Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Ponad 500 stron o mózgu i marketingu – zdobądź e-book „NeuroMarketing Insight” za darmo.

SZCZEGÓŁY

Walentynkowy eksperyment YES pokazuje, że kochanie samej siebie może być aktem oporu

Wbrew kulturze, która nakazuje kobietom stawiać innych na pierwszym miejscu, marka YES nawołuje, by w te Walentynki uwolniły się od takiego myślenia. W najnowszej kampanii pokazującej eksperyment z lustrem, zachęca: Walentynki to dobra okazja, by nie zapominać o sobie i kochać właśnie siebie.
O autorze
2 min czytania 2022-02-07

Kobiety od zawsze chętnie rozmawiają o miłości i to jest punktem wyjścia najnowszej walentynkowej kampanii marki YES. Jej sercem jest eksperyment, do którego YES  zaprosiła pięć bardzo różnych kobiet. Każdą zaproszono przed lustro, gdzie usłyszały: Napisz kogo kochasz. Jako najważniejszą w życiu miłość, wskazywały: mąż, chłopak, dziewczyna, dzieci, rodzice, brat, siostra, przyjaciółka, a także pies czy kot. Żadna z bohaterek kampanii nie wskazała samej siebie. Kiedy głos z offu to zasugerował, wszystkie były wyraźnie zaskoczone bądź zmieszane. Potem dopisywały siebie, ale na ostatnim miejscu.

W świetle wielu badań*, to wcale nie dziwi. Kobiety jak w popularnym poradniku, kochają za bardzo, ale zapominają o sobie. Zwłaszcza w Polsce to zwątpienie w siebie, a nie miłość własna jest normą – Polki mają najniższą samoocenę w Europie. Krytyczne wobec siebie są zarówno nastolatki, jaki i dojrzałe kobiety. Z badań WHO wynika, że polskie dziewczynki zajmują pierwszą pozycję wśród nastolatek z 42 krajów, jeśli chodzi o negatywną samoocenę. Starsze od nich kobiety też nie kochają siebie – według sondażu TNS OBOP aż 84 proc. poddałoby się operacji plastycznej, gdyby znalazło na to fundusze. Tylko cztery Polki na 100 uważają się za atrakcyjne**.

Walentynkowy eksperymentu YES dowodzi, że wciąż się tej kwestii jest wiele do zrobienia – kobiety w ogóle nie myślą o tym, że mogłyby kochać również, a może przede wszystkim, siebie. Dzieje się tak wbrew zaleceniom wielu psychologów, terapuetów czy autorów książek o samorozowoju***. Oni bowiem od lat podkreślają jak ważne jest, by nawet w miłości dwojga, każde kochało samego siebie. Dlaczego? Bo nasze relacje z ludźmi są odbiciem relacji, jakie mamy sami ze sobą. A znana z psychologii zasada lustra zakłada, że to, co widzimy w innych jest odbiciem nas samych.

I to jest pierwszy powód, dla którego marka YES, chce przez walentynkowy eksperyment przełamać bariery wśród kobiet i rozpowszechniać wśród nich miłość własną. Drugi i równie ważny – Yes jest świadoma, że poczucie wartości kobiet wciąż jest zagrożone przez kulturę. W społeczeństwie, które wciąż mówi im, co im wolno, jakie mają być i jakim wygórowanym oczekiwaniom muszą sprostać, miłość własna to akt odwagi i oporu.  Autentyczna miłość własna daje moc i chcemy do niej zainspirować jak najwięcej Polek. Chcemy zmienić ich dotychczasowe doświadczenia przez ten eksperyment. Warto by w poszukiwaniu miłości nie myślały tylko o innych, by w końcu spojrzały na siebie ze zrozumieniem i czułością, samym sobie powiedziały „kocham cię taką, jaką jesteś” – podkreśla i Justyna Lach, dyrektorka marketingu YES.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Autorką pomysłu kampanii jest agencja 180heartbeats +JUNG v MATT. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Praca z klientem, z którym łączą nas wspólne wartości jest czymś wyjątkowym . A to już druga wspólna kampania, kiedy czujemy i myślimy podobnie. Tym razem chcieliśmy poszerzyć typową i bardzo powszechną walentynkową narrację, nierzadko o patriarchalnej miłości. Nawet tu nasza kultura umniejsza wartość kobiet. Nawiązując do poprzedniej kampanii – kobietom wciąż  nie jest łatwo kochać siebie w społeczeństwie, które mówi im NIE. Chcielibyśmy by i nowa kampania była kolejnym, radykalnym protestem przeciwko temu – mówi Agnieszka Gozdek, strategy director & partner 180heartbeats + JUNG v MATT.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Film pokazujący walentynkowy eksperyment marki YES wyreżyserowała  Dominika Podczaska. Za produkcję odpowiada dom produkcyjny F25.