O badaniu
Najnowsze badanie Stowarzyszenia Content Marketing Polska ujawniło trendy i zmiany w dziedzinie content marketingu w polskich firmach. Badanie przeprowadzono za pomocą internetowego badania ankietowego od stycznia do maja 2023 roku. Obejmowało 218 respondentów reprezentujących różne sektory, w tym dział marketingu, agencje reklamowe i wydawców. Za realizację badania odpowiadała firma iSlay.
W czwartek 21 września odbyła się także uroczysta premiera raportu w siedzibie Grupy WP i zgromadziła kilkudziesięciu reprezentantów marketingów firm.
Zobacz również
– Content marketing to cały czas nowa dziedzina marketingu internetowego. W raportach IAB/PWC AdEx jako kategoria pojawił się dopiero w 2019 roku. Rynek ma zatem niecałe 4 lata. Badanie pokazuje, że CM ma ogromny potencjał wzrostu, ale dziś jest jeszcze w fazie początkowej. Napotyka więc typowe wyzwania charakterystyczne dla nowo powstałych rynków – komentuje Tomasz Wileński, CEO iSlay.
– Celem najnowszego badania jest diagnoza kondycji rynku content marketing w Polsce A.D. 2023. Wydatki, kanały dystrybucji, pomiar oraz wiele innych ważnych aspektów. To już trzecie z serii badanie, które w ostatnich latach wykonaliśmy w ramach prac Stowarzyszenia Content Marketing Polska. Jest ono, podobnie, jak konferencje i konkursy, ważną częścią realizowania naszej misji, jaką jest profesjonalizacja branży contentmarketingowej w Polsce – dodaje Agnieszka Gajzler, Prezes Stowarzyszenia Content Marketing Polska.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najważniejsze wnioski
W ramach badania ankietowego uczestnicy zostali zapytani m.in. o główne cele, które przyświecają tworzeniu strategii contentmarketingowej, budżety przeznaczone na te działania, najczęściej wykorzystywane formaty oraz metody pomiaru skuteczności działań contentowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednym z kluczowych wniosków z badania jest rosnąca świadomość potencjału content marketingu wśród firm. Aż 60% respondentów zadeklarowało, że ich organizacja wdrożyła strategię contentmarketingową. Co więcej, 68% badanych firm realizuje taką strategię od dwóch lat i dłużej. W 40% organizacji sprawami związanymi z treściami zajmują się zespoły liczące ponad 6 osób.
W badaniu można też zauważyć zwiększoną świadomość firm dotyczącą przeznaczania odpowiednich budżetów na content marketing. Aż 39% firm deklaruje wydatki powyżej 200 000 złotych na działania związane z content marketingiem, a prawie 90% respondentów planuje utrzymać lub zwiększyć swoje wydatki w tej dziedzinie.
Jednakże, mimo wzrostu zainteresowania content marketingiem, aż 57% respondentów przyznało, że nie posiada systemu do pomiaru skuteczności działań contentmarketingowych. Oznacza to, że nie są w stanie dokładnie zanalizować ani ocenić wyników prac. Ponadto, tylko 28% respondentów przyznaje się do korzystania ze wskaźników jakościowych, podczas gdy aż 18% nie jest świadomych istnienia takiej możliwości.
– Z odpowiedzi zebranych podczas badania, wyłania się obraz dwóch grup respondentów: sceptyków i entuzjastów content marketingu. W dobie popularności performance marketingu sceptycy raczej nie inwestują w content, a co za tym idzie, nie mają strategii, celów ani narzędzi kontroli do oceny takich inwestycji. Z drugiej strony są firmy, które zauważyły, że content marketing jest kolejną silną kategorią komunikacji marketingowej, obok display, search i social. To entuzjaści, którzy wykorzystują efekt pierwszeństwa, inwestują ponad 200 000 PLN rocznie, mają wyznaczone cele, strategię ich realizacji oraz narzędzia do oceny inwestycji. Takich firm będzie coraz więcej, toteż rynkowi potrzebny jest jednolity standard oceny dla działań contentmarketingowych. Standard oceny oznacza wskaźniki jakościowe, takie jak uważność, doczytanie, scrollowanie. Klienci publikujący treści chcą wiedzieć, czy docierają do zaangażowanych użytkowników. Nie wystarcza im już informacja o liczbie internautów, którzy odwiedzili artykuł. Chcą wiedzieć, czy ten artykuł został przeczytany – podsumowuje Tomasz Wileński.
Pełne podsumowanie wyników badania w formie raportu.