W ciągu zaledwie kilku lat opinie i recenzje generowane w sieci stały się wiarygodnym źródłem informacji, które wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Według badania* przeprowadzonego na konsumentach przez agencję TERRITORY Influence, prawie 90% ankietowanych stwierdziło, że regularnie sprawdza oceny i recenzje przed podjęciem decyzji o zakupie produktu czy usługi, zarówno w przypadku zakupów online (83%), jak i offline (60%).
Tym samym więc konsumenci, realizując zakupy w sklepach stacjonarnych, również posiłkują się opiniami i recenzjami znalezionymi w sieci. Najczęściej poszukują informacji na forach lub stronach recenzyjnych (68%), na oficjalnych stronach producentów (56%), w mediach społecznościowych (53%) oraz w sklepach internetowych (52%).
Zobacz również
Konsumenci mają potrzebę obniżania ryzyka w celu dokonywania najlepszych wyborów zakupowych. Zwłaszcza od czasu pandemii, zwracają oni większą uwagę na jakość kupowanych produktów (61%) i podejmują ostrożniejsze decyzje zakupowe (52%). Ta zmiana zachowań konsumentów dotyczy wielu sektorów, jednak to podczas zakupów sprzętów AGD konsumenci są najostrożniejsi. Na podstawie przeprowadzonego badania przez TERRITORY Influence, 75% ankietowanych stwierdziło, że sprawdza opinie i recenzje sprzętu elektronicznego przed jego zakupem.
Korzyści dla marek
Badania przeprowadzone przez „The Rating Ekonomy” podkreślają korzyści płynące z ocen i recenzji. Według przeprowadzonych badań na managerach dużych firm stwierdzono, że są one ważne do budowania świadomości marki (81%), generowania leadów (74%), konwersji (73%) i promowania produktów premium (68%). Dobrze oceniane produkty uzasadniają wysokie ceny, podczas gdy złe wymuszają ich obniżenie. Konwersja sprzedaży została również zbadana przez Bazaarvoice, który stwierdził, że liczba recenzji ma również na nią wpływ. 50 recenzji wygenerowałoby 30% wzrost, 100 recenzji dałoby 37% wzrost, i tak dalej…
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Oceny i recenzje mają też swoje wady. Konsumenci chętnie je czytają, lecz tylko nieliczni z nich decydują się na dzielenie się swoimi osobistymi opiniami na temat produktów czy usług. Dlatego marki powinny być proaktywne w pozyskiwaniu opinii i recenzji poprzez aktywację swoich konsumentów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kampanie typu ratings & reviews
Kampanie typu ratings & reviews to działania marketingowe polegające na angażowaniu wybranej grupy osób do publikowania szczegółowych opinii na temat produktu lub usługi w wybranych kanałach (sklepy internetowe – eCommerce, portale recenzyjne, wyszukiwarki, media społecznościowe itp.).
Agencja TERRITORY Influence specjalizująca się w realizowaniu tego typu kampanii zidentyfikowała 3 sposoby generowania recenzji: aktywacja kupujących, rekrutacja konsumentów (tzw. nano influencerów) oraz angażowanie użytkowników z baz CRM.
Każda z powyższych strategii powinna być brana pod uwagę w zależności od celów marketingowych danej marki. Aktywacja kupujących świetnie sprawdzi się, gdy nasza marka ma rzeszę stałych, powracających kupujących, którzy mieli możliwość przetestowania naszych produktów i mogą zostać aktywowani do naszej kampanii. Natomiast wchodząc na rynek z nowych produktem, warto podjąć współpracę z nano influencerami, oferując im nieodpłatnie nasz produkt czy usługę w celu testów i podzielenia się opinią na wybranych platformach.
Najlepsze momenty na wdrożenie kampanii typu raitings & reviews
Wprowadzenie na rynek nowego produktu lub usługi
Wprowadzone nowe produkty na rynek, które nie posiadają żadnych recenzji, mogą zniechęcić potencjalnych klientów do zakupu. Opinie i recenzje konsumentów dają wiarygodność produktom oraz edukują potencjalnych nabywców. Zrealizowanie kampanii typu ratings & reviews przed wprowadzeniem produktu na rynek może zbudować zaufanie wśród konsumentów i zwiększyć sprzedaż.
W celu zwiększenia sprzedaży bestsellerów produktowych
Bestsellery produktowe są prawdziwymi dźwigniami marketingowymi i powinny być zawsze w centrum uwagi. Generowanie opinii i recenzji dla flagowych produktów pozwala utrzymać ich pozycję w sieci i zwiększyć sprzedaż.
Poprawa pozycjonowania
Czy wiesz, że opinie konsumentów mają pozytywny wpływ na SEO? Recenzje klientów zawierają słowa kluczowe, co w rezultacie przyczynia się do optymalizacji stron z produktami. Ponadto obecność recenzji na stronie Google My Business jest jednym z głównych parametrów branych pod uwagę przez wyszukiwarkę przy opracowywaniu rankingu stron internetowych (źródło: Search Engine People i MOZ).
Sezon sprzedażowy
Strony internetowe konwertują znacznie lepiej, gdy zawierają recenzje konsumentów. Zamieszczanie recenzji w sklepie internetowym może zwiększyć współczynnik konwersji o nawet 270% (źródło: Spiegel via Adweek). Dlatego przed sezonem sprzedażowym takim jak Black Friday czy Boże Narodzenie upewnij się, że Twoje strony z produktami mają jak największą liczbę recenzji.
Kampanie influencer marketingowe
Influencer marketing i generowanie recenzji konsumenckich to dwie strategie, które wzajemnie się uzupełniają. Z jednej strony kampanie influencer marketingowe zwiększają widoczność Twojej marki i napędzają ruch na platformach e-commarce. Z drugiej strony recenzje udostępniane na stronach internetowych dostarczają niezbędnych informacji dla Twoich potencjalnych odbiorców, edukują ich i wpływają na ich decyzje zakupowe. W celu zoptymalizowania wyników warto uruchomić te dwie dźwignie marketingowe jednocześnie.
Podsumowanie
Oceny i recenzje są podstawowym narzędziem marketingowym. Zwiększają współczynnik konwersji stron produktowych i zapewniają dobrą widoczność Twojej marki i produktów w sieci. Prowadzenie regularnych kampanii typu ratings & reviews pozwala utrzymać pozycję w sieci i zoptymalizować skuteczność wszystkich działań marketingowych.
* Badanie ratings & reviews, TERRITORY Influence, sierpień 2020.
Artykuł powstał we współpracy z TERRITORY Influence.