Zdjęcie royalty free z Fotolia
AdWords
[Wojciech Szymański:] Google Adwords jest to, jak wskazuje sama nazwa, narzędzie należące do Google Inc. Służy ono do reklamowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google, witrynach z wdrożonym silnikiem wyszukiwania Google (np. Interia.pl), a także na stronach należących do programu AdSense, czyli witrynach partnerskich Google. W tym ostatnim przypadku reklama może być kierowana kontekstowo, demograficznie bądź umieszczana na wybranych samodzielnie przez reklamodawcę witrynach.
Zobacz również
Reklamy sprzedawane są w modelu CPC (cost per click – koszt za kliknięcie), CPM (cost per mille – koszt za tysiąc wyświetleń reklamy) i CPA (cost per action – koszt za konwersję / akcję). Bez względu na model, w jakim reklamodawca chce się rozliczać, cena jest zależna od ilości konkurencji – czym większa konkurencja, tym większe stawki. Wszyscy reklamodawcy, chcąc promować się na określone słowo kluczowe, uczestniczą we wspólnej licytacji, podając, ile maksymalnie zgadzają się zapłacić za jedno kliknięcie (w przypadku modelu CPC). Czym większa kwota, tym większa szansa na pojawienie się na najwyższych pozycjach. W celu zabezpieczenia odbiorców reklamy przed SPAMEM Google uzależnia również pozycję reklamy od Wyniku Jakości.
Pozycja linku sponsorowanego AdWords w wynikach linków sponsorowanych ustalana jest na podstawie:
Wyniku Jakości – współczynnik jest wyznaczany głównie na podstawie:
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- procentowej ilości kliknięć w reklamę (CTR – Click Through Rate),
- adekwatności reklamy do hasła wyszukiwanego przez internautę,
- czasu przebywania internauty na stronie po wejściu z reklamy,
- współczynnika odrzuceń na stronie przy wejściach z reklamy,
Maksymalnej stawki CPC ustalanej przez reklamodawcę, czyli maksymalnej kwoty jaką godzi się on zapłacić za jedno wejście na stronę poprzez reklamę.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Uczestnictwo w programie Google AdWords nie ma wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.
Autor definicji:
Wojciech Szymański
Ekspert ds. e-marketingu oraz PR, Dyrektor Działu Marketingu Internetowego w Ideo Sp. z o.o. oraz Prezes Ideo Force Sp. z o.o. – marki w grupie Ideo specjalizującej się w e-marketingu oraz e-commerce. Prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, inżynierskich oraz magisterskich na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Wykładowca studiów podyplomowych Wyższej Szkoły Europejskiej im. J. Tischnera w Krakowie oraz Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.
—
[Paweł Ważyński:] AdWords – to kompletna platforma reklamowa, dzięki której docieramy z reklamami do odbiorców dokładnie w tej chwili, kiedy są zainteresowani promowanymi produktami bądź usługami. Ekosystem reklamowy Google składa się z dwóch sieci: sieci wyszukiwania Google oraz sieci reklamowej Google.
Sieć wyszukiwania to przede wszystkim wyszukiwarka Google, Zakupy Google, Mapy Google oraz witryny partnerów wyszukiwania, jak onet.pl, wp.pl, interia.pl czy Gazeta.pl, które mają zaimplementowany silnik wyszukiwarki Google. Reklamy są dopasowywane do wyników wyszukiwania na podstawie słów lub wyrażeń wyszukiwanych przez użytkownika. Zasięg wyszukiwarki Google w Polsce wynosi 96 proc., więc docieramy praktycznie do wszystkich użytkowników zainteresowanych naszymi produktami bądź usługami.
Sieć reklamowa to miliony witryn, filmów i aplikacji, w których możemy wyświetlać nasze reklamy. Format reklam jest dowolny, możemy wykorzystać zarówno formaty graficzne, wideo jak i tekstowe. Mamy również szereg możliwości kierowania naszych reklam, począwszy od wieku/płci użytkowników po kontekst, zainteresowania czy wybrane witryny. Najskuteczniejszą formą kierowania pozostaje remarketing, dzięki któremu docieramy ponownie z komunikatem do odbiorców, którzy mieli kontakt z naszą witryną.
Nieocenioną wartością systemu są bardzo dokładne możliwości targetowania kampanii. Począwszy od wyboru lokalizacji (państwa, regiony, miasta), urządzenia (komputer, smartfon) po harmonogram wyświetlenia reklam (dzień, godzina). Dodatkowo samodzielnie określamy i kontrolujemy swój budżet, a płacimy jedynie za kliknięcie w reklamę, a nie jej wyświetlenie.
Google AdWords świetnie nadaje się zarówno do prowadzenia kampanii efektywnościowych zwiększających sprzedaż lub generujących formularze kontaktowe potencjalnych klientów, jak również w przypadku prowadzenia kampanii wizerunkowych. Możemy również skutecznie zwiększyć ilość pobrań aplikacji mobilnych w Google Play i iTunes. AdWords to must-have dla każdego reklamodawcy, który chce rozwijać swój biznes w sieci.
Autor definicji:
Paweł Ważyński
SEM Director w Cube Group. Trener Google’a, w marketingu w wyszukiwarkach (Google, Bing, Yandex) oraz social mediach (m.in. YouTube, Facebook, Twitter) specjalizuje się od 2008 roku, koordynował kilkaset kampanii sprzedażowych lub pozyskujących leady dla największych klientów polskich i zagranicznych (AVIVA, NetArt, UPC Polska, Polpharma, Media Markt, Credit Agricole, Lidl czy PLL LOT).
—
[Dominika Walczak:] AdWords jest autorskim programem Google służącym do promocji online. Został uruchomiony w 2000 roku. Na początku korzystało z niego tylko 350 klientów.* Siedem lat zajęło firmie zwiększenie liczby reklamodawców do 1 miliona.**
Za pośrednictwem AdWords możliwe jest trafienie z przekazem do osób korzystających z wyszukiwarki Google lub oglądających witryny z treścią skupione w sieci reklamowej Google. Sieć reklamowa Google (GDN) obejmuje swoim zasięgiem ok. 90 proc. wszystkich Internautów na świecie.*** Reklamodawca ma do dyspozycji szereg możliwości tagetowania w sieci reklamowej:
- wybór słów, które określą tematykę miejsca wyświetlania reklam;
- dobór tematów witryn;
- trafianie do osób wcześniej odwiedzających promowaną stronę (remarketing);
- zdefiniowanie zainteresowań odbiorców reklam;
- kryteria demograficzne;
- konkretne witryny.
W GDN dostępne są następujące formaty reklam:
- tekstowe
- multimedialne
- video
- graficzne.
Unikatowość reklam AdWords w wyszukiwarce polega na trafianiu z przekazem do osób aktywnie zainteresowanych daną tematyką – poszukujących konkretnych informacji w Internecie. Reklamodawca tworzy zestawy słów (słowa kluczowe), które będą powodowały wyświetlenia jego kreacji.
Reklamy mogą być prezentowane w wyszukiwarce w trzech miejscach:
- nad wynikami wyszukiwania;
- po prawej stronie wyników wyszukiwania;
- po lewej stronie wyników wyszukiwania.
Reklamy AdWords w wyszukiwarce mogą przybierać dwie formy – tekstową lub nazwę produktu, ze zdjęciem i ceną (reklamy z listą produktów).
Przykłady reklam AdWords:
Na niebiesko – standardowe reklamy wyszukiwarkowe.
Na zielono – reklamy z listą produktów.
Kreacje wyszukiwarkowe rozliczane są za kliknięcie, stąd określenie AdWords jako platformy pay-per-click (PPC). Reklamodawca nie ponosi kosztów za wyświetlenia reklam. W GDN poza płatnością za klik dostępny jest także model CPM (cost per 1000 impressions) – w tym przypadku opłata jest uzależniona od liczby ekspozycji reklamy.
* http://www.google.com/about/company/history/
**http://bits.blogs.nytimes.com//2009/01/08/google-1-million-advertisers-in-2007-more-now/
***https://support.google.com/adwords/answer/2404190?hl=pl&vid=1-635754111636294087-6357000711060810740
Autor definicji:
Dominika Walczak
Group Paid Search Manager, Bluerank
—
[Gabi Jakimik:] AdWords to inaczej „linki sponsorowane”. Wyświetlana jest w formie boksu tekstowego w widocznym miejscu obok lub tuż ponad naturalnymi wynikami Google, po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarkę. To najkrótsza i podstawowa definicja. Nie ważne czy dopiero startujemy z biznesem, czy jesteśmy już rozpoznawani na rynku. AdWords to konieczność.
Kampania AdWords pozwala w szybki i wygodny sposób pojawić się na samej górze pierwszej strony wyników wyszukiwania. Nie zawsze dana firma ma czas i możliwości na pozycjonowanie, które pozwala na zaistnienie w naturalnych wynikach. Linki sponsorowane skutecznie uzupełniają usługę SEO, przynosząc natychmiastowe efekty. A to, jak wysoko reklama AdWords pojawi się w wynikach, zależy od ustawionej maksymalnej stawki, jaką firma jest gotowa zapłacić za jedno kliknięcie oraz dopasowania treści reklamy i witryny do zapytania wpisanego w Google przez internautę.
Sukces kampanii AdWords zależy od słów kluczowych, które są dobierane do klienta i jego produktu/usługi. Może się zdarzyć, że kilka firm reklamuje się na takie same frazy. Wtedy trzeba ustawić nieco wyższą stawkę za kliknięcie. Jeżeli znajdą się firmy, które nas przelicytują – reklama po prostu się nie wyświetli. Nie poniesiemy też żadnych kosztów. Linki sponsorowane dają nam władzę nad budżetem i możliwość kontrolowania sprzedaży.
Oto kilka głównych plusów kampanii AdWords z punktu widzenia firmy/marki:
- krótki czas wprowadzenia kampanii,
- idealne dopasowanie reklamy do grupy odbiorców,
- gdy nie ma kliknięcia w reklamę, nie ma też kosztów,
- elastyczność w regulowaniu wydatków (określamy dowolną stawkę dzienną za każde kliknięcie, którą w każdej chwili możemy zmienić),
- wyświetlenia linków z ofertą mają miejsce w momencie, gdy internauci szukają właśnie tego, co firma oferuje,
- dowolność w zasięgu i czasie trwania,
- precyzyjne kierowanie dzięki nieograniczonej liczbie słów kluczowych,
- start, zmiana, wstrzymanie i zakończenie kampanii możliwe w każdym momencie,
- zwiększanie wartościowego ruchu w witrynie,
- monitoring kampanii umożliwia wgląd w aktywność zainteresowanych internautów,
- przejrzyste i dokładne raporty z kampanii.
Autor definicji:
Gabi Jakimik
Marketing & PR Manager w agencji SEO widzialni.pl i Tube.AD. Ekspert w zakresie Social Media i serwisu YouTube. Specjalistka od reklam różnej maści. Sprawuje kreatywny nadzór nad kampaniami reklamowymi firm z wielu branż. Każdego dnia przegląda kilkadziesiąt kampanii reklamowych z całego świata.