Świat zmienia się w błyskawicznym tempie, a wraz ze zmianą oczekiwań kibiców zmienia się marketing i sponsoring sportowy. Dziś najważniejsze trendy to wzrost popularności esportu i gier mobilnych, użytkownicy zaś chcą najnowocześniejszych aplikacji, doskonałego user experience oraz społecznego zaangażowania firm.
Właśnie ukazał się raport renomowanej firmy Nielsen Sports „Zmieniająca się wartość sponsoringu – światowe trendy w marketingu sportowym 2021”[1]. Badacze z Nielsena przeprowadzili ankiety i wywiady wśród przedstawicieli 1700 marek i właścicieli praw sponsorskich. Raport pokazuje, jak zmienił się marketing sportowy oraz przewiduje najważniejsze zmiany na najbliższe lata.
Zobacz również
Gospodarcze spowolnienie wymusza cięcie kosztów marketingowych. A jeśli nawet nie ich redukcję, to zrewidowanie polityki sponsoringowej w taki sposób, by każdy wydany dolar czy złotówka przynosiły realne korzyści wizerunkowe. Dziś firmy deklarują, że bardziej skupiają się na konkretnych celach strategii sponsorskich i uważniej analizują opłacalność każdej inwestycji w sponsoring.
Rośnie popularność esportu
„Uwięzienie” kibiców w domach, związane z pandemią, radykalnie podniosło popularność esportu. W 2020 roku oglądalność e-sportu na świecie wzrosła o 16 proc., w podobnym tempie rośnie zainteresowanie grami wideo i mobilnymi.
Od dawna zauważamy ten trend, dlatego chcąc dostarczyć klientom jak najwięcej fajnych emocji, oferujemy nie tylko zakłady na rozgrywki sportowe oraz e-sportowe, ale także możliwość bezpłatnego zagrania w nasze gry, takie jak Superspin czy Supergame – mówi Adam Lamentowicz, prezes zarządu Superbet.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Tradycyjne kluby sportowe powołują sekcje e-sportowe, by nie przegrać walki o zainteresowanie kibiców i pieniądze sponsorów. W latach 2014-2019 przychody ze sponsoringu esportu wzrosły o 32 proc. i wg ekspertów będą dalej rosnąć. Już od kilku lat e-sport coraz mocniej konkurował z tym tradycyjnym w walce o zainteresowanie kibiców i sponsorów, pandemia ten trend jeszcze wzmocniła. Dlatego też wiele nowocześnie zorientowanych firm bukmacherskich, takich jak Superbet, umożliwia klientom obstawianie zawodów esportowych, jak choćby niesamowicie popularnych rozgrywek w League of Legends, w którą to grę według najnowszych danych gra już na świecie 180 mln ludzi..
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kibice zwracają uwagę na kwestie środowiskowe i społeczne
Istotnym trendem zauważonym przez badaczy z Nielsen Sports jest rosnąca wrażliwość kibiców na społeczne zaangażowanie marki, zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym. Ważne stają się nie tylko wielkie projekty z kategorii ratowania Ziemi, ale także mniejsze akcje, zorientowane np. na integrację społeczności lokalnych czy poprawę atrakcyjności przestrzeni miejskiej. Taka postawa firm jest ważna szczególnie dla najmłodszego pokolenia, z którego połowa odbiorców deklaruje, że zdecydowanie wolą marki zaangażowane w działalność społeczną. W tym roku Superbet zorganizował w Warszawie Poker Run 2022, popularną na całym świecie grę miejską dla fanów dwóch kółek, widowiskową i integrującą lokalną społeczność.
W Warszawie brakowało większej liczby wydarzeń motocyklowych i mamy nadzieję, że Superbet Poker Run na stałe wpisze się w kalendarz stołecznych eventów – komentuje Adam Lamentowicz, prezes Superbet, sponsora wydarzenia. – Cieszymy się, że jako Superbet dokładamy cegiełkę do budowania lokalnego sportu i związanych z nim emocji.
Również w tym roku poszukując nowych, niestandardowych obszarów sponsoringu sportowego Superbet zorganizował w Warszawie wielki turniej szachowy z cyklu Superbet Grand Chess Tour, którego gościem honorowym był światowej sławy szachista Garri Kasparow, a przy szachownicach w błyskawicznych pojedynkach zmierzyli się aktualni mistrzowie i arcymistrzowie. W planach firma ma dalsze projekty aktywizujące i integrujące mieszkańców polskich miast.
Prognozy mówią, że w ciągu następnych kilku lat liczba firm sponsorujących kluby czy sportowców spójnych z ich wartościami (np. dotyczącymi zrównoważonego rozwoju) wzrośnie o ponad 10 proc.
Nie da się zaprzeczyć, że media społecznościowe i platformy streamingowe coraz bardziej wypierają tradycyjną telewizję jako kanały komunikacji marketingowej. Nic dziwnego. W Wielkiej Brytanii czas spędzony dziennie w internecie wśród dorosłych widzów wzrósł z 3 godzin 11 minut we wrześniu 2018 roku do 4 godzin 2 minut w kwietniu 2020 roku. W Stanach Zjednoczonych od drugiego kwartału 2020 roku transmisje strumieniowe w internecie stanowią aż 25 proc. całego czasu oglądanego na urządzeniach TV.
Nowe sposoby interakcji z fanami
Zamknięte przez blisko dwa lata stadiony wymusiły zupełnie nowe sposoby interakcji z fanami. Nie tylko tak widoczne i spektakularne, jak gigantyczne ekrany LED z kibicami umieszczane wokół boiska, ale też bardziej praktyczne, jak interaktywne grafiki generowane podczas transmisji czy dostęp do statystyk w czasie rzeczywistym. Pozbawieni stadionowej wspólnoty kibice coraz bardziej zaangażowali się w grupy społecznościowe w internecie.
Wciąż rozwijamy i doskonalimy naszą autorską aplikację, chcemy, by zawsze była najlepsza i najnowocześniejsza na rynku, oferując użytkownikom wiele funkcjonalności, w tym także budujących Supersocial, czyli społeczność fanów wspólnie obstawiających zakłady i wspólnie przeżywających niezwykłe sportowe emocje – komentuje Adam Lamentowicz.
Wiele z tych rozwiązań zostanie z nami na dłużej, a właściciele praw sponsorskich oraz współpracujące z nimi brandy nadal będą rozwijać technologię umożliwiającą wirtualne uczestnictwo w imprezach sportowych. Tym bardziej, że według raportu Nielsena ponad połowa fanów twierdzi, że preferuje marki, które mają swój wkład w unowocześnianie sposobów oglądania transmisji i poprawianie doświadczeń kibiców (tzw. „fan experience”) poprzez nowoczesną technologię.
Choć dziś znowu możemy się cieszyć otwartymi stadionami, nowe nawyki i nowe technologie, będące odpowiedzią na obecne czasy, już z nami zostaną. Sponsorzy i kluby, które nie postawią na nowoczesność i innowacje, przegrają walkę o zainteresowanie kibiców i klientów.