmy do spełnienia ważną społeczną misję – zapewnienia ciągłości zaopatrzenia i zaspokojenia ważnych potrzeb konsumentów (przede wszystkim żywności i produktów pierwszej potrzeby), przy zachowaniu płynności sprzedaży. Tu w szczególności należą się podziękowania ekipom naszych sklepów i platform e-commerce. To oni pozostawali i pozostają na pierwszej linii, dzień po dniu, tak byśmy mogli bez przeszkód otwierać nasze sklepy i zapewniać profesjonalny poziom obsługi, zawsze w bezpiecznych warunkach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Koronawirus był wyzwaniem od strony organizacyjnej, ale dziś możemy z satysfakcją powiedzieć, że dobrze zdaliśmy ten egzamin. Już w marcu, zaraz po ogłoszeniu w kraju stanu epidemii, nasza sieć wprowadziła kompleksowe rozwiązania, które zapewniły ochronę zdrowia i bezpieczeństwo pracowników oraz klientów wszystkich sklepów w Polsce. Z drugiej strony nałożone obostrzenia mocno uderzyły i nadal uderzają w handel. Zmieniły się choćby godziny otwarcia sklepów, czy też liczba klientów, jaką możemy obecnie obsłużyć – zmniejszona zgodnie z rozporządzeniami rządowymi.
3 najciekawsze akcje w 2020 roku
Wyróżniłabym tutaj akcje, które niosły ze sobą wartość edukacyjną oraz prospołeczną.
Pierwsza z nich to kampania „Oznaczenie ma znaczenie”, którą we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności zainicjowaliśmy w tym roku w przeddzień Światowego Dnia Żywności. Miała ona na celu ograniczenie ilości marnowanej żywności poprzez edukację konsumentów w zakresie prawidłowego odczytywania oznaczeń dotyczących przydatności do spożycia. Koncepcja kampanii powstała w odpowiedzi na potwierdzone badaniami fakty – aż 53% żywności marnuje się w gospodarstwach domowych, czego powodem często jest niewłaściwa interpretacja przez konsumentów wspomnianych oznaczeń. Akcja była kontynuacją naszych działań zainicjowanych w ubiegłym roku kampanią „Nie marnujemy – ratujemy”, w ramach której pełnowartościowe produkty z krótką datą przydatności do spożycia oferowane są konsumentom z 50% rabatem. W każdym z naszych sklepów znajdują się takie strefy „ratujące” żywność. Każdy sklep Auchan współpracuje również z Bankiem Żywności na swoim terenie.
Druga inicjatywa zasługująca na uwagę to trwająca właśnie przedświąteczna akcja charytatywna „Z Julkiem Bobrem dziel się dobrem”. Bohaterem akcji jest bóbr Julek, sympatyczny pluszak, choć z jednym tylko zębem. Każdy kto kupi tę maskotkę podaruje trzy złote na rzecz pokrzywdzonych przez los dzieci, podopiecznych Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. W ramach akcji nie tylko niesiemy pomoc, ale też edukujemy, pokazujemy, co to znaczy pomagać, również wtedy, gdy jest się dzieckiem. Kampania ma uczyć także tolerancji, rozbudzać wyobraźnię i wrażliwość dzieci. Liczymy na duże zaangażowanie naszych klientów, do czego namawiamy w zakrojonej na szeroką skalę kampanii promującej akcję. Mamy nadzieję, że wspólnie uda nam się podarować tym tak potrzebującym dzieciom możliwie jak najwyższą kwotę.
Trzecia z inicjatyw, którą chciałabym wymienić, to rozpoczęcie przez nas strategicznej współpracy z firmą bp, w ramach której na stacjach bp uruchamiane będą sklepy pod szyldem Easy Auchan. To nowa marka i nowy format sklepów, który stanowi odpowiedź na zmieniające się potrzeby konsumentów. Oferuje praktyczne, szybkie i wygodne zakupy w ramach konceptu convenience. Pierwszy taki sklep został otwarty w Warszawie 19 listopada br. Otwarcia kolejnych dwóch sklepów planowane są także w Warszawie na grudzień tego roku.
Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami
Z pewnością zaskoczyła nas dynamika, z jaką rozwinęło się nasze partnerstwo z Glovo, o którym wspominałam wcześniej. 55 sklepów w całej Polsce objętych usługą w ciągu zaledwie czterech miesięcy to naprawdę imponujący wynik. Oferta produktowa tej usługi obejmuje ponad 1 700 produktów spożywczych. Klienci mogą składać zamówienia online, z gwarancją dostawy przez kurierów Glovo w ciągu godziny ze sklepów Auchan. Obszar dostawy wokół sklepu obejmuje 3 km. Co ciekawe, coraz częściej w ten sposób klienci robią większe zakupy, a nie tylko zakupy impulsowe.
Oczywiście, co chciałabym tu podkreślić klienci, którzy lubią zaopatrywać się w produkty w tradycyjny sposób, cały czas mogą dokonywać zakupów w sklepach Auchan w bezpiecznych warunkach. Duża powierzchnia sprzedaży oraz duża liczba kas pozwala obsługiwać większą liczbę klientów w tym samym czasie, przy równoczesnym zachowaniu obowiązujących zasad reżimu sanitarnego
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
Działania komunikacyjne sieci handlowej muszą być odpowiednio zdywersyfikowane, łączące wiele kanałów – tak aby jak najszerzej dotrzeć do naszych konsumentów, którzy stanowią bardzo zróżnicowaną grupę docelową. Natomiast to co możemy potwierdzić to wzrost roli mediów społecznościowych i całej komunikacji online w działaniach marketingowych. Rola digitalu rośnie zarówno w kontaktach z klientami, jak i pracownikami, a także potencjalnymi pracownikami (działania HR) oraz interesariuszami.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Planujemy ciągłe zwiększanie naszej obecności w mediach społecznościowych. Będziemy np. bardziej obecni na Facebooku, gdzie planujemy rozwijanie nowych aktywności. Pod koniec roku ruszyliśmy z kampanią w TV, planujemy utrzymać ten trend w 2021 roku.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Jednym z trendów, być może nie nowych, ale zyskujących na znaczeniu, jest marketing społecznie zaangażowany, którego dobrym przykładem jest nasza kampania z Julkiem Bobrem. Stosowanie działań marketingowych nie musi być rozbieżne z celami zrównoważonego rozwoju, wręcz przeciwnie, może je znacząco wspierać. Wychodzimy z założenia, że szczere, społeczne zaangażowanie to skuteczna gwarancja wiarygodności marki. Odpowiedzialność społeczna stanowi warunek konieczny realizacji wszystkich projektów strategicznych naszej sieci. Jesteśmy przekonani, że w obecnej sytuacji epidemicznej i gospodarczej te właśnie działania mają specjalne znaczenie. Z projektów wdrażanych przez nas pod parasolem działań CSR jesteśmy szczególnie dumni.
3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok
Będziemy nadal intensywnie pracować nad modernizacją ścieżki klienta online i offline, rozwijać strategię CSR w zakresie zmniejszenia śladu węglowego, redukcji plastiku oraz niemarnowania żywności i przede wszystkim promować dobre jedzenie – chcemy wprowadzać etykietę żywieniową Nutriscore na produktach marki własnej – to ambitny program, aby do końca 2022 wszystkie produkty marki własnej Auchan były oznaczone tą etykietą.