McDonald’s podjął decyzję o całkowitym wycofaniu się z Rosji po ponad 30 latach działania na tamtejszym rynku. Oczywiście powodem wycofania się amerykańskiego giganta jest atak na Ukrainę.
Rosjanie chcieli m.in. zastąpić sieć McDonald’s własnym Wujkiem Wanią (co miało jednak miało się okazać fake newsem), ale franczyzobiorcy najczęściej po prostu dalej działali pod szyldem amerykańskiej marki – oczywiście bezprawnie, bo w marcu sieć całkowicie zawiesiła działalność na terenie kraju. Firma rozpoczęła zatem proces sprzedaży swoich aktywów i jakiś czas szukała lokalnego inwestora, jednak zostawiła sobie otwartą furtkę – jak podaje Reuters, McDonald’s ma 15 lat na ponownie wykupienie swoich udziałów w nowej rosyjskiej spółce kontrolującej restauracje na czas „nieobecności” marki.
Zobacz również
Nowym kupcem, który przejął wszystkie 850 lokali na terenie Rosji, okazał się biznesmen Alexander Govor, który wcześniej miał duży udział w funkcjonowaniu sieci w tym kraju. Od najbliższego weekendu restauracje mają wracać do normalnego funkcjonowania (dla konsumentów będzie dostępne dotychczasowe menu McDonald’s), ale pod nowym szyldem.
Zaprezentowano logo sieci, która zastąpi w Rosji McDonald’s. Nazwa nie została jeszcze podana. Logo podobno przedstawia burgera oraz frytki. pic.twitter.com/AY2MK6dpw7 — Łukasz Bok (@LukaszBok) June 9, 2022
Choć nie znamy jeszcze oficjalnej nazwy lokali, to wiemy, jakie będzie nowe logo rosyjskiego fast foodu. Nowy znak ma być hołdem oddanym swoim korzeniom z monogramem „M”. Zrezygnowano jednak z charakterystycznych złotych łuków, które są znakiem zastrzeżonym i postawiono na minimalistyczny inicjał, składający się z dwóch kresek i kropki. Elementy mają nawiązywać do kształtu frytek i okrągłego kotleta z hamburgera (lub według innych źródeł – do plamy keczupu). Jak podała rosyjska agencja informacyjna TASS, zielony kolor tła „symbolizuje jakość produktów i usług, do których nasi goście są przyzwyczajeni”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Znak nie byłby może żadnym zaskoczeniem, gdyby nie fakt, że jest on bardzo podobny do logo, którym posługuje się polska strona Meczyki.pl. Po zestawieniu obu propozycji graficznych widzimy identyczną liczbę i umiejscowienie figur. Loga różnią się od siebie kolorami i zaokrąglonymi formami.
PS
Restauracje McDonald’s będą działały pod nową marką, a firma zarejestrowała w Rosji cztery różne nazwy: „Fun and Tasty”, „The Same One”, „Just Like That” i „Open Checkout”. Która z tych nazwa zostanie ostatecznie wybrana?