Informacje na temat pogarszającej się kondycji psychicznej są niepokojące. Dane prezentowane przez ZUS podczas październikowej konferencji Europejskie Forum Nowych Idei pokazują, że wzrost absencji wynikających ze złej kondycji psychicznej przyrasta w ostatnich trzech latach o 25% rocznie. Można porównać to do pandemii, w tym przypadku, chorób psychicznych.
STUDIO teatrgaleria wraz z Fundacją Off School, Fundacją Można Zwariować i firmą szkoleniową Nowe Motywacje zapraszają instytucje kultury z całej Polski i osoby twórcze do wzięcia udziału w kampanii społecznej „Wszystko gra?” i jej aktywnego wsparcia.
Zobacz również
– Wybraliśmy to krótkie pytanie jako hasło naszej kampanii społecznej, ponieważ wierzymy, że kultura, w której uczestniczy się na żywo, ma ogromny potencjał poprawy dobrostanu psychicznego jej odbiorców – mówi Natalia Korczakowska, dyrektorka artystyczna STUDIO, inicjatora kampanii społecznej „Wszystko gra?” – Chcemy zmienić stereotyp mówiący o tym, że kultura jest rozrywką elitarną i aktywnością hobbystyczną – zamierzamy pokazać, że powinna być traktowana jako istotny czynnik poprawy stanu zdrowia psychicznego – dodaje.
– Naszym zdaniem sztuka, oprócz walorów artystycznych, odgrywa też istotną rolę społeczną, kształtuje proaktywne postawy, wpływa na budowanie wrażliwości i rozładowuje napięcia. Chcemy podnieść świadomość społeczną w tym zakresie – podkreśla Grzegorz Święch z Fundacji Off School i firmy Nowe Motywacje, które są współorganizatorem kampanii.
Dobrostan psychiczny a sztuka
Raport „DCMS report: The role of the arts in improving health and wellbeing” (Fancourt, Warren & Aughterson, September 2020) zlecony przez brytyjski rząd miał odpowiedzieć na pytanie: „Jakie są dowody na rolę sztuki w poprawie zdrowia oraz dobrostanu psychicznego?”. Grupa badaczy zgromadziła dotychczasową wiedzę na temat związku odbioru sztuki i uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych z profilaktyką zdrowia psychicznego. Wyniki dowodzą wyjątkowo pozytywnego działania na spójność społeczną, zapobieganie depresji i alienacji, opóźnienie spadku sprawności poznawczej u osób starszych oraz wsparcie rozwoju poznawczego u dzieci i nastolatków. Do tego sztuka pomaga w regulacji emocji i polepsza relacje interpersonalne u młodych dorosłych.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Sztuka zwiększa satysfakcję z życia i – chociaż nie jest bezpośrednim sposobem na rozwiązanie wszystkich problemów – wzmacnia człowieka, daje mu narzędzia do lepszego rozpoznawania rzeczywistości i otwiera na nowe i inne doświadczenia – zaznacza Dorota Dot Okulicz z Fundacji Można Zwariować, jedna z organizatorek kampanii.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wyżej wspomniany raport uprawomocnił i zachęcił lekarzy oraz terapeutów, by w swojej praktyce „przepisywali” odbiór sztuki na żywo.
Kampania „Wszystko gra?” ma charakter ogólnopolski. Jej inicjatorami są: STUDIO teatrgaleria, Fundacja Off School, Fundacja Można Zwariować i Nowe Motywacje. Za projekt wizualny kampanii odpowiada Krzysztof „KUKI” Iwański. Akcję wspierają: Dominika Biernat, Magdalena Cielecka, Anna Dzieduszycka, Daniel Dobosz, Patrycja Durska, Bartosz Gelner, Marta Malikowska, Marcin Masecki, Marcin Pempuś, Bartosz Porczyk, Halina Rasiakówna, Sonia Roszczuk, Paweł Smagała, Mateusz Smoliński i Marta Ziółek.
Jeśli jesteś osobą twórczą? Zostań osobą ambasadorską projektu, wypełniając krótki formularz wypełniając formularz.
Do kampanii dołączyli: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Fundacja MALTA, Galeria Labirynt w Lublinie, Komuna Warszawa, Muzeum Karykatury, Muzeum Warszawy, Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Nowy Teatr, Teatr Dramatyczny, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego w Katowicach, Teatr Współczesny w Szczecinie, TR Warszawa, Warszawskie Obserwatorium Kultury, Zamek Królewski w Warszawie.
Jeśli reprezentujesz instytucję kultury – zostań instytucją partnerską, wypełniając formularz.
Kolejnym krokiem w kampanii będzie włączanie instytucji biznesowych w aktywne wspieranie sztuki.
– Wiemy, jak ważny jest dobrostan pracowników w organizacjach, dlatego będziemy zachęcać firmy do aktywnego promowania kultury i sztuki jako czynnika działającego prewencyjnie oraz istotnie wpływającego na kreatywność zespołów. Chcemy, aby kultura i sztuka stała się ważnym benefitem oferowanym przez pracodawców. Wierzymy, że instytucje kultury staną się „siłownią” dla intelektu i rozwoju pracowników – przekonują organizatorzy akcji.
Więcej informacji na temat kampanii społecznej znajduje się na stronie: www.wszystkogra.com oraz w mediach społecznościowych pod hasztagiem #wszystkogra.
Patroni medialni: e-teatr.pl, magazyn PISMO, Rzeczpospolita.