Wavemaker: „Fakty” najsilniejsze w opolskim, „Wiadomości” na Podlasiu

O autorze
2 min czytania 2021-04-14

Choć pandemia napędziła zapotrzebowanie na informacje, widownia głównych wydań największych programów newsowych głównych nadawców lekko skurczyła się w I kwartale 2021 roku. „Wiadomości” i „Fakty” z różnym powodzeniem radzą sobie w poszczególnych województwach Polski. Program TVP najwięcej stracił w dolnośląskim, a zyskał w pomorskim, podczas gdy TVN-u – mocno tracił w lubuskim, a zyskiwał w opolskim. „Wydarzenia” Polsatu osłabiły się w minionym kwartale w większości województw, za to mocno zyskały w mazowieckim, pokazuje analiza Wavemaker na podstawie danych Nielsena.

„Fakty” TVN, z blisko 23 proc. udziałem w czasie oglądania wszystkich widzów, plasują się na szczycie rankingu programów informacyjnych polskich TV, po niewielkim, 3-proc. spadku względem I kwartału 2020 r. Wicelider, „Wiadomości”, miał 21 proc. udziału, po 4 proc. spadku względem poprzedniego roku. „Wydarzenia” Polsatu straciły 17 proc. udziału i okres styczeń – marzec 2021’ zamknęły 14,4 proc. udziałem w grupie 4+. Udziały tych programów są zbliżone w grupie 18+, podczas gry w grupie komercyjnej (16-49 lat) znacznie większa jest przewaga „Faktów” nad „Wydarzeniami” (wiceliderem) i „Wiadomościami”.

Flagowe programy informacyjne głównych nadawców z różnym powodzeniem radzą sobie w poszczególnych województwach Polski, gdzie Wavemaker cyklicznie analizuje ich popularność wśród dorosłych widzów (18+). Dane za I kwartał 2021 r. pokazują, że „Fakty” zyskują największy udział w opolskim (niemal 31 proc.), po sporym, 23 proc. wzroście w stosunku do poprzedniego roku.

„Wiadomości” najlepszy wynik (31 proc.) osiągnęły w podlaskim, broniąc udziału z poprzedniego roku. Z kolei „Wydarzenia” swój najwyższy udział zbudowały w lubelskim – 22 proc., mimo 17 proc. spadku względem I kwartału 2020.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jeśli spojrzeć na zmianę zainteresowania programami informacyjnych wśród dorosłych widzów, w przypadku „Faktów” należy zwrócić uwagę na województwa lubuskie (26 proc. spadku udziału) i opolskie (23 proc. wzrostu), w przypadku „Wiadomości” uwagę przykuwają dolnośląskie (23 proc. spadku) i pomorskie (aż 41 proc. wzrostu), a w przypadku „Wydarzeń” na podlaskie (35 proc. spadku) i mazowieckie (19 proc. wzrostu).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zbliżone trendy widać na poziomie analizy zmian średniej widowni (AMR w 18+) dla poszczególnych województw Polski – zmiany w I kwartale 2021 r. w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej oznaczono na mapie niżej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Do tej pory nasza analiza funkcjonowała głównie jako ciekawostka. Wnioski płynące z różnych zachowań widowni rozlokowanej w różnych częściach Polski trudno bowiem wykorzystać do planowania kampanii telewizyjnych. Wiele wskazuje jednak na to, że już w 2021 r. to się zmieni, a GroupM zrealizuje w linearnej TV pierwsze kampanie w modelu addressable TV, pozwalającym dotrzeć z reklamą TV do ściślej zdefiniowanych publiczności i eliminującym tzw. wastage, czyli kontakty z publicznościami nieinteresującymi danego marketera. Badania GroupM z ub.r. jasno pokazywały, że lwia część polskich reklamodawców jest zainteresowana możliwościami tzw. telewizji targetowanej. Badani wówczas marketerzy uznali, że to rozwiązanie atrakcyjne dla wszystkich marek, nie tylko regionalnych lub niszowych. Oby więc analizy takie jak nasze podsumowanie popularności programów informacyjnych w regionach, znajdowały wkrótce praktyczne zastosowanie w planowaniu TV – mówi Paweł Gala, szef Wavemaker.

Analiza Wavemaker na podst. danych Nielsena uwzględnia emisje premierowych wydań programów informacyjnych (z uwzględnieniem oglądania na żywo oraz odtworzeni z kolejnych 2 dni w paśmie 18-30:20-30). W przypadku „Faktów” uwzględnione są wyniki TVN i TVN 24 BiŚ, w przypadku „Wiadomości” – TVP1 i TVP Info, a w przypadku „Wydarzeń” – Polsatu oraz Polsat News.