W związku z tym, że Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego Rosji zniosło ograniczenia w korzystaniu z własności intelektualnej dla szeregu towarów, w Rosji szybko zaczęły pojawiać się podróbki popularnych marek. W ten sposób państwo rządzone przez Putina zamierza wypełnić braki towarowe i te związane z dostępem do technologii.
Rosjanie chcieli m.in. zastąpić sieć McDonald’s własnym Wujkiem Wanią, ale franczyzobiorcy najczęściej po prostu dalej działali pod szyldem amerykańskiej marki – oczywiście bezprawnie, bo w marcu sieć całkowicie zawiesiła działalność na terenie kraju.
Zobacz również
Teraz okazuje się, że McDonald’s podjął decyzję o całkowitym wycofaniu się z Rosji po ponad 30 latach działania na tamtejszym rynku. Firma rozpoczęła proces sprzedaży swoich aktywów i aktualnie szuka lokalnego inwestora. Powodem wycofania się amerykańskiego giganta jest atak na Ukrainę.
– Kryzys humanitarny spowodowany wojną na Ukrainie oraz nieprzewidywalne warunki gospodarcze doprowadziły McDonald’s do wniosku, że dalsze prowadzenie działalności w Rosji nie jest już możliwe – czytamy w komunikacie marki.
The first Uncle Vanya restaurant is to open up in Russia in place of McDonald’s pic.twitter.com/VC0oILTNf0 — Euromaidan Press (@EuromaidanPress) March 25, 2022
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Amerykańska sieć miała w Rosji przed wojną w Ukrainie ok. 850 lokali. Jak podaje agencja Reuters, z związku z tą decyzją McDonald’s pracę straci około 62 tys. osób. Wielu komentatorów mówi, że jest to ostateczny symbol zamknięcia się Rosji, która 30 lat temu z entuzjazmem otwierała pierwszą restaurację McDonald’s w Moskwie.