Nowy Rok, następnie walentynki, Dzień Kobiet i… Wielkanoc, czyli kolejny istotny pretekst komunikacyjny, na którym skupiają się marki w planowaniu swojej aktywności w mediach. Wielu specjalistów od komunikacji ma z pewnością już od kilku tygodni przygotowaną strategię na zbliżające się kwietniowe święta, a niektórzy wciąż poszukują inspiracji. Co będzie królowało w komunikacji branży gastronomicznej w tym sezonie? Czy sytuacja w Ukrainie wpłynie na wielkanocny język w social mediach? Na pytania odpowiada Magda Malutko, CEO kreatywnej agencji Od kuchni, specjalizującej się w sektorze food.
1. Nie chcesz składać życzeń? Nie musisz!
Zobacz również
Już wkrótce facebookowe czy instagramowe tablice wypełnią się grafikami z wielkanocnymi życzeniami. Co jeśli marka nie chce powielać oklepanych „Wesołych Świąt” wklejonych na tło z wielkanocnymi symbolami?
– Podpowiadamy – nie jest to obowiązkowe! Dobrze jest reagować na ważne daty w kalendarzu czy wydarzenia z życia społecznego, jednak pamiętajmy, że nie to jest celem naszej komunikacji. Kiedy warto opublikować życzenia? Wtedy, kiedy masz kreatywny pomysł na to, jak umiejętnie włączyć je do swojej komunikacji – wyjaśnia Magda Malutko, CEO agencji Od kuchni.
Jeśli dana marka ma inny pomysł na podkreślenie obchodów Wielkanocy lub zupełnie te święta nie wpisują się w jej linię komunikacji, nie ma konieczności generowania kolejnej grafiki, która może nieco zaburzyć charakter danego profilu. Warto kwestię życzeń ustalić nieco wcześniej i mieć przygotowany przemyślany content, który nawet w ostatniej chwili będzie gotowy do swobodnego użycia.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
2. Kiedy dodać świąteczny post?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jeśli wielkanocne posty, zdjęcia czy wideo są gotowe, pozostaje ustalenie terminu ich publikacji. W przypadku Wielkanocy nie jest to jednak takie proste, ponieważ dni poprzedzające Niedzielę Zmartwychwstania czy Poniedziałek Wielkanocny są dla części osób chwilami wyciszenia.
– Oczywiście jednego rozwiązania w kwestii terminu nie ma, a wszystko zależy od tego, jaka jest treść komunikatu oraz kto będzie jego odbiorcą. Niektórych internautów z pewnością mogłyby oburzyć zabawne grafiki czy filmiki, których głównymi bohaterami są ogromne ilości wykwintnych dań, publikowane w Wielki Piątek, będący dla wielu dniem ścisłego postu – podkreśla dalej Magda.
CEO agencji Od kuchni rekomenduje, by zdecydowanie wyważyć terminy publikacji postów, ponieważ w niektórych przypadkach odpowiedzią może być nawet fala hejtu. Optymalnym terminem będzie dla wielu marek początek tygodnia poprzedzający wielkanocny weekend.
3. Wprowadzasz wielkanocną ofertę lub promocję? Powiedz o tym
Odbiorcy czy klienci, jeśli nie kartki z życzeniami, mogą oczekiwać nieco innych sygnałów zbliżającej się Wielkanocy. Przygotowaliście z zespołem specjalną ofertę czy promocję? Może zmieniliście wystrój w swoim lokalu na tę okazję albo wystartowaliście z nowymi, wielkanocnymi opakowaniami swoich produktów?
– Ciekawymi projektami warto się pochwalić na przykład w swoich social mediach. W przypadku nowej linii produktów dobrym rozwiązaniem będzie również poinformowanie o tym mediów z sektora food, handel czy HoReCa – komentuje Magda Malutko.
Warto pamiętać, że komunikowanie o nowych produktach warto zaplanować z wyprzedzeniem, a jeśli w grę wchodzi cała linia poświęcona Wielkanocy, strategię warto przemyśleć nawet kilka miesięcy wcześniej. Działania ad hoc nie zawsze sprawdzą się przy nowościach. Pokłady kreatywności i reagowania na bieżąco warto pozostawić na lubiany przez odbiorców RTM (real time marketing). W innych przypadkach plan komunikacji ułożony na podstawie przemyślanej strategii będzie kluczem do sukcesu.
4. Znudziły Ci się zdjęcia z zającami i pisankami? Czas na zmianę!
Choć okres Wielkanocy kojarzy nam się z podobiznami statycznych zajączków czy kolorowych pisanek, to nie tylko tymi symbolami możemy komunikować o zbliżających się świętach.
– Innymi motywami mogą być na przykład rośliny kojarzące się jednocześnie z wiosną. Wśród kwiatów popularnością cieszą się tulipany czy żonkile. Można rozważyć także motywy bukszpanu, które ożywią i dodadzą zdjęciom, wystrojowi czy grafikom przyjemnej świeżości. A żeby jeszcze bardziej przykuć wzrok swoich odbiorców, można pokusić się o elementy ruchome – zrobienie gifa czy krótkiego wideo może być dziś bajecznie proste! – podpowiada Magda Malutko.
Możliwości fotografii kulinarnej, grafik czy materiałów wideo są dziś ogromne. Często nie potrzeba profesjonalnego sprzętu czy zaawansowanych umiejętności, ważniejszy jest niekiedy sam koncept. Z tego względu przed przystąpieniem do działania warto zrobić research, zaczerpnąć inspiracji, podpatrzeć inne pomysły i dostosować je swojej komunikacji. Czas poświęcony na rozeznanie z pewnością nie będzie straconym, a ciekawe moodboardy mogą przydać się do zdjęć czy grafik, ale także do tworzenia treści.
5. Nie zapominaj o budowaniu relacji
Skoro mowa o sektorze food, nie sposób pominąć kwestii budowania relacji marka-klient. Jedzenie jest tym, co pobudza zmysły i pozwala się rozkoszować, odprężać, rozweselać. Święta Wielkanocne to idealna okazja, aby wzbudzić zaangażowanie odbiorców marki. Organizacja świątecznego konkursu, czy podzielenie się autorskim wielkanocnym przepisem to szansa na aktywizację klientów, którzy będą wchodzić z marką w interakcję.
– Jeśli dana firma jest producentem żywności, może podzielić się na swoim blogu czy w swoich social mediach przepisem na wielkanocne danie przygotowane na bazie własnych produktów. Restaurator może nagrać wideo, pokazujące, jakie świąteczne propozycje znajdują się w obecnym menu. Warto pomyśleć dodatkowo o zainspirowaniu odbiorców do żywej interakcji, organizując konkurs z okazji Świąt Wielkanocnych. To świetny sposób na odnowienie więzi z klientami i zwiększenie zasięgów na mediach społecznościowych – dodaje Magda Malutko.
Jedzenie jest tym, co pobudza zmysły i pozwala się rozkoszować, odprężać, rozweselać. Wielkanoc może być doskonałym czasem do ponownego rozkochania w sobie swoich odbiorców, a jednocześnie możliwością na zyskanie nowych fanów swojej marki.
Komunikacja wielkanocna kontra rzeczywistość
Nie sposób mówić o planach komunikacji na kolejne tygodnie, nie odnosząc się do trwającej wojny w Ukrainie, która od tygodni jest na ustach wszystkich, a tym samym wpłynęła także na sposób komunikowania się niektórych marek. Część z nich na jakiś czas zupełnie wstrzymała swoje działania komunikacyjne, inni nieco zredefiniowali swoje cele, kładąc nacisk na odmienne aspekty czy nawet zupełnie zmienili ton swojej komunikacji. Z pytaniem, co dalej z komunikacją marki, zmierzyły się tysiące dużych i małych firm, a każda musiała samodzielnie podjąć decyzję i następnie być jej konsekwentna.
– Sposób komunikacji Wielkanocy w odniesieniu do wojny w Ukrainie powinien być swego rodzaju kontynuacją strategii podjętej kilka tygodni temu w odpowiedzi na te trudne wydarzenia, których wciąż jesteśmy świadkami – rekomenduje Magda Malutko.
Decyzje dotyczące linii komunikacyjnej marek pozostają w gestii właścicieli czy managerów. Wskazanie uniwersalnego rozwiązania wydaje się niestety niemożliwe. Warto jednak pamiętać, że spójność jest podstawą w budowaniu marki, a język komunikacji jest jednym z kluczowych elementów w tym aspekcie.