TikTok for Business. Efektywna platforma mediowa, która zmienia komunikację z klientami

TikTok for Business. Efektywna platforma mediowa, która zmienia komunikację z klientami
O autorze
4 min czytania 2021-09-17

TikTok wyznacza nowe trendy w sposobie komunikacji miedzy markami a ich potencjalnymi klientami, a firmom pozwala docierać do nowej grupy odbiorców. Tylko w Europie na TikToku jest 100 milionów aktywnych użytkowników, którzy często nie korzystają z innych platform. Pozwala to firmom na odkrywanie nowej grupy odbiorców, którzy chętnie angażują się w treści reklamowe dopasowane do ich preferencji i zainteresowań.

TikTok: pozwala odkrywać nową grupę odbiorców

Społeczność TikToka jest kreatywna, ciekawa świata i uwielbia próbować nowych rzeczy. Badanie przeprowadzone przez The Female Quotient wykazało, że odkrywanie jest ważniejsze niż przywiązanie do marki dla generacji Z, która stanowi dużą część użytkowników TikToka. Dlatego kanał „Dla Ciebie”, czyli unikalny dla każdego użytkownika strumień filmów dobranych do jego preferencji, zawsze serwujący coś nowego, jest istotną częścią doświadczenia zakupowego TikToka. Spośród wszystkich zakupów dokonanych po zobaczeniu produktu na TikToku 71% było nieplanowanych. 57% użytkowników przyznaje, że TikTok zainspirował ich do zrobienia zakupów nawet wtedy, gdy nie mieli takiego zamiaru* , co wynika z radosnej, spontanicznej natury platformy.

Jak zauważa Rafał Drzewiecki, Head of Marketing w TikTok w Polsce i Europie Centralnej, to pozytywna atmosfera platformy jest jednym z czynników wpływających na decyzje zakupowe użytkowników: „Nasi użytkownicy wchodzą na platformę w poszukiwaniu rozrywki. Jak pokazują badania ludzie korzystający z TikToka są po prostu szczęśliwsi, a szczęśliwi ludzie zwyczajnie kupują więcej. To w połączeniu z odkrywaniem wciąż nowych produktów i treści oraz siłą twórców i ich rekomendacji sprawia, że TikTok staje się coraz ważniejszą platformą dla marek i firm, pozwalającą na rozwój ich biznesów”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

O unikalności społeczności TikToka świadczy także fakt, że duża jej część nie korzysta z innych platform. Pozwala to markom dotrzeć do nowej grupy odbiorców, którą platforma nazywa Generacją T. Są to zarówno młodsi, jak i starsi użytkownicy, którzy stanowią nową generację konsumentów, obecnych jedynie na tym kanale. TikTok pozwala zatem markom poszerzyć swoją grupę odbiorców, których nie mogły znaleźć do tej pory nigdzie indziej. To udowadnia, że platformie udało się odpowiedzieć na potrzeby różnorodnych osób, z którymi firmy mogą komunikować się poprzez organiczne działania, jak również kreatywne formaty reklamowe.

TikTok: przestrzeń niekończącej się rozrywki, w której kluczowa jest autentyczność

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Aż 75% użytkowników TikToka wchodzi na platformę w poszukiwaniu rozrywki* , natomiast dla 46% ważna jest możliwość odkrywania* . Społeczność platformy uwielbia dzielić się swoimi doświadczeniami zakupowymi – recenzjami i tutorialami, oferując swojej społeczności wiarygodne opinie, na których można polegać.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Lena Gryszko, która na platformie zgromadziła już prawie 300 tys. obserwujących, podkreśla, że we współpracy z markami stawia przede wszystkim na autentyczność. „Gotuję praktycznie od zawsze, dlatego pomysły na przepisy z reguły pojawiają się spontanicznie. Pokazuję to, co sama lubię przygotować w domu i to, co jest zgodne z moimi przekonaniami. Główną zasadą, którą kieruję się przygotowując materiał dla danej marki, to – nie tworzę materiału tylko dla reklamy. Uważam, że społeczność należy traktować z szacunkiem. Niezależnie czy tworzę materiał dla siebie, czy dla klienta, to na koniec i tak zadaję przede wszystkim sobie pytanie „czy wideo jest wartościowe?”. Najlepszą nagrodą dla mnie są komentarze od społeczności pod sponsorowanymi filmami, że jest to najpiękniejsza reklama, jaką kiedykolwiek widzieli”.

Podobnego zdania jest Klaudia Halejcio, znana polska aktorka, którą na TikToku obserwuje ponad 254 tys. osób: „TikTok i szeroki zakres możliwości, jaki nam oferuje, pozwala na tworzenie wyjątkowych wideo. Każdy może znaleźć coś dla siebie. Mnogość, tematów, tricków wideo pozwala na stworzenie ciekawego, dowcipnego lub edukacyjnego contentu. Od zawsze ważna jest dla mnie estetyka i profesjonalne przygotowanie filmu. Dbam o to, żeby mój obserwator był usatysfakcjonowany tym, co znajdzie na moim kanale. Zawsze trzymam się swojego stylu i uważam, że to przekłada się na stały wzrost liczby obserwujących mnie osób. Treść, którą zamieszczam jest zgodna z moim stylem życia, dlatego uważam, że każdy musi znaleźć swoją drogę i pomysł na to, jak zaciekawić swojego odbiorcę”.

TikTok: efektywna platforma mediowa

Marki odgrywają istotną rolę w doświadczeniu na TikToku – 61% respondentów uważa, że reklamy na TikToku różnią się od innych platform społecznościowych* , będąc bardziej autentyczne, zabawne, kreatywne, inspirujące, angażujące i energetyzujące niż w pozostałych kanałach* . 63% użytkowników jest skłonnych oglądać reklamy na TikToku, co sprawia, że jest to platforma, której użytkownicy najbardziej doceniają branded content* .

– Reklamy na TikToku płynnie łączą się z natywnymi treściami – są lubiane, udostępniane i angażujące. Najskuteczniejsze kampanie to takie, które autentycznie łączą markę z odbiorcami, przyciągając klientów i stając się aktywną częścią naszej społeczności – dodaje Rafał Drzewiecki.

Jak to zrobić? – narzędzia i wskazówki

Wszystko, czego potrzebują marki, aby zacząć działania na platformie to TikTok Ads Manager, który pozwala na stworzenie kampanii w ciągu zaledwie kilku minut. Można kierować kampanię do określonych odbiorców, zainstalować piksel TikTok na swojej stronie i śledzić wyniki za pomocą prostego pulpitu nawigacyjnego. Dodatkowo wbudowany system budżetowania daje pełną kontrolę wydatków.

Od TopView Ads (pierwsza rzecz, jaką widzi użytkownik po otwarciu aplikacji), po In-Feed Ads kierujące użytkowników do strony marki lub sklepu internetowego, istnieje wiele sposobów na wykorzystanie potencjału TikToka – oto kilka wskazówek:

Mieszaj organiczny content z płatnym

Warto treści organiczne, które performują dobrze, wspierać również reklamowo – zwiększając tym samym ich zasięg.

Współpracuj z Twórcami

Warto współpracować z Twórcą, który pomoże zbudować dodatkowy szum wokół premiery nowego produktu lub specjalnej oferty.

Wywołaj sensację

Zaproszenie klientów do pochwalenia się tym, co kupili, pozwoli dodatkowo pokazać asortyment produktów, wywołując spontaniczną reakcję zakupową.

Dziel się pomocnymi wskazówkami

Zaprezentuj szczegółowo poszczególne produkty wraz z poradami, jak z nich korzystać.

Pokaż siebie

Wejdź w interakcję ze swoją społecznością, przypominając tym samym użytkownikom, że za Twoją marką stoją prawdziwi ludzie.

Porozmawiaj z zespołem Brand Partnerships TikToka i przygotuj się na to, że Twoja marka nabierze rozpędu.

TikTok przygotowuje cykl podcastów „Posłuchaj TikToka”. Gospodarz programu – Artur Kurasiński, w towarzystwie ekspertów i twórców TikToka przybliży słuchaczom unikatowy format aplikacji, a na podstawie badań i case studies obali popularne mity. Rozmowy dostępne będą w popularnych serwisach strumieniowych jak Spotify, YouTube czy Apple Podcasts. Już wkrótce wystartuje także strona tiktokforbusiness.pl, na której zamieszczone zostaną case studies wybranych kampanii polskich marek, artykuły branżowe oraz seria podcastów.

 

Artykuł powstał we współpracy z TikTokiem.

 

* TikTok Marketing Science EU Holiday Shopping Behaviour Research 2020, Walnut Unlimited
* TikTok Marketing Science EU Holiday Shopping Behaviour Research 2020, Walnut Unlimited
* TikTok Marketing Science US Authenticity Study 2020, Nielsen
* TikTok Marketing Science US Authenticity Study 2020, Nielsen
* TikTok Marketing Science EU Understanding Authenticity, Happiness and Joy research 2021, Flamingo Group
* TikTok Marketing Science Understanding EU TikTok Audience Research 2020, Clear M&C Saatchi