Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie: „W jakim stopniu działania SEM były wykorzystywane w sektorze małych oraz średnich przedsiębiorstw w 2021 roku w Polsce?” Kluczowa była także analiza dotycząca efektywności narzędzi marketingu w wyszukiwarkach SEM (w tym m.in. SEO, PaidSearch oraz GDN)
Według badanych najbardziej popularna forma promocji w wyszukiwarkach i sieciach kontekstowych (SEM), z których korzystała firma w 2021 roku to pozycjonowanie (78%). Z kolei ponad połowa ankietowanych wskazuje na reklamę kontekstową i intextową (np. Google AdSense + Google Display Network) (56%) oraz na linki sponsorowane wynikach wyszukiwania (50%).
Zobacz również
Większość badanych wskazuje, że o rozpoczęciu działań promocyjnych w wyszukiwarkach i sieciach kontekstowych (SEM) zadecydowały: skuteczność (67%) oraz duży zasięg (65%). Nieco mniej osób (49%) wskazało, że zadecydowało jeszcze mierzalność wyników i dostęp do statystyk.
40% badanych wskazało, że udział wydatków na działania pozycjonowanie (SEO) w roku 2021 w porównaniu do 2020, w całości wydatków na marketing w wyszukiwarkach (z uwzględnieniem linków sponsorowanych Google Ads) jest bez większych zmian, z kolei 34% wskazuje, że udział tych wydatków wzrósł. Badani, którzy wskazali, że udział w wydatkach zmalał (5%) deklarują, że środki, które zostały wycofane z pozycjonowania (SEO) najczęściej zostały przeznaczone na reklamę na portalach społecznościowych (44%), e-mailing/reklamę banerową (display) (33%) oraz nie zostały zagospodarowane (33%).
Oprócz korzystania z pozycjonowania, marketingu w wyszukiwarkach i sieciach kontekstowych (SEM) badani w większości deklarują, że korzystali w 2021 roku także z takich narzędzi do promocji i reklamy w Internecie jak prowadzenie profilu, fanpage’a w mediach społecznościowych oraz z emisji reklam w mediach społecznościowych (54%).
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Kliknij, aby pobrać raport z badania
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W badaniu i niniejszym raporcie przyjęto szeroką definicję SEM, obejmującą nie tylko reklamę tekstową emitowaną w wyszukiwarkach i reklamę kontekstową. Zgodnie z założeniami badania do marketingu w wyszukiwarkach zaliczono także reklamę graficzną i wideo emitowaną zgodnie z założeniami silników Search Engine. W ramach badania przeprowadzono 175 unikalnych wywiadów z osobami, które w ramach swojej pracy zajmują się co najmniej jednym z obszarów takich jak: promocja firmy, marketing, sprzedaż oraz firma, w której pracują w 2021r. korzystała reklamy SEM. W badaniu analizowano firmy z sektora: usługi, handel oraz produkcja.
„Badanie SEM” zostało zrealizowane w dniach 20.06 – 04.07.2022 r.