Zaplecze pozycjonerskie nazywane zamiennie zapleczem SEO to pojęcie znane wszystkim marketerom zajmującym się pozycjonowaniem stron w organicznych wynikach wyszukiwania. Strony zapleczowe mogą mieć nieocenioną wartość w zdobywaniu wysokich pozycji w Google. Pod jednym warunkiem, że będzie ono zbudowane w oparciu o kilka ważnych zasad. Istotne kwestie przedstawiamy w dalszej części artykułu.
Czym jest zaplecze SEO?
Zaplecze SEO (z ang. private blog network, PBN lub presell pages) to strona lub zespół stron linkujących do stron pozycjonowanych, w celu podniesienia ich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Zobacz również
W intencji właściciela zaplecza jest, aby każda z tych stron mogła funkcjonować jako samodzielna, dobrej jakości witryna. Każda strona zapleczowa powinna zawierać unikalny content, odpowiadający wyczerpująco na pytanie zadane przez użytkownika w wyszukiwarce. Nie zapominajmy również o aspektach technicznych. Pomimo tego, że strony te mają być głównie źródłem linków do stron pozycjonowanych, powinny być także dostosowane do wytycznych dla webmasterów od Google.
Powyższa uproszczona definicja odnosi się do zaplecza pozycjonerskiego w ujęciu wąskim. W ujęciu szerokim zapleczem SEO można określić zbiór wszystkich linków prowadzących do pozycjonowanej domeny. Mogą to być linki z:
- for,
- blogów,
- artykułów w serwisach zewnętrznych,
- katalogów stron,
- z serwisów społecznościowych,
- profili użytkowników,
- stron tworzonych specjalnie w celu pozyskania linków (zaplecze wąskie).
Zaplecze pozycjonerskie najczęściej jest kojarzone z agencjami SEO, gdzie wykorzystuje się je do linkowania stron klientów agencyjnych. Budowaniem własnego zaplecza SEO zajmują się także wewnętrzne działy SEO w różnych organizacjach, w których kanał organic traktowany jest jako jeden z najważniejszych źródeł ruchu. Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku dużych e-sklepów czy portali tematycznych. W tym przypadku możliwości pozyskania nowych linków jest znacznie ograniczona. Najczęściej jest to spowodowane wyczerpaniem się listy portali tematycznych w ogólnodostępnych platformach content marketingowych. Wygląda więc na to, że własne zaplecze pozycjonerskie (PBN) może okazać się świetną formą uzupełnienia profilu linków.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Czy zaplecze pozycjonerskie działa?
Czy zaplecze SEO jest skuteczne? Jak najbardziej, jednak wiele zależy od tego czy podejdziemy do procesu budowy stron kompleksowo, z dbałością o szczegóły takie jak m.in. wybór domen, hostingów, treści oraz strategii rozwoju tych stron.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Faktem jest, że temat własnego zaplecza pozycjonerskiego odżył ponownie w polskiej branży SEO. Znani specjaliści zabierający głos podczas konferencji branżowych, prowadzący własne blogi o tematyce SEO coraz częściej poruszają ten wątek. Podkreślają istotny wpływ linków z zaplecza pozycjonerskiego na osiągane rezultaty w wynikach wyszukiwania przez pozycjonowane strony. W internecie również można znaleźć wiele wartościowych treści związanych z tym tematem, jednymi z ciekawszych są poniższe artykuły:
- Jak zbudować dobre zaplecze SEO bez footprintów? – Mateusza Michalczewskiego
- PBN i zaplecza – co to jest? Działanie, skuteczność, bezpieczeństwo – Szymona Słowika
Jak zbudować zaplecze pozycjonerskie?
Wiele osób zadaje sobie pytanie od czego rozpocząć tworzenie zaplecza SEO? Nie da się ukryć, że jest to proces wymagający staranności. Z uwagi na to, warto stosować się do pewnych wskazówek dotyczących budowy zaplecza pozycjonerskiego. Najważniejsza jest dbałość o szczegóły, ponieważ nawet z pozoru drobne błędy mogą doprowadzić do tego, że zaplecze zostanie oflagowane przez algorytm wyszukiwarki, a tym samym praca specjalisty pójdzie na marne.
Odseparowanie stron – wybór hostingu
Strony zapleczowe powinny być zaparkowane u różnych dostawców usług hostingowych oraz wskazywać na różne adresy DNS. Ponadto warto zwrócić uwagę na pochodzenie adresów IP z różnych ASN (AS Number), czyli sieci różnych operatorów co pozwoli unikać schematu i tym samym powiązania domen przez roboty indeksujące.
Warto mieć na uwadze, że różne firmy hostingowe mogą oferować serwery działające w ramach tej samej infrastruktury, bo np. są resellerami usług innego większego podmiotu. Jest to bardzo częste zjawisko na polskim rynku hostingodawców. Jak zminimalizować ryzyko powiązania stron i zidentyfikować z jakich numerów ASN korzystają hostingi, w których chcemy wykupić usługi?
„Adres IP jest ściśle sparowany z numerem ASN w bazach danych, które rozgłaszają i synchronizują między sobą organizacje posiadające własne pule adresowe. Wystarczy zatem skorzystać z takiej bazy. Możliwości jest wiele, ale na potrzeby tej publikacji wykorzystajmy najprostszy sposób, czyli darmową usługę online: ipasn.com/asn-info/ – na tej stronie po podaniu jednego z adresów IP przydzielonego przez firmę hostingową poznamy szczegółowe informacje. Jedną z nich jest numer ASN” – źródło: webmity.com.
Domeny – rejestracja u różnych rejestratorów i mix rozszerzeń
W przypadku domen należy zadbać o to, by były one zarejestrowane u różnych rejestratorów. Zalecane jest więc korzystanie z różnych rozszerzeń (np. .pl, edu.pl, .eu, .com.pl, .net itd). W przypadku budowy zaplecza w oparciu o nowe domeny (rynek pierwotny), nie powinno się rejestrować wszystkich tego samego dnia.
Zróżnicowanie skryptów, motywów, struktury adresów URL
Najlepszym rozwiązaniem są różne skrypty CMS (np. WordPress, Joomla, własne rozwiązania), zróżnicowanie skórek graficznych, dywersyfikacja adresów URL.
Architektura informacji i wysoka jakość treści
Warto pamiętać, o tym, aby strony zapleczowe traktować w pewnym sensie jako strony ofertowe. W ich wypadku specjalistom powinno zależeć na dobrej architekturze informacji i wysokiej jakości treściach. Idealnie byłoby, gdyby każda ze stron posiadała przygotowany plan struktury (podział na kategorie) wraz z tematami artykułów.
Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne
Oba typy linkowania są nieodłącznym elementem strategii SEO, także dla zaplecza. Już na etapie planowania contentu dla każdej ze stron należy zastanowić się, jak poszczególne wpisy powinny linkować pomiędzy sobą. Niezbędne jest również wybranie kluczowych podstron do podlinkowania z zewnątrz. Absolutnym must have jest pozyskanie linków z wysokiej jakości stron, o podobnej tematyce.
Tworzenie i zarządzanie zapleczem SEO – co można zautomatyzować?
Budowa własnego zaplecza SEO jest procesem złożonym. Wymaga wiedzy technicznej i znajomości:
- tworzenia stron internetowych,
- rodzajów skryptów CMS i ich instalacji,
- zagadnień z zakresu rejestracji i zarządzania domenami,
- zagadnień związanych z serwerami,
- zagadnień związanych z automatyzacją procesów technicznych,
- zasad SEO copywritingu,
- integracji różnych usług.
Możliwości pojedynczych specjalistów i małych zespołów SEO – zarówno kompetencyjne i czasowe – bywają niewystarczające do zbudowania skutecznego zaplecza pozycjonerskiego. Ilość ręcznej pracy, właściwa dywersyfikacją domen i hostingów, szereg innych obowiązków – to zadanie przerasta wielu marketerów.
Do tej pory narzędzia wspomagające budowę zaplecza SEO bazowały głównie na automatyzacji procesu instalacji skryptów i tworzenia stron opartych o CMS WordPress lub na innych popularnych platformach blogowych. Ponadto z powodzeniem wykorzystywane są narzędzia do tworzenia treści z użyciem AI, np. Jasper.ai.
Większość z w/w procesów została zautomatyzowana w Webmity. Aplikacja umożliwia zbudowanie skutecznego zaplecza SEO z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. To, co wyróżnia to oprogramowanie to, ciekawe funkcje w aplikacji. Mowa tu m.in. o rejestracji i parkowaniu domen z poziomu panelu, dywersyfikacji hostingów, adresów IP, szablonów stron, struktury adresów URL, pisaniu i parafrazowaniu tekstów z wykorzystaniem AI. Więcej informacji o Webmity znajdziesz tutaj: webmity.com/pl/funkcje/.
W odróżnieniu od Jaspera i innych zagranicznych narzędzi tego typu moduł parafrazy i pisania nowych tekstów przy pomocy AI w Webmity świetnie radzi sobie z językiem polskim. Ciekawą możliwością na webmity.com jest zamówienie próbnej parafrazy.
Na jakie problemy związane z zapleczem SEO napotykają różne organizacje?
W zależności od skali projektu, posiadanego know-how, możliwości technicznych i zasobów ludzkich różne typy organizacji napotykają na inne problemy dotyczące zaplecza pozycjonerskiego.
Agencje SEO
Agencje SEO posiadające w swoim portfelu kilkadziesiąt, kilkaset lub nawet kilka tysięcy klientów mierzą się z problemem skali. Niejednokrotnie ambitne projekty wiążą się ze zbudowaniem dedykowanego zaplecza pozycjonerskiego, tj. kilkudziesięciu, a czasami kilkuset stron. Każda z nich wymaga pełnej dywersyfikacji wizualnej i zasobów. W mocnym uproszczeniu – strony te mają być od siebie niezależne i nie do powiązania przez roboty indeksujące jako sieć stron należąca do jednego podmiotu.
Wyobraźmy sobie zarządzanie kilkoma tysiącami stron. Brzmi jak trudne zadanie, prawda? Na szczęście z pomocą przychodzi automatyzacja. Agencje SEO korzystają z gotowych narzędzi lub piszą własne skrypty, by pracować efektywniej.
Jednymi z głównych wyzwań są procesy związane z zarządzaniem:
- treściami na wielu stronach,
- hostingami,
- aktualizacjami,
- link-buildingiem.
Wspomniana aplikacja pozwala usprawnić te działania.
Sklepy internetowe i duże serwisy
Specjaliści pracujący w działach SEO w e-sklepach i dużych portalach również mierzą się z budową własnego zaplecza pozycjonerskiego. Zdarza się, że dział SEO to jedna osoba, na którego barkach spoczywa odpowiedzialność za cały kanał organic. Wówczas osoby te szukają wsparcia w postaci agencji SEM lub w narzędziach, które poprawią ich wyniki końcowe.
Z drugiej strony, liczniejsze zespoły SEO realizujące projekty o zasięgu międzynarodowym także mają trudny orzech do zgryzienia. Załóżmy, że projekt obejmuje kilka języków. W takiej sytuacji zaplecze również należy zbudować w podobnych wersjach językowych, a to oznacza kolejne utrudnienia związane z zarządzaniem tłumaczeniami, wyższymi kosztami itd.
Czy warto budować zaplecze pozycjonerskie w 2022 roku?
Główną zaletą posiadania własnego zaplecza SEO jest pełna kontrola nad stronami wchodzącymi w jego skład oraz linkowaniem. W każdym momencie można dodawać nowy link do pozycjonowanej strony, zmienić treść anchor textu / docelowy URL, albo po prostu go usunąć.
Pozyskiwanie linków z portali dostępnych w ofercie otwartych platform content marketingowych niesie za sobą ryzyko:
- usunięcia linka do Twojej strony;
- braku możliwości zmiany linkowania;
- osłabienia mocy linków do Twojej strony (duża liczba linków wychodzących, degradacja Twojego artykułu w strukturze strony i brak linkowania wewnętrznego, linki wychodzące do stron konkurencji na tę samą frazę);
- nałożenia filtra ręcznego na stronę wydawcy sprzedającego linki wychodzące;
- zamknięcia portalu lub sprzedaży nowemu inwestorowi, co często wiąże się z usunięciem linków wychodzących.
Pomimo ryzyka, linki z artykułów sponsorowanych stanowią znaczącą wartość dodaną w ogólnym profilu linków domeny. Dlatego też nie powinno się zupełnie rezygnować z tej formy linkowania. Warto natomiast rozważyć dywersyfikację profilu linków i włączyć w proces link-buildingu także zaplecze pozycjonerskie. Temu podejściu sprzyja obecna sytuacja w branży SEO.
W wyniku pandemii koronawirusa rynek przeżywa transformację cyfrową. Organizacje stawiające wcześniej na kanał offline zostały zmuszone do zmiany strategii i przeniesienia działań marketingowych do świata online. Kolejne raporty dla branży e-commerce tylko potwierdzają ten trend. Według najnowszego raportu dla branży e-commerce w 2021 roku przygotowanego przez Gemius Polska, odsetek Polaków robiących zakupy w sieci wzrósł w stosunku do ubiegłego roku o 4 p.p. Oznacza to, że aż 77% internautów dokonało przynajmniej raz zakupów online.
Wzmożona aktywność marketingowa marek w sieci uwidacznia się również w branży SEO. Agencje i freelancerzy SEO rozszerzają portfele klientów, rośnie popyt na jakościowy link-building. Coraz trudniej jest pozyskać unikalny link z miejsca, w którym nie ma go już konkurencja. Właśnie dlatego warto uwzględnić budowę własnego zaplecza SEO w długoterminowej strategii link-buildingu dla pozycjonowanego serwisu.
Artykuł powstał we współpracy z Fusion Marketing.