Mapa Trendów to autorskie narzędzie infuture.institute, wydawane od 2018 roku, agreguje najważniejsze megatrendy i trendy w trzech perspektywach czasowych (krótko-, średnio- i długoterminowej), a tym samym wskazuje, w jakim kierunku podąża nasz świat. To uniwersalne narzędzie, z którego korzystają sektory: państwowy (organizacje rządowe, administracja publiczna), rynkowy (podmioty biznesowe), organizacje pozarządowe oraz inne niesformalizowane podmioty.
Na tegorocznej Mapie Trendów znajduje się 50 trendów, z czego blisko 30 nowych. Najwięcej trendów znalazło się ramach takich megatrendów, jak Świat lustrzany i Multipolaryzacja świata, co pokazuje, w jakim kierunku aktualnie zmienia się nasz świat – intensywnego rozwoju technologicznego, postępującej digitalizacji i polaryzacji.
Zobacz również
– Są dwie rzeczy, na które warto zwrócić uwagę na tegorocznej mapie trendów. Po pierwsze, rola i miejsce megatrendu Świat lustrzany, który w pewnym sensie jest osią całej mapy. Wchodzi on w największą liczbę relacji z innymi megatrendami, co jednoznacznie wskazuje na to, na jak wielu poziomach – społecznym, politycznym, gospodarczym, a nawet biologicznym – postępująca cyfryzacja zmienia nasz świat. Druga kwestia to fakt, że mamy na mapie sporo trendów i megatrendów, które pozornie się wykluczają. Mamy więc megatrend Bioera – który mówi o nadrzędnej wobec natury roli człowieka i mamy megatrend Symbiocen – w którym człowiek jest jednym z równoważnych elementów systemu. Mamy jednocześnie takie trendy, jak reindustrializacja i deindustrializacja Europy. Takich przykładów jest więcej. Mapa odzwierciedla w ten sposób złożoność naszego świata, który jest światem „i-i”, a nie światem „albo-albo”. Wiele rzeczy wykluczających się występuje w nim jednocześnie i to wyzwanie, z którym musimy dziś sobie radzić – mówi Natalia Hatalska, CEO infuture.institute.
Trendami, które powtarzają się w największej liczbie megatrendów, co wskazuje na ich siłę, są: Dobrostan psychiczny i Osamotnienie. W tym roku najwięcej trendów znalazło się w ramach takich megatrendów, jak Świat lustrzany i Multipolaryzacja świata. Wskazuje to, w jakim kierunku aktualnie zmienia się nasz świat – intensywnego rozwoju technologicznego, postępującej digitalizacji i polaryzacji. Trendami, które powtarzają się w największej liczbie megatrendów, co wskazuje na ich siłę, są: Dobrostan psychiczny i Osamotnienie .
Megatrendem, który pokrywa się z największą liczbą innych megatrendów jest Świat lustrzany. W strefie new normal megatrend ten pokrywa się z megatrendem Multipolaryzacja świata, ale już w strefie innowacji najbardziej pokrywa się z megatrendem Bioera. Pokazuje to, jak postępująca digitalizacja zmienia nasz świat. Aktualnie na skutek cyfryzacji zmianom ulega przede wszystkim życie społeczno-polityczne, docelowo technologizacja naszego świata zmieniać będzie także życie na poziomie biologicznym.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Pięć megatrendów na tegorocznej Mapie Trendów
- Bioera – daleko idące zmiany technologiczne, które umożliwiają zmianę organizmów biologicznych i natury tak, aby spełniały oczekiwania i potrzeby człowieka; napędzane przez rozwój bio- i nanotechnologii, inżynierii genetycznej, inżynierii tkankowej, rozwiązań z obszaru biologii syntetycznej oraz tak zwanych technologii wspomagających człowieka (ang. HET, Human Enhancement Technologies).
- Symbiocen – zmiana od podejścia antropocentrycznego (skoncentrowanego na człowieku) do podejścia ekocentrycznego (skoncentrowanego na całym ekosystemie).
- Multipolaryzacja świata – utrata spójności społecznej, w konsekwencji której nasilają się działania deglobalizacyjne, antydemokratyczne; niemożliwe staje się ustalenie wspólnej wizji wobec problemów, z którymi jako społeczeństwo i świat musimy się mierzyć.
- Świat lustrzany – koncepcja, zgodnie z którą świat cyfrowy ma być dokładnym i całkowitym odwzorowaniem świata fizycznego we wszystkich jego wymiarach – materialnym, ekonomicznym, ludzkim, przestrzennym etc.
- Zmiany demograficzne – trwające od lat i stale pogłębiające się zjawisko, którego efektem jest zmiana struktury społecznej na całym świecie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing