Budując własną markę, ważna jest nie tylko misja i wizja na przeprowadzone kampanie. Podstawą jest budowanie relacji, a najlepiej tych długofalowych. Być godnym zaufania, co będzie bronić dobrego imienia marki, a przy okazji zachęci potencjalnych klientów do skorzystania z naszych usług. Komunikacja stanowi podstawę wszelkich współprac biznesowych i po prostu istnienia marki czy produktu na rynku.
Rola komunikacji w tworzeniu więzi z klientem
Głównym powodem, dla którego marki w ogóle pojawiają się na rynku, jest rozwiązywanie problemów osób, które są na pozycji – klient. Już na etapie planowania produktu oraz rozwoju marki, dochodzi do pierwszych elementów komunikacji. Może być ona pośrednia lub bezpośrednia. Twórcy produktów słuchają potrzeb, robią rozeznanie na rynku oraz research, który pomoże im dopasować się do aktualnych trendów, ale i wymagań ze strony klienta, które wciąż rosną.
Zobacz również
Kiedy firma już powstanie, a cała lista produktów będzie możliwa do zakupienia, warto zadbać o komunikację, która pozwoli poinformować klientów o obecności produktu na rynku. Co więcej, pozwoli to utrzymać kontakt w trakcie realizowania zamówienia, ale i tuż po jego realizacji. Coraz częściej marki starają się być w stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami, wśród których nie muszą być nawet fani konkretnej linii kosmetyków czy realni posiadacze ich na swoich półkach. Podstawą jest budowanie dobrej relacji z każdym odbiorcom. Jeśli będzie on miał jedynie pozytywne skojarzenia, a odbiór naszego sposobu komunikowania się będzie pozytywny, kiedy będzie miał dokonać zakupowego wyboru, a nasze produktu będą widoczne na półkach – wybór będzie jeden.
Sposoby na zaangażowanie klienta w publikowane treści
Jest wiele sposobów na realizowanie sukcesywnie poprawnej komunikacji z klientem. Może być ona prowadzona poprzez reklamy oraz płynący z nich komunikat, poprzez dodatek do paczki w formie listu, poprzez gadżety dodawane do zamówienia lub zakupu w sklepie, za pośrednictwem influencerów oraz współprac barterowych czy po prostu prowadzenie kanałów SM w odpowiedni sposób. Zatrzymując się jednak przy temacie prowadzenia kanałów SM, największą popularnością cieszy się Facebook oraz Instagram, na których jest wiele możliwości budowania treści. To już nie tylko posty czy wyróżnione relacje, ale i ankiety, quizy, videorelacje, relacje live, możliwość rozmowy poprzez zadawanie pytań i organizowanie tak zwanego „Q&A”. Dzięki wszystkim tym elementom profil staje się ciekawy nie tylko poprzez istnienie w sprzedaży konkretnych produktów, ale i przekazywane treści. Ważne, aby były one merytoryczne, ale i luźniejsze, angażujące odbiorcę do włączenia się w dyskusję. Warto jednak działać na poziomie przyjaciół, niżeli czysto biznesowej relacji osadzonej na poziomie – sprzedawca- klient. W przypadku marek kosmetycznych warto pytać o problemy, jakie ma klient. Z czym sobie nie radzi, a co chciałby mimo wszystko poprawić, jeśli mowa o kwestiach estetycznych. Powodzeniem cieszą się livy ze specjalistami czy ekspertami, w których trakcie można zadawać pytania. Przyjazne odpowiedzi w wiadomościach DM to również kolejny element, który buduje więź z klientem. Nie można zapomnieć również o konkursach czy rozdaniach, które angażują odbiorcę, a przy okazji kończą się korzyściami dla obu stron. Zarówno marki, jak i klienta.
Przykłady marek kosmetycznych, które stawiają na jakościową komunikację
Jedną z nich jest marka Coco Glam, której produkty można znaleźć również w Rossmanie. Regularnie prowadzi kampanie marketingowe, które opierają się na współpracy z influencerami. Nie można zapomnieć również o kodach rabatowych, które pozwalają zakupić produkty z odpowiednią zniżką. Budując dobrą relację z influencerami, którzy mają swoje grono odbiorców, zapewnia marce poszerzanie własnych kontaktów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Nie sposób nie wspomnieć również o marce Body Boom, która początkowo znana była z peelingów do ciała o niesamowitych zapachach. Aktualnie oferta jest bardzo szeroka, a każda ich kampania kończy się spektakularnym sukcesem. Wszystko za sprawą poprawnych relacji z klientami, a co za tym idzie, przyjacielskich stosunków, które pomagają utrzymać publikowane w SM treści.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Budowanie relacji z klientem w trakcie pandemii
Covid-19 zmienił realia funkcjonowania każdego sektora życia codziennego. Co więcej, diametralnie zmienił marketing, tematy sprzedażowe i sytuację rynkową. W przypadku branży kosmetycznej głównym obiektem zainteresowania w trakcie realizowanych kampanii, stały się eventy. W trakcie pandemii i w związku z pierwszym, ogłoszonym lockdownem, kampanie eventowe trzeba było odłożyć na dalszy plan. Zamknięcie galerii również nie sprzyjało regularnej sprzedaży. Niesamowitego rozwoju doczekał się e-commerce, online marketing oraz prężne działania w mediach społecznościowych, które miały zapewnić wielu markom utrzymanie osiąganych wcześniej wyników sprzedażowych. Kampanie internetowe również doczekały się znaczących modyfikacji. Organizowano eventy online, a dokładniej wydarzenia live, w których mógł uczestniczyć każdy. Wiele firm organizowało również bloki tematyczne, umilając tym samym czas klientów, spędzany w domach. Sprzedaż online znacząco wzrosła, a szczególnie ze względu na to, że sytuacja epidemiczna zmusiła nas do przestawienia się na zakupy w sieci. Marketing online jest potęgą i niesamowitym narzędziem, z którego należy korzystać. Szczególnie w przypadku budowania długofalowych relacji z klientem.
Autor: Natalia Dębska, marketing manager, Coco Glam