TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Raport #fashionklika 2020, czyli co w polskiej modzie klikało się najchętniej w mijającym rok

Zmiana behawioru użytkowników to zapewne marketingowe słowa mijającego roku. Jak bardzo, na zachowanie nabywców internetowych, wpłynęła pandemia i czy faktycznie ich koszyk zakupowy się zmienił?
O autorze
2 min czytania 2021-01-04

Platforma Domodi.pl sprawdziła, jak konsumowali modę Polacy oraz jakie kategorie: obuwia, odzieży oraz dodatków cieszyły się największą popularnością i w które najchętniej klikaliśmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Raport #fashionklika został podzielony na 3 części: Moda. Ludzie. Zakupy. Przedstawia on dane zebrane przez Domodi.pl w okresie od stycznia do grudnia 2020 roku. W tym czasie platformę odwiedzało średnio 4,9 mln użytkowników miesięcznie.

Moda

W 2020 roku zakupy modowe w kategorii odzież zdominowały kobiety. Na pierwszym miejscu podium znalazły się sukienki, w które kliknięto ponad 11,8 mln razy. Na drugiej pozycji znalazły się kurtki damskie, a na trzeciej – bluzki, również dedykowane Paniom. Na tle całego roku mocno wybijały się dresy oraz komplety dresowe. W porównaniu z 2019 ta kategoria urosła o ponad 200%, czego największą przyczyną był lockdown i przejście wielu konsumentów w tryb pracy zdalnej – co wiąże się z chęcią poczucia wygody i komfortu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W kategorii obuwia niezmiennie prym od lat wiodą buty sportowe. Ich udział rok do roku znacznie wzrósł. Dla porównania – w przedziale kwiecień-maj 2019 stanowiły one 25% wszystkich kliknięć, by w tym roku wzrosnąć do aż 41%. Drugie miejsce przypadło damskim botkom, a trzecie – sandałom.

Jeśli chodzi o dodatki, to hitem 2020 roku w tej kategorii okazały się klasyczne shopper bags, z ponad milionem kliknięć. Na drugim miejscu znalazły się listonoszki, a podium dopełniły zegarki. W przypadku akcesoriów TOP3 klików stanowiły kolejno: portfele, maseczki ochronne oraz męskie czapki z daszkiem. Tutaj wartym uwagi jest fakt, że w poprzednich latach kategoria masek ochronnych w ogóle nie istniała w katalogach wielu sklepów i marek. A ich druga obecnie pozycja pokazuje, jak mocny impakt na decyzje zakupowe miały wprowadzone w marcu restrykcje i ich dalsze konsekwencje.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ludzie

Obok licznych zmian w behawiorze użytkowników na przestrzeni mijającego roku zauważalne były także zmiany w demografii kupujących. Pierwszym, zasadniczym czynnikiem, który zauważyła branża e-commerce jest oczywiście wzrost udziału w ruchu kupujących po 65 roku życia. To właśnie tę grupę najmocniej dosięgła rewolucja e-zakupowa. W przypadku Domodi.pl zauważalnym był także wzrost udziału mężczyzn w całości ruchu na stronie.

Zakupy

Sama czynność zakupowa również przeszła ewolucję. Jej wersja online stała się tą podstawową i zastąpiła onffline’owe doświadczenia. Dużą zmianę za to rynek fashion zanotował w przypadku peaków zakupowych. Znane dotychczas, trzy największe zakupowe wzrosty notowane były podczas: letnich wyprzedaży, Black Friday oraz okresu świątecznego. 2020 rok zweryfikował tą tendencję, zmieniając kalendarz. Tutaj obok Black Week’a oraz letnich wyprzedaży okresem peakowym okazały się miesiące kwiecień-maj, kiedy to łagodzone były obostrzenia związane z pandemią.

Pomimo pracy zdalnej, w zdecydowanej większości, użytkownicy pozostali wierni urządzeniom mobilnym, które zwiększyły swój udział w całości ruchu o 3% w porównaniu rok do roku.

To były wyjątkowe 365 dni dla handlu. Pełne niepewności, wzmożonej obserwacji i szybkich reakcji. Jednak pokazały one, że potencjał zakupy nie maleje, jednak zmienia się całkowicie oblicze polskiego konsumenta i jego potrzeb.