Czy chciałbyś osiągnąć swoje cele sprzedażowe i zwiększyć rozpoznawalność marki? Jeśli tak, to potrzebujesz świetnej reklamy. Realizowanie takich działań staje się coraz trudniejsze, jeśli chcesz skutecznie wyprzedzić konkurencję. Dlatego w przypadku wielu firm najlepszym wyjściem będzie zatrudnienie profesjonalnej agencji marketingowej.
Dlaczego warto podjąć taką decyzję? W tym artykule poznasz 9 najważniejszych powodów, które za tym przemawiają. Na początek wytłumaczmy jednak podstawową kwestię.
Zobacz również
Agencja marketingowa – czym jest?
Agencja marketingowa (lub reklamowa) to firma, która zajmuje się realizowaniem profesjonalnych usług z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych oraz promowania pojedynczych produktów lub usług. Podczas przeprowadzania takich działań wykorzystywane są różne nośniki (media) jak druk, radio, telewizja, media społecznościowe, prasa itp.
Poszczególne agencje marketingowe mogą specjalizować się w promocji firm o konkretnych rozmiarach lub działających w wybranych branżach. Inne skupiają się na wybranych metodach docierania do klientów jak content marketing lub radio.
Są także agencje oferujące szeroki zakres usług jak wstępne projektowanie strategii marketingowej, branding, optymalizacja konwersji i wiele więcej.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Przejdźmy zatem do omówienia powodów, dla których każda firma powinna rozważyć skorzystanie z usług agencji marketingowej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
1. Jeden (lub więcej) problem z głowy
Jako przedsiębiorca masz na głowie wiele zajęć. Gdy działania z zakresu marketingu zlecisz agencji, zostaniesz odciążony z wielu odpowiedzialnych zadań jak:
- Tworzenie i optymalizowanie strategii marketingowej
- Rezerwowanie przestrzeni reklamowej
- Optymalizacja strony internetowej
- Wymyślanie pomysłów na content
- Obsługa mediów społecznościowych
Oczywiście agencja marketingowa zapewne będzie potrzebować Twojego wkładu przy np. konsultacji pewnych decyzji reklamowych lub realizacji projektu logo firmowego. Jednak dzięki jej pomocy będziesz mógł lepiej skupić się na innych zadaniach związanych z prowadzeniem i rozwijaniem biznesu.
Jeśli z kolei masz już pewien wewnętrzny zespół zajmujący się marketingiem, agencja jest w stanie także pomóc w odciążeniu go z pewnych zadań. Być może z racji tego, że pracownicy na etacie są „na miejscu” lepiej przydzielić im takie zadania jak organizacja eventów, reklama w lokalnej prasie, ulotki itp. Marketingiem internetowym i obsługą mediów społecznościowych mogą z kolei zająć się już zewnętrzni specjaliści.
2. Oszczędności
Choć nie jest to regułą sprawdzającą się w przypadku każdej firmy, to jednak wielu przedsiębiorców zaoszczędzi czas i pieniądze, decydując się na usługi agencji marketingowej. Samodzielne tworzenie wewnętrznego zespołu i zatrudnianie osób na etat to poważna inwestycja, która wymaga długoterminowego planowania.
Korzystanie z usług agencji marketingowej eliminuje potrzebę szkolenia i zarządzania pracownikami. O wszystko dbają specjaliści, z którymi współpracujesz. Wystarczy, że zakomunikujesz, co chcesz osiągnąć, jaka jest Twoja sytuacja i jakim budżetem dysponujesz.
Przeanalizuj zatem swoją sytuację i cele – bardzo możliwe, że w przypadku zakresu działań reklamowych koniecznych w Twoim przypadku zatrudnianie wewnętrznych pracowników, kupowanie licencji na specjalistyczne oprogramowanie itp. nie będzie opłacalne. Lepiej niech wszystkim zajmie się wtedy agencja – Ty będziesz w stanie za to skupić się na innych aspektach rozwoju firmy.
Oczywiście możesz samodzielnie spróbować realizować część działań reklamowych. Jeśli jednak robisz to po raz pierwszy i do tego masz na głowie wiele innych zadań związanych z prowadzeniem (lub zakładaniem) firmy, możesz łatwo popełnić błędy, które pogorszą skuteczność Twoich inwestycji. W takim przypadku usługi agencji marketingowej także przełożą się tak naprawdę na oszczędności.
3. Elastyczność i mniejsze ryzyko
Kontynuując myśl z poprzedniego podpunktu, można także uznać, że zatrudnienie agencji marketingowej wiąże się z mniejszym ryzykiem i daje większą swobodę, niż tworzenie wewnętrznego zespołu. Oczywiście rozpoczęcie współpracy także wymaga inwestycji czasowej i finansowej, jeśli jednak coś Ci się nie spodoba, zwykle będziesz w stanie skorzystać z np. miesięcznego okresu wypowiedzenia. Następnie masz wolną drogę, aby znaleźć nową agencję lub zdecydować się na zupełnie inne rozwiązanie.
W przypadku tworzenia wewnętrznego zespołu bierzesz na siebie większą odpowiedzialność – samo znalezienie, selekcja i wdrożenie jednego pracownika zajmuje sporo czasu. Nawet wtedy może się okazać, że nie sprawdza się on w firmie i musisz szukać w jego miejsce kogoś innego. Wszystko to wiąże się z okresami wypowiedzenia, bonusowymi wypłatami, zmianami w funkcjonowaniu zespołów itp. W przypadku agencji marketingowej nie bierzesz na siebie takiego ryzyka i niepewności.
4. Szybki dostęp do specjalistów
Kiedy zatrudniasz agencję marketingową, zyskujesz natychmiastowy dostęp do zespołu różnych specjalistów, którzy zajmą się realizacją wszelkich działań związanych z reklamą. W ich skład mogą wchodzić:
- Projektanci stron internetowych
- Projektanci grafiki
- Autorzy tekstów
- Copywriterzy
- Specjaliści od SEO
- Specjaliści od PPC
- Specjaliści od mediów społecznościowych
- Menedżerowie projektów
Jeśli zaistnieje potrzeba skorzystania z usług specjalisty o innym zestawie umiejętności, wszystkim zajmie się agencja marketingowa. W końcu ma ona liczne kontakty branżowe i będzie w stanie szybciej znaleźć odpowiednie osoby, niż gdybyś miał to robić samodzielnie.
Jako że agencja ma doświadczenie w realizacji licznych projektów marketingowych (być może także i dla firm podobnych do Twojej) będzie lepiej w stanie ustalić, jakie osoby dobrać do realizacji celów, które sobie postawiłeś.
5. Dostęp do najnowszych trendów i technologii
Ze wcześniej omówionej zalety wynika także kolejny czynnik, jaki warto mieć na uwadze. W przypadku nowych technologii i trendów marketingowych łatwo jest spędzić całe dnie na ich analizowaniu. Może być to zajęcie bardzo ciekawe, jednak często prowadzi do zmęczenia i paraliżu decyzyjnego. Przez natłok informacji i konieczność sprawdzania, czy warto danym rzeczom się przyjrzeć, czy nie, łatwo poczuć się, jakbyś cały czas był w tyle.
Gdy już w końcu ustalisz, jakie trendy i technologie są godne uwagi, następnie musisz zdecydować, jak je wprowadzić w swoim przypadku. Takie know-how wymaga sporej wiedzy. Czy warto używać hashtagów na Facebooku? Jakie rozmiary powinny przyjmować zdjęcia na Instagramie? W jakich godzinach publikować wpisy na LinkedInie? Choć takie pytania wydają się trywialne, to jednak znajomość prawidłowej odpowiedzi ma bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o skuteczność poszczególnych działań.
Podobnie rzecz ma się w przypadku wyboru oprogramowania. GetResponse to sprawdzone narzędzie do e-mail marketingu. Po krótkim researchu dowiadujesz się jednak, że istnieje dla niego mnóstwo alternatyw, jak MailChimp, ConvertKit, HubSpot i wiele więcej. Nagle dotyka Cię paraliż decyzyjny. Nie masz czasu, aby dokładnie zapoznać się ze wszystkimi opcjami, ale jednocześnie nie chcesz źle zainwestować pieniędzy i czasu na naukę obsługi analizowanych platform. W rezultacie nie podejmujesz żadnej decyzji i tkwisz w miejscu.
W obu tych przypadkach agencja marketingowa może Ci z łatwością pomóc. Jako że dysponuje dużym doświadczeniem, będzie w stanie doradzić, jakie trendy i metody sprawdzą się w przypadku Twoich celów reklamowych. Różni pracownicy agencji korzystali już w swojej pracy z mnóstwa narzędzi, dlatego także będą w stanie wskazać takie godne polecenia.
Niekiedy agencja marketingowa może mieć także dostęp do narzędzi, których nie byłbyś w stanie zdobyć samodzielnie (np. plany subskrypcji przeznaczone jedynie dla firm świadczących usługi reklamowe). Współpraca z nią da Ci w takiej sytuacji jeszcze większą przewagę nad konkurencją.
6. Skalowalność
Zaleta ta jest zależna od tego, czy współpracujesz z agencją marketingową o dużych rozmiarach. Gdy Twoja firma zacznie się rozwijać, zapewne będziesz chcieć zwiększyć zakres swoich działań reklamowych. Konieczne będzie lepsze rozdysponowanie budżetu, rozpoczęcie nowych kampanii i wdrożenie nowych ludzi. Wszystko to wymaga dobrego planowania.
Jeśli korzystasz z usług agencji marketingowej, proces skalowania to jej zadanie. W końcu dysponuje już ona dużym zespołem, dlatego nie będzie stanowić dla niej problemu przydzielenie do projektu kolejnych osób i zarządzanie większym budżetem.
7. Wszystko w jednym miejscu
Gdy zlecisz agencji marketingowej prowadzenie działań reklamowych, masz pewność co do tego, kto i jakie wyniki generuje. Zwykle zostanie Ci także przeznaczona konkretna osoba, która będzie odpowiedzialna za komunikację między Tobą a firmą.
Gdy starasz się koordynować działania wewnętrznego zespołu oraz zewnętrznych freelancerów, nieraz trudno może być ustalić, kto za co był odpowiedzialny i po czyjej stronie leży wina w przypadku zaistnienia problemu. Gdy jednak zatrudniasz agencję marketingową, doskonale wiesz, do kogo kierować pytania, uwagi i sugestie.
8. Dokładny monitoring
Nie możesz zarządzać tym, czego nie mierzysz. W przypadku działań reklamowych ważne jest dlatego kontrolowanie wyników, aby mieć pewność, co przynosi rezultaty i jakie. Sprawny marketing to jedno, jednak musi mu towarzyszyć także dokładny monitoring, co oczywiście wymaga dodatkowych umiejętności i mocy przerobowych.
Gdy zatrudnisz agencję marketingową, w pełni zajmie się ona nie tylko działaniami reklamowymi, ale także ich dokładnym monitoringiem.
9. Świeże spojrzenie
Każda firma ma zazwyczaj swój własny język, styl i rozwiniętą kulturę komunikacji. Działają one dobrze do czasu, gdy trzeba wypracować zupełnie nowe pomysły np. w przypadku tworzenia nowej strategii marketingowej w mediach społecznościowych. W zależności od platformy wymagany ton będzie zupełnie inny.
W takiej sytuacji bardzo przydatne okazuje się spojrzenie kogoś, kto z przyzwyczajenia nie sugeruje i nie odrzuca podobnych pomysłów. Właśnie taką zaletą odznaczają się usługi agencji marketingowej – oferują zewnętrzną analizę sytuacji w Twojej firmie.
Tacy specjaliści mogą dlatego spojrzeć bardziej krytycznym okiem na to, co z Twojej (nieco zawężonej) perspektywy wydaje się bardzo dobre. Są także w stanie wpaść na oryginalne pomysły, których Ty z racji swoich nawyków nie wziąłbyś pod uwagę.
Oczywiście swoją branżę i sytuację na pewno rozumiesz najlepiej, dlatego agencja marketingowa także będzie potrzebować Twojego wkładu. Właśnie takie połączenie dwóch perspektyw może dać najlepsze rezultaty.
Podsumowanie
Jak więc widać, istnieje wiele powodów, dla których warto nawiązać współpracę z agencją marketingową. Dzięki takiej relacji zyskasz lepszy wgląd w swoją sytuację i zaczniesz opracowywać skuteczne strategie. W wielu przypadkach oszczędzisz także koszty, czas i nerwy. Rozwijając swoją firmę, będziesz także w stanie skalować swoje działania z zakresu marketingu, korzystając przy tym z licznych zasobów i doświadczenia agencji.
Przeanalizuj zatem swoją sytuację i zastanów się, jaki rodzaj agencji marketingowej najlepiej sprawdziłby się w Twoim przypadku. Taka współpraca na pewno przyniesie Ci wiele korzyści.
Artykuł powstał we współpracy z agencją Owocni.