fot. depositphotos.com
Według najnowszego raportu na temat bezpieczeństwa systemu reklamowego, Google w 2022 roku usunął ponad 5,2 miliarda i ograniczył zasięg ponad 4,3 miliarda reklam, a także zawiesił ponad 6,7 miliona kont reklamodawców. Od początku wojny w Ukrainie ponad 17 milionów reklam nawiązujących do rosyjskiej inwazji zostało zablokowanych. Aby zapewnić użytkownikom i użytkowniczkom większą transparentność wyświetlanych reklam, Google wprowadza nowe narzędzie – Centrum przejrzystości reklam.
Zobacz również
Ads Safety Report 2022 i nowe narzędzie Centrum przejrzystości reklam
Ads Safety Report co roku podsumowuje działania Google podjęte w celu zapewnienia bezpieczeństwa i prywatności użytkownikom, a także wydawcom i reklamodawcom. Oprócz usuwania fałszywych reklam, w 2022 roku Google wprowadził program weryfikacji usług finansowych w kolejnych państwach, rozszerzył ochronę dzieci i nastolatków w sieci oraz wzmocnił zasady dotyczące reklam wyborczych. Jednocześnie nowe narzędzie – Centrum przejrzystości reklam – pozwoli użytkownikom przeglądać wszystkie reklamy pochodzące od zweryfikowanych reklamodawców.
5,2 miliarda zablokowanych nieodpowiednich reklam
W 2022 roku Google zablokował 5,2 miliarda reklam – o niemal 2 miliardy więcej niż w poprzednim roku. Dodatkowo ograniczył zasięg kolejnych 4,3 miliarda reklam i zawiesił ponad 6,7 miliona kont reklamodawców. Ponad 1,5 miliarda stron reklamodawców zostało objęte blokadą lub ograniczeniem, a na ponad 143 tysiącach z nich podjęto szersze działania na poziomie witryn.
Najczęściej blokowanymi reklamami były te naruszające zasady dotyczące celowego wprowadzenia w błąd, politykę usług finansowych lub zawierały nieodpowiednie treści, np. mowę nienawiści, podżeganie do przemocy, negowanie zmian klimatu czy promocję niebezpiecznych produktów i usług.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Aby egzekwować swoje zasady na taką skalę, Google polega na zgłoszeniach użytkowników oraz na zautomatyzowanych systemach opartych na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Pomaga to w sortowaniu treści i lepszym wykrywaniu naruszeń w ekosystemie reklamowym Google.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Oszustwa, dezinformacja i negowanie zmian klimatu
Oszustwa w sieci i próby wyłudzeń wciąż przybierają na sile. W 2022 roku usunięto lub zablokowano 165 milionów reklam, które nie spełniały zasad dotyczących zapobiegania celowemu wprowadzeniu w błąd. Wśród tych reklam znalazła się ukierunkowana kampania oszustów, polegająca na rozprzestrzenianiu złośliwego oprogramowania poprzez podszywanie się pod popularne marki oprogramowania.
Dodatkowo Google rozszerzył program certyfikacji usług finansowych, który wymaga potwierdzenia od reklamodawców, że są oni upoważnieni przez lokalnego regulatora do promowania swoich produktów i usług. Program działa w 11 państwach, m.in. w Wielkiej Brytanii i Australii, a w przyszłości zostanie wprowadzony także w innych regionach.
W ostatnich latach szczególnie ważne było także zwalczaniu dezinformacji i nierzetelnych komunikatów, zwłaszcza w zakresie zdrowia lub zmian klimatu. W 2022 roku Google zablokował ponad 24 miliony nieodpowiednich reklam z tym związanych na ponad 300 tysiącach stron wydawców.
Ponadto zablokowanych i usuniętych zostało ponad 52,5 miliona reklam zawierających nieodpowiednie treści, w tym mowę nienawiści, przemoc i szkodliwe twierdzenia na temat zdrowia oraz 25,6 miliona reklam dotyczących niebezpiecznych produktów lub usług, takich jak broń i materiały wybuchowe.
Reakcja na wojnę w Ukrainie – 17 milionów zablokowanych reklam
Od początku inwazji rosyjskiej Google zablokował ponad 17 milionów reklam w ramach polityki dotyczącej wydarzeń „o charakterze wrażliwym”. Usunięto również reklamy pochodzące z ponad 275 stron internetowych finansowanych przez państwo rosyjskie.
Google zawiesił większość działań komercyjnych na terenie Rosji – wstrzymał wyświetlanie reklam, ograniczył widoczność reklam pochodzących od rosyjskich reklamodawców oraz zablokował monetyzację rosyjskich mediów finansowanych przez państwo na platformach Google.
Centrum przejrzystości reklam
W październiku ubiegłego roku Google udostępnił Moje centrum reklam, narzędzie, które pomaga użytkownikom w samodzielnym zarządzaniu reklamami widocznymi w ekosystemie Google.
Aby zapewnić użytkownikom jeszcze większą kontrolę nad wyświetlanymi reklamami, Google uruchamia Centrum przejrzystości reklam – narzędzie, w którym można sprawdzić i wyszukać wszystkie reklamy pochodzące od zweryfikowanych reklamodawców. Dzięki temu użytkownicy mogą dowiedzieć się więcej zarówno o reklamach, jakie widzą na platformach Google, jak i o samych reklamodawcach oraz ich produktach, m.in. sprawdzić
- jakie reklamy uruchomił dany reklamodawca,
- które reklamy były wyświetlane w danym regionie,
- ostatnią datę uruchomienia reklamy oraz jej format.
Dostęp do Centrum przejrzystości reklam można uzyskać poprzez Moje centrum reklam lub bezpośrednio z poziomu reklamy – wystarczy kliknąć ikonę trzech kropek obok niej. Wówczas pojawi się menu, które zawiera podstawowe informacje o reklamodawcy, a także opcje polubienia reklamy, jej zgłoszenia lub blokady, jeżeli, zdaniem użytkownika, narusza ona jedną z zasad.
Pełna treść Ads Safety Report znajduje się tutaj.
Więcej informacji o Centrum przejrzystości reklam można znaleźć na blogu Google Polska.