Raport potwierdza istnienie dysproporcji pomiędzy różnymi grupami wiekowymi. I tak 80% osób w wieku 60 lat lub starszych nie używa internetu wcale. Na przeciwległym biegunie są osoby pomiędzy 15. a 24. rokiem życia, w przypadku których odsetek korzystających z sieci jest bliski 100%. Co czwarty internauta w tym przedziale wiekowym czuje się uzależniony od internetu.
– Najnowsze wyniki potwierdzają zatem generalne wnioski z poprzednich lat. Dzielimy się na dwie grupy pokoleniowe: jedna z nich, młodsza, w coraz bardziej wyrafinowany i intensywny sposób korzysta z dobrodziejstw internetu oraz nowych urządzeń. Druga zaś, starsza, pozostaje przy swoich dawnych wzorcach korzystania z mediów, w których szczególnie ważną rolę odgrywa telewizja – mówi Artur Birnbaum, analityk w Zespole Badań i Analiz Gazeta.pl.
Zobacz również
Warto też zwrócić uwagę na występujących po raz pierwszy w raporcie tzw. eks-internautów*, stanowiących 4% badanej populacji. Jako główne powody niekorzystania z sieci podają oni brak dostępu do komputera, zbyt wysoki koszt użytkowania internetu, ale również jego nieprzydatność. Natomiast nie-użytkownicy** jako główne przyczyny podają brak potrzebnych do tego umiejętności i brak zainteresowania.
– Eks-użytkownicy mają bardziej negatywne zdanie na temat zasobów, uzależniania się od korzystania z internetu. O wiele surowiej punktują go za natłok informacji czy występowanie „niemoralnych” treści – mówi Artur Kurasiński, autor bloga AK74.pl, jeden z komentatorów badania.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
World Internet Project to badanie analizujące wpływ internetu i nowych technologii na zjawiska społeczne, ekonomiczne i polityczne, które realizowane jest od 1999 roku przez kilkadziesiąt ośrodków badawczych na świecie. W Polsce prowadzone jest od 2010 roku dzięki inicjatywie Gazeta.pl oraz Orange Polska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Do tegorocznej edycji zaangażowanych zostało wielu ekspertów z obszaru technologii, mediów społecznościowych oraz naukowców z dziedziny nowych mediów, m.in. dr Jan Zając, dr Dominik Batorski, Kamil Brzeziński, Michał Sadowski czy Natalia Hatalska. Ich komentarze wzbogacają i uzupełniają dane z raportu.
Oprócz badania WIP 2013, w tym roku ukażą się także raporty WIP Mobile oraz WIP Entertainment, szczegółowo analizujące obszar internetu mobilnego oraz zagadnienia związane z rozrywką w sieci.
Raport dostępny jest w modelu pay per click/pay per post na stronie technologie.gazeta.pl.
* eks-użytkownicy internetu – osoby, które nie korzystają z internetu, ale korzystały z niego w przeszłości
** nie-użytkownicy internetu – osoby, które nigdy nie korzystały z internetu
Realizacja badania: Ipsos na zlecenie Gazeta.pl i Orange Polska; metoda CAPI (indywidualne wywiady w domach respondentów), reprezentatywna, losowo-kwotowa próba Polaków w wieku 15+, N = 2002, termin realizacji: 29.05-24.06.2013