Podczas tegorocznych koncertów Męskiego Grania nie zabraknie miejsca na działania edukacyjne w zakresie recyklingu. Grupa Żywiec i Każda Puszka Cenna już po raz trzeci jednoczą siły, aby wszystkie puszki po napojach na trasie Męskiego Grania dostały szanse na drugie życie. W poprzednim roku 40.000 puszek zebranych podczas wydarzenia trafiło do recyklingu. Czy uda się powtórzyć ten wynik w tym roku?
Animatorzy z plecakami na puszki, dedykowane pojemniki, a nawet obrazy z puszek tworzone przez uczestników koncertów, to tylko część z działań zaplanowanych na ten rok dzięki współpracy Grupy Żywiec i projektu Każda Puszka Cenna. Puszka jest w całości wykonana z aluminium, który jest materiałem permanentnym, co oznacza, że nie traci swoich właściwości w procesie recyklingu i można go przetwarzać w nieskończoność. Z tego powodu należy dołożyć wszelkich starań, aby opróżniona puszka trafiła do żółtego pojemnika, puszkomatu lub na skup złomu. W innym przypadku pojawia się ryzyko utraty cennego surowca.
Zobacz również
– Puszki są najczęściej poddawanymi recyklingowi opakowaniami na świecie, a wskaźniki recyklingu są znacznie wyższe niż w przypadku innych typów opakowań. W Polsce ten wskaźnik wynosi około 80% – całkiem nieźle…, ale to wciąż mało. Jesteśmy zmotywowani by osiągnąć 100%. Działamy już w 19 krajach w Europie oraz w Brazylii. Pojawiamy się na największych na świecie festiwalach i wydarzeniach sportowych, takich jak Karnawał w Rio, festiwal Exit w Serbii, wyścigach Silverstone, Tour de France, a nawet podczas skoków narciarskich. Naszą misją jest inspirowanie i przekonywanie ludzi do zmiany swoich zachowań związanych z selektywną zbiórką puszek – podkreśla Bartłomiej Wojdyło z Zarządu Programu Każda Puszka Cenna (eng. Every Can Counts).
Segregacja puszek w domach jest coraz częściej stosowana, ale jeśli chodzi o napoje w puszkach wypijane poza domem, np. na imprezach plenerowych lub w miejscach publicznych sytuacja jest dużo gorsza. Według badań przeprowadzonych przez Agencję Lucid w 2022 roku, tylko 52% ankietowanych Europejczyków, zawsze pamięta o selektywnej zbiórce puszek w swoich domach. Poza domem wynik ten spada już do 30%. Współpraca Grupy Żywiec i Każda Puszka Cenna ma na celu zmianę tego wyniku.
– Już po raz trzeci razem z Fundacją Recal będziemy zbierać puszki podczas trasy Żywiec Męskie Granie. Wierzymy w moc pozytywnych partnerstw takie jak nasze i cieszymy się, że z roku na rok konsumenci z coraz większą dojrzałością podchodzą do kwestii recyklingu odpadów. Gospodarka w obiegu zamkniętym to w końcu jeden z naszych priorytetowych obszarów strategii Warzymy Lepszy Świat – dodaje Magdalena Brzezińska, dyrektorka ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na terenie festiwalu będą rozstawione zielone, wyraźnie oznaczone pojemniki oraz specjalny metalowy pojemnik w kształcie litery Ż. Dzięki temu każda puszka, która do nich trafi, zostanie przekazana do recyklingu. Nieodłącznym wsparciem zbiórki aluminiowych puszek po napojach oraz wiedzy na temat ich recyklingu są Animatorzy Każda Puszka Cenna, obecni na koncertach trasy Męskiego Grania od 2021 roku. Od samego początku wykorzystują specjalne plecaki do zbiórki puszek. Śmiało można im oddać swoje puste opakowanie, aby wróciło do obiegu, a także zadać pytania dotyczące recyklingu. Na pewno podzielą się swoją wiedzą! Dodatkowo, podczas koncertu w Warszawie 7-8 lipca wspólnie z uczestnikami wykonamy obraz z 2000 puszek – Pixelatę, która wielokrotnie wygrywała konkursy artystyczne w Europie i Ameryce Południowej.
O projekcie Każda Puszka Cenna
Projekt Każda Puszka Cenna (Every Can Counts) powstał, aby zachęcać do recyklingu puszek po napojach, zwłaszcza poza domem – na przykład w miejscu pracy, podczas zakupów, podróży czy wypoczynku. Inicjatywa została zapoczątkowana w Wielkiej Brytanii dzięki wsparciu firm z branży aluminiowej. W Polsce wdrażany jest od 2017 roku przez Fundację Recal, która od 1995 roku promuje recykling opakowań aluminiowych. Działania te stanowią element strategii odpowiedzialnego rozwoju największych organizacji z branży opakowań aluminiowych: Grupy Ardagh, Grupy CANPACK oraz European Aluminium.