Neuronauka w praktyce: Emocje czy rozum? Mapa mózgu klienta [Q&A]

Neuronauka w praktyce: Emocje czy rozum? Mapa mózgu klienta [Q&A]

Neuronauka w praktyce: Emocje czy rozum? Mapa mózgu klienta [Q&A]

Emocje czy rozum – co i kiedy odgrywa kluczową rolę w procesie zakupowym i dlaczego? Czym jest neuromapa i na jakie jej elementy powinni zwracać uwagę marketerzy?

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

Największe sieci handlowe łagodzą skutki inflacji dla klientów

Sieci handlowe postanowiły złagodzić nieco wzrost cen zauważany przez klientów, wprowadzając szereg akcji promocyjnych. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny analizowanych produktów spadły w sierpniu o 2,4% wobec lipca.
O autorze
3 min czytania 2021-09-15

Ceny rosną najszybciej od 20 lat

Dane GUS wskazują, że inflacja w Polsce pobiła kolejny rekord. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2021 r. wzrosły rok do roku o 5,4% a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,2%. W sierpniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 224,45 zł. To spadek o 5,53 zł (2,4%) w porównaniu do lipca br. i o 6,67 zł (2,93%) w porównaniu do sierpnia 2020 r.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w sierpniu br. były niższe niż w lipcu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,37%). W ujęciu rocznym, w ośmiu sieciach również odnotowano spadek cen wobec 2020 roku. Były to min.: E.Leclerc (-8,44%), Auchan (-8,16%), Lidl (-7,31%) czy Makro (-6,85%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci E.Leclerc, w której średnia cena w sierpniu 2021r. była niższa o 19,58 zł niż przed rokiem.

Dodatkowo, wartość koszyków zakupowych skomponowanych wyłącznie z najdroższych lub najtańszych produktów również spadła zarówno w ujęciu miesięcznym jak i rocznym. Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 176,31 zł (mniej o 10,76 zł niż w lipcu), natomiast koszyk produktów najdroższych  289,01 zł (mniej o 6,09 zł niż w lipcu). Suma koszyka minimalnego w sierpniu br. była niższa o 1,37% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu br. tańszy o 8,85% niż w 2020 r.

 Mimo szalejącej inflacji, średnia wartość badanego przez naszych ekspertów koszyka zakupowego nieznacznie się zmniejszyła. Wynika to z dwóch bardzo istotnych faktów. Po pierwsze, jak co roku w sierpniu, sieci handlowe prowadziły szeroko zakrojoną akcję „back to school”. Dla wracających z wakacji klientów to ważny czas, aby przed rozpoczynającym się rokiem szkolnym, wyposażyć dzieci w niezbędne akcesoria. Drugi powód niższej wartości badanego koszyka, to efekt wciąż zaostrzającej się walki sieci handlowych o klientów. W wielu przypadkach właściciele sklepów mają jeszcze przestrzeń do tego, aby nie przekładać rosnących cen na konsumentów i część podwyżek biorą na siebie. Ci, którzy realizują tego typu politykę, oferują wiele produktów w korzystnych cenach, co przekłada się na większe zainteresowanie ze strony klientów – komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Auchan ponownie na szczycie

W sierpniu pozycję lidera rankingu ponownie zajęła sieć Auchan, którą w zeszłym miesiącu wyprzedziły sklepy Lidl. Za zestaw analizowanych produktów w sklepach sieci Auchan należało zapłacić 202,85 zł. To aż o 10,66 zł mniej niż najtańszy lipcowy koszyk Lidla.

Najwięcej w zeszłym miesiącu trzeba było wydać w innej sieci Cash&Carry, gdzie wartość zakupów wyniosła 239,76 zł, czyli o ponad 18% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Po raz kolejny e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 253,65 zł, co stanowi spadek cen w tym kanale o 4,76 zł (1,84 %) wobec lipca.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najdrożej online, najtaniej w dyskontach

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w sierpniu 2021 r. wskazało, że podobnie jak w zeszłym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach  219,12 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 15,76% więcej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Sierpień 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do lipca br. Koszt zakupów online spadł o 1,84% względem lipca. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów ponownie 5 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (3) można było znaleźć w sieciach: Auchan (mięso, wędliny, ryby, produkty tłuszczowe, produkty sypkie) i Makro (mrożonki, nabiał i napoje). Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki). Ani jednej najtańszej grupy produktów, podobnie jak w zeszłym miesiącu, nie było w sierpniu w kanale e-grocery oraz w sieciach: Biedronka, Intermarché, Kaufland, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.

W największym stopniu w skali roku, staniały produkty sypkie (19,55%), używki i alkohol (9,97%) oraz mrożonki (6,55%). Natomiast w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W sierpniu wzrost ten wyniósł 17,45% wobec 2020 r.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.