Jak wynika z raportu WWF i UNICEF[1], w dobie pandemii aż 76 proc. Polaków włączyło się w działania pomocowe. Mimo tego społecznego zaangażowania, fundacje i stowarzyszenia nadal zmagają się z trudnościami w zdobywaniu funduszy. Odczuwa to ponad dwie trzecie organizacji. Z kolei aż 46 proc. przyznaje, że ma problemy z utrzymaniem płynności finansowej[2].
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy fundraisingu cyfrowego, większość użytkowników kart płatniczych jeszcze kilka miesięcy temu nie słyszało o mikrodonacji, natomiast jest to dla nich interesująca forma dobroczynności.
Zobacz również
Jednym ze sposobów wsparcia organizacji charytatywnych jest mikrodonacja, czyli częste oraz regularne przekazywanie niewielkich wpłat na cele pomocowe. Można je w szybki i prosty sposób realizować m.in. za pośrednictwem płatności bezgotówkowych. Poza oczywistą wygodą i bezpieczeństwem, darczyńcy zyskują możliwość zaangażowania się charytatywnie, nie obciążając domowego budżetu – mówi Krzysztof Adamski, CEO BetterPOS i pomysłodawca Donateo.
Stosunek Polaków do takiej formy dobroczynności przeanalizowali, na zlecenie BetterPOS, badacze z Socjomanii. Ankietę przeprowadzono na grupie osób, które przynajmniej raz w tygodniu robią zakupy w sklepach spożywczych lub drogeryjnych, a ich najczęstszą metodą płatności jest ta przy użyciu terminala. Jak wynika z materiału, aż 90 proc. z nich nie słyszało wcześniej o idei mikrodonacji. Część ankietowanych wskazała również na to, że najchętniej korzystałaby z takiej możliwości w formie zaokrąglenia rachunku za zakupy.
Pierwsze efekty
Platforma Donateo zajmuje się wspieraniem organizacji charytatywnych w Polsce poprzez wdrażanie nowoczesnych technologii finansowych. Jej misją jest zbudowanie nowej kultury dobroczynności. W tym celu spółka wprowadziła datkomaty i e-skarbonki, które pozwalają na przekazywanie mikrodonacji za pośrednictwem płatności bezgotówkowych.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Od lipca rozwiązanie Donateo dostępne jest w sklepach sieci Auchan. Aplikacja została wdrożona w istniejącej infrastrukturze terminali płatniczych. Klienci, którzy płacą kartą, mogą przekazać mikro-datek na rzecz Banków Żywności. Wystarczy, że przed sfinalizowaniem operacji wybiorą przycisk „TAK” na terminalu. Według informacji przekazanej przez organizację[3], dzięki wsparciu udało się uratować już ponad tonę jedzenia, co pozwoliło na przygotowanie 2,7 mln posiłków dla potrzebujących.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mikrodonacje bezgotówkowe działają także w sklepach Carrefour. Jej klienci mogą wesprzeć działania Polskiej Akcji Humanitarnej.
Transparentność kluczem do zaufania
We wspomnianym badaniu respondenci zaznaczają, że dobroczynność w formie mikrodonacji bezgotówkowych jest ciekawym rozwiązaniem, z którego korzystaliby tylko, mając pewność, że jest ono wiarygodne.
Tworząc pierwszy w Polsce system mikrodonacji bezgotówkowych kierowaliśmy się nie tylko chęcią wsparcia organizacji charytatywnych, ale również zagwarantowaniem darczyńcom poczucia pewności, że ich pieniądze bezpiecznie trafiają na konta organizacji dobroczynnych. Dlatego zadbaliśmy o jak największą transparentność. Dzięki temu użytkownicy terminali, datkomatów czy e-skarbonek mają możliwość wglądu do transakcji i jej udokumentowania. Do tej pory z naszym rozwiązaniem zetknęło się już blisko 8 mln osób. To dla nas wspaniały wynik i cieszę się, że już po tak krótkim czasie możemy obserwować ogromne efekty wsparcia – dodaje Adamski.
Akcja na rzecz Polskiej Akcji Humanitarnej w sieci Carrefour trwa nadal. Z kolei w Auchan już niedługo będzie można wspierać mikro-datkami również inne organizacje charytatywne.
Prezentowane dane zostały przygotowane przez zespół badaczy z Socjomanii, którzy w dniach 14-25 marca 2022 r. przeprowadzili wywiady jakościowe z grupą 42 osób. Respondentami były osoby, które przynajmniej raz w tygodniu robią zakupy spożywcze, a ich najczęstszą metodą płatności była ta przy użyciu terminala. Celem przeprowadzonej analizy było poznanie motywacji respondentów, ich preferencji i wątpliwości na temat płatności w sklepach, inicjatyw charytatywnych i mikrodonacji.
[1]www.wwf.pl/sites/default/files/inline-files/Raport_2021_11_26.pdf, 2021 r.