Fundusz Żubra pomaga kupić grunty Biebrzańskiemu Parkowi Narodowemu

O autorze
2 min czytania 2021-08-24

Fundusz Żubra po raz kolejny zdecydował się wesprzeć polską przyrodę. Tym razem, we współpracy z Biebrzańskim Parkiem Narodowym, pomaga kupować działki znajdujące się na obszarze, który powinien być jeszcze skuteczniej chroniony. Jest to pierwsza tego typu inicjatywa na styku biznesu i ochrony przyrody w Polsce i odpowiedź Funduszu Żubra na postulaty Unii Europejskiej i ONZ, które nawołują do oddawania przyrodzie należnych jej terenów, aby powstrzymać kryzys klimatyczny i środowiskowy.

Marka Żubr, należąca do Kompanii Piwowarskiej, od początku swojego istnienia konsekwentnie buduje swój świat w oparciu o symbole polskiej przyrody. Od kilku lat Żubr aktywnie wspiera zagrożone dzikie gatunki zwierząt poprzez reinwestowanie w ich ochronę części zysków. By realizować ten cel, Żubr powołał Fundusz Żubra, którego zadaniem jest edukacja proekologiczna, ratowanie i ochrona przyrody. Aktualnie, reagując między innymi na alarmujący raport ONZ z sierpnia bieżącego roku, polska marka piwna postanowiła pomóc władzom Biebrzańskiego Parku Narodowego w ochronie terenów bezcennych dla zagrożonych gatunków zwierząt.

Biebrzański Park Narodowy jest największym parkiem narodowym w Polsce i jedną z ostatnich niezniszczonych przez człowieka dolin rzecznych w Europie. W mokradłach Doliny Biebrzy skumulowane jest ok. 500 mln m³ wody. Bagna schładzają klimat, są wyspami różnorodności biologicznej, działają jak naturalne klimatyzatory, a do tego stanowią niepowtarzalne siedlisko ptaków, którymi zachwyca się cała Europa. Niestety, około 40% parku nie jest jego własnością. Sprawia to, że pracownicy Biebrzańskiego Parku Narodowego nie wszędzie mogą prowadzić działania ochrony przyrody, takie jak np.: ograniczanie płoszenia zwierząt, niszczenie cennych gatunków roślin i grzybów, powiększanie obszarów ochrony ścisłej lub czynnej, zapobieganie przesuszaniu torfowisk czy prowadzenie monitoringu i badań naukowych.

Fundusz Żubra rozpoczął długofalową współpracę z Biebrzańskim Parkiem Narodowym, której celem ma być odzyskiwanie działek leżących na jego terenie. Zwiększanie zasobu gruntów Parku to ważny, kosztowny i długotrwały proces. Jednak, dzięki zaangażowaniu marki, działania te można przyspieszyć, a zakup pierwszej działki już się rozpoczął. Jest ona niezmiernie ważna pod względem przyrodniczym – to prawie 3-hektarowy obszar zlokalizowany w okolicach Dolistowa Nowego, w centralnej części Parku. Działka jest siedliskiem lęgowym i miejscem żerowania zagrożonych wyginięciem gatunków ptaków, m.in. orlika grubodziobego, derkacza czy żurawia. A ochrona zagrożonych gatunków jest warunkiem przywrócenia różnorodności biologicznej i krajobrazowej.

– Cieszymy się, że możemy przyczynić się do poprawy sytuacji polskich parków narodowych. Czujemy odpowiedzialność za ochronę zagrożonych gatunków w Polsce – bohaterów Żubrowych historii. Nasze działania nie są jednorazową akcją, a konsekwentnie realizowanym, długoterminowym zobowiązaniem. Współpracujemy z instytucjami państwowymi, naukowcami i organizacjami pożytku publicznego, angażując i informując o potrzebach polskiej przyrody szerokie grono konsumentów – mówi Urszula Czerniawska, senior brand manager Żubr.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Działania Funduszu Żubra mają miejsce w czasie, gdy w Polsce od 20 lat nie powstał żaden nowy park narodowy. Wpisują się też w nastroje Polaków, którzy wyrażają pozytywny stosunek do parków narodowych. W badaniu przeprowadzonym przez Fundusz Żubra 75% pytanych opowiedziało się za zwiększeniem ich liczby. W tym samym badaniu 75% zgodziło się, że parki narodowe chronią zagrożone gatunki, a ponad 60% uznało, że ich terytorium powinno zostać rozszerzone. Zdecydowana większość Polaków (90%) popiera istnienie parków narodowych. Tymczasem istniejące obszary przez nie zajmowane stanowią jedyne 1,1% powierzchni Polski, podczas gdy średnia powierzchnia parków narodowych w Unii Europejskiej wynosi około 3,4%.

Słuchaj podcastu NowyMarketing