Nie bez powodu mówi się o content video jako o królu contentu. Ja, przedstawicielka pokolenia nieco starszego – pamiętam dokładnie czasy, kiedy o video się wcale nie mówiło i nie brano pod uwagę, że to medium stanie się w niedalekiej przyszłości kluczowym źródłem komunikacji z klientami. Coraz większa popularność social mediów oraz fakt, że odbiorcy wybierają chętniej stories na IG czy filmy na Tik-Toku niż tradycyjne formy przekazu, a YT zaraz po Google jest najbardziej popularną wyszukiwarką, powinien być dla Ciebie motywacją i wskazówką, że jeśli nadal tego nie robisz – najwyższa pora, by to zmienić.
Rozdział 1. O video marketingu – definicja i cele użycia
Marketing nie dotyczy już rzeczy, które robisz, ale historii, które opowiadasz – Seth Godin.
Zobacz również
Co takiego spowodowało, że ta forma przekazu stała się popularna? Dlaczego warto zainwestować w video marketing i – tak naprawdę – po co? Zacznijmy od zupełnej podstawy, czyli od zdefiniowania content video i sklasyfikowania go w odpowiednim miejscu układanki. Najkrócej rzecz ujmując, video marketing to strategia marketingu, która prowadzi do realizacji celu poprzez treści video. Treści te powinny być rozpowszechniane wielokanałowo, by w długofalowej perspektywie spełniać cele firmowe. Aby szczegółowo zagłębić się w temat, trzeba by zwrócić się do celów strategii, ponieważ poprzez video marketing możemy spełnić wiele celów istotnych dla firmy. Wskazane poniżej cele uporządkowane są w kolejności rosnącej świadomości konsumenta o marce, czyli zgodnie z zasadą know me, like me, trust me, buy me:
- Budowanie wizerunku / zwiększenie rozpoznawalności
- Edukacja
- Promocja marki
- Sprzedaż
Oczywiście poza wyżej wymienionymi celami, znajdziemy jeszcze wiele pobocznych, jednakże powyższe są kluczowe z punktu widzenia dotarcia do klienta.
Kiedy możemy uznać video marketing za skuteczny? Kiedy poprzez jego kreację i udostępnianie widzimy realne korzyści, m.in.:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- Zwiększenie ruchu na stronie,
- Zwiększenie liczby komentarzy i polubień pod materiałami,
- Zwiększenie zasięgu naszych postów,
- Zwiększenie wskaźnika zaangażowania,
- Zwiększenie liczby klientów.
Ale wracając jeszcze po krótce do celów:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ad 1. Budowanie wizerunku – aby budować wizerunek poprzez content video trzeba sobie przede wszystkim zadać pytania: „w jakim kierunku jako firma chcemy zmierzać? Jak chcemy być odebrani? Jaka jest nasza strategia?” Ważne jest bowiem, aby wszystkie następne materiały powstałe w naszej firmie były spójne. Tylko wtedy będziemy w stanie zbudować wizerunek silnej, pewnej marki. Firmy budują wizerunek najczęściej emocjami. Sprzedają miłość, przyjaźń, lifestyle, wrażenia. Dopiero gdzieś w tle jest marka, która opowiada historię. Dlatego tego typu treści są odpowiednie do promocji na mediach społecznościowych, gdzie marka ma stały i regularny kontakt ze swoimi odbiorcami.
Ad 2. Edukacja – jeśli masz skomplikowany produkt bądź chciałbyś pokazać go z innej perspektywy, opisać jego funkcje czy też pokazać kluczowe zastosowanie, najłatwiejszym rozwiązaniem jest zrobienie tego w postaci materiału video. Treści eksperckie są niechętnie czytane ze względu na ich trudność, niemniej jednak te same treści pokazane w postaci video są znacznie chętniej wybierane i bardziej przyjazne w odbiorze. Dlatego też wiele osób aktualnie szuka treści pt.: „jak zrobić”, „do czego służy”, „jak pomóc” właśnie poprzez przeszukiwanie YT. Zdając sobie sprawę z tego faktu, z łatwością w każdym produkcie / usłudze znajdziemy kwestie, które można poruszyć. Pokazujemy rozwiązanie problemu poprzez zastosowanie naszego produktu – to najszybsza droga do przekonania widza do nas.
Przykładem treści edukacyjnych są FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania nagrywane w formie spotkania online na żywo czy poprzez webinarium, które są następnie kolportowane w sieci. Również zaliczają się tutaj wszelkiego rodzaju demonstracje i instruktaże.
Ad 3. Promocja marki – tutaj materiały video przejmują role dawnych reklam TV, gdzie po prostu w sposób łatwy i przejrzysty marki komunikują swoje produkty. To reklama skierowana do szerokiego grona swoich odbiorców, a przykładem są najczęściej tworzone materiały reklamowe o firmie, filmy przybliżające historię marki i sylwetki właścicieli, relacje z organizowanych wydarzeń, przedstawienie produktów itp.
Ad 4. Sprzedaż – to bardzo ważny cel tworzenia content video, ponieważ wszystkie poprzednie kroki docelowo i podświadomie prowadzą właśnie do niego. To kluczowy cel naszej pracy, jednak należy pamiętać, żeby od tego celu bezpośrednio nie zaczynać. To wszystkie wymienione powyżej cele i długofalowa praca nad nimi sprawi, że do niego dojdziesz. Mimo wszystko wyróżniamy również treści, które nastawione są stricte na sprzedaż i mają wygenerować maksymalne zainteresowanie produktami. Należą do nich m.in.: webinaria produktowe, prezentacje produktów połączone ze specjalną akcją rabatową etc.
Rozdział 2. Trend, skuteczność, zainteresowanie – jak zmieniały się na przestrzeni ostatnich lat?
Według raportu Wyzowl z 2022, aż 86% firm korzysta z video marketingu, a aż 92% marketerów wskazuje video marketing jako kluczową strategię, którą zamierza kontynuować*. Jak widać, liczby te są pokaźne i wskazują z roku na rok wzrosty.
Co ciekawe, osoby, które deklarowały brak zainteresowania video marketingiem wśród głównych powodów wymieniały brak czasu oraz brak wiedzy jak i gdzie zacząć. Na szczęście z roku na rok to coraz mniejszy procent, co pokazuje coraz większy trend i świadomość:
Tego typu wykresy pokazują trend wzrostowy i wskazują kierunek działań marketingowych. Ten pociąg już od jakiegoś czasu jedzie. Wsiadasz?
Rozdział. 3. „Domowa” produkcja. Jak zacząć i sprawić, żeby ten pociąg bez nas nie odjechał, czyli na co zwrócić uwagę, tworząc film produktowy wewnętrznym zasobem?
Jak to w znanej piosence śpiewano – „najtrudniejszy pierwszy krok…”. Często początki bywają trudne. Ale jak już się przełamiesz i zrobisz ten pierwszy krok, przekonasz się, że nie taki diabeł straszny… Oczywiście video marketing można zlecić agencjom zewnętrznym, jednakże widzę tutaj wiele minusów, głównie jeśli mowa o kosztach. Z czasem też zauważamy, że widz preferuje treści wykonane telefonem, bez idealnego scenariusza, często spontaniczne, bowiem czuje się spójny z marką i odczuwa jej autentyczność i szczery przekaz. Odbiorca odnajduje wiele zalet w samodzielnym przygotowaniu materiałów, szczególnie że nikt inny jak my sami, pracownicy – nie będzie tak czuł i wiedział tyle o naszym brandzie.
Zatem od czego zacząć? Na co zwrócić uwagę? W niniejszym artykule chciałabym zmotywować Cię do samodzielnej pracy w ramach organizacji i upewnić, że nie pociągnie to za sobą znacznych kosztów ani błędów w komunikacji z agencją. Jeśli chcesz potraktować to poważnie, zwróć uwagę na następujące aspekty:
1. Dedykowana osoba: warto wziąć pod uwagę osobę, która będzie odpowiedzialna za to zadanie. Pamiętaj, że produkcja filmów, zaplanowanie scenariusza oraz obróbka, to spora ilość pracy dla jednej osoby, więc ważne jest, aby każdy, kto ma się tym zająć, miał czas, aby przeznaczyć go na produkcję filmów. Weź pod uwagę osobę z dobrym zmysłem estetycznym, otwartą na nowe technologie, z doświadczeniem w social mediach. Tutaj sprawdzą się dobrze młode osoby ze świeżym spojrzeniem i otwartością na samodzielne tworzenie contentu. W końcu młodzi urodzili się z iphonem w ręku! 🙂 Warto o tym pomyśleć. A może stażysta w Twoim dziale marketingu to również dobre rozwiązanie?
2. Strategia: jeśli dopiero zaczynasz, to bardzo istotne. Najlepiej zacząć od spotkania z zespołem i uformowania naszych celów, wizji tego, jak chcemy się zaprezentować, w jaki sposób komunikujemy, jak często, jak odbiorca ma na nas spojrzeć i jaką ma mieć w głowie naszą wizję. Najlepsza ku temu jest burza mózgów. To wszystko jest istotne z punktu widzenia tworzenia content video, bo spójność tę będzie widać i na pewno klient to doceni.
3. Miejsce: czy kręcisz produkty, czy ludzi, warto znaleźć w firmie dedykowane ku temu miejsce. Najlepiej, aby było naturalnie, bardzo dobrze naświetlone – takie światło sprawdzi się przy każdej produkcji. Warto, aby było tam cicho. Nagrywając sceny mówione, zawsze to docenisz.
4. Wyposażenie i atrybuty w miejscu nagrań: jeśli chcesz kręcić osoby / ekspertów, dobrze będzie, jeśli przygotujesz im ciekawe tło – może ściankę – która będzie powtarzać się na filmach i będzie je ze sobą łączyć. W przypadku nagrywania produktów przydadzą się dodatkowe elementy tła, które urozmaicą produkcje. Zwróć uwagę na to, jak kręcą materiały marki, które śledzisz. W zależności od branży, każde atrybuty są inne. Firma kosmetyczna przygotuje tła pastelowe, dodatki w postaci kwiatków, diamentów, plastikowych czy szklanych szybek do pokazania próbki produktu. Z kolei firma motoryzacyjna lepiej zaprezentuje się na tle przypominającym warsztat czy garaż. Musisz stworzyć naturalne środowisko dla swojego produktu. Pomyśl, w jakim towarzystwie Twój produkt będzie się najlepiej prezentować i je stwórz!
5. Sprzęt: obecnie większość telefonów komórkowych ma wystarczające parametry do nagrania naprawdę dobrych materiałów reklamowych. Nie musisz zatem inwestować w profesjonalny sprzęt. A z pewnością nie na początku drogi. Dobrze jednak pomyśleć o wpinanym mikrofonie, jeśli chcesz nagrywać sceny mówione bądź o lampie / lampach, bo ich nigdy za wiele.
6. Montaż: tutaj też nie trzeba wiele. Obecnie jest dostępnych szereg świetnych aplikacji dających możliwość łatwego, samodzielnego montażu. Naprawdę nie musisz wydawać majątku, by zacząć bawić się w montaż. Zwykle te aplikacje są darmowe bądź co najwyżej pobierają roczną, niewielką opłatę, dzięki czemu masz dostęp do wszystkich funkcji. Dzięki nim na swoim telefonie zmontujesz profesjonalne video, podkręcając kolory, dodając odpowiednią muzykę, animacje, napisy i wiele, wiele innych.
Ja polecam kilka aplikacji na komórki, które naprawdę warto przetestować, m.in.: VLLO oraz InShot. Jeśli chcesz montować wideo na komputerze – darmowe, naprawdę dobre programy są dostępne do pobrania, jednakże programy komputerowe mają ten minus, że zazwyczaj są bardziej zaawansowane niż te na telefony komórkowe. Jeśli jednak chcesz spróbować, polecam m.in.: Lightworks, iMovie (tylko na komputery Mac), Da Vinci Resolve lub najpopularniejszy i zarazem najprostszy: Windows Movie Maker (na Windowsa).
7. Publikacja i promocja treści: najlepiej zacząć od mediów owned, czyli wszystkich, do których masz dostęp i kontrolę. Tam najłatwiej będzie czuwać i panować nad ich „życiem”, reagować na potrzeby odbiorców, rozmawiać z obserwującymi i analizować ich odbiór.
Rozdział 4. Korzyści dla biznesu, czyli kolejny raz o tym, że warto
Król contentu przemawia. Do wszystkich, wszędzie. Nie tylko rosnące liczby to potwierdzają. Ludzie po prostu to lubią. Jest kreatywny i pobudza wyobraźnię. Zatem jakie są korzyści sięgania biznesu po content video?
- Samodzielne kreacje zmniejszają dystans między firmą a klientami,
- Treści te pozwalają dotrzeć do znacznie większej liczby osób niż tekst pisany,
- Ma szansę stać się viralem i ciekawą, chętnie kolportowaną treścią, jeśli publiczność tak uzna,
- Łatwo przekazać trudne treści i przemycić niezrozumiałe tematy w sposób akceptowalny,
- Przekłada się na wyższą konwersję niż inne metody kontaktu z klientem,
- Urozmaica marketing i nasze codzienne działania.
Cytat Douga Kesslera świetnie obrazuje strategię video marketingu:
Tradycyjny marketing mówi do ludzi. Content marketing z nimi rozmawia.
Zatem czy widzisz już różnicę?
* źródło: www.wyzowl.com/video-marketing-statistics.
Artykuł został przygotowany przez ekspertkę – posiadaczkę certyfikatu DIMAQ Professional. Nowy Marketing jest patronem medialnym DIMAQ – międzynarodowego standardu kwalifikacji e-marketingowych.
Karolina Łukaszewska-Kempa
Właścicielka agencji WOW-ME, która odpowiada za działania 360 firm. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, Szkoły Głównej Handlowej, posiadaczka certyfikatu DIMAQ Professional. Prywatnie miłośniczka podróży, pozytywnego myślenia, afirmacji oraz gry na fortepianie.