Ambush Marketing na Euro 2016

Ambush Marketing na Euro 2016
Czy wiesz, że nie musisz być oficjalnym sponsorem turnieju piłkarskiego Euro 2016, aby skutecznie wypromować swoją firmę? Jeśli kiedykolwiek słyszałeś o ambush marketingu, z pewnością masz pojęcie, o czym mowa.
O autorze
2 min czytania 2016-07-08

Ten rodzaj reklamy pozwala na promowanie marki podczas wydarzenia oficjalnie wspieranego przez inne brandy. Wystarczy interesujący pomysł i konsekwentna realizacja kolejnych kroków. Z jakiej marki zatem brać przykład?

Heineken

Mimo iż wśród oficjalnych sponsorów Euro 2016 znalazł się tylko jeden producent piwa, Carlsberg, pozostałe browary wpadły na wiele doskonałych pomysłów na kreatywną promocję własnych marek. Około miesiąc przed rozpoczęciem rozgrywek Heineken wypuścił limitowaną edycję butelek, które zamiast standardowej etykiety miały nadrukowane flagi większości państw uczestniczących w Euro 2016. W ten sposób producent oddał hołd wymienionym krajom, ale też podkreślił wielokulturowy, międzynarodowy charakter brandu. Niestety – póki co limitowane butelki Heinekena dostępne są wyłącznie we Francji…

 

Zdjęcie: www.soonnight.com

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Budweiser 

W przeddzień rozpoczęcia turnieju Euro 2016 Budweiser ruszył z ogromną akcją marketingową – Budweiser Made by Fans. Do współpracy zaprosił byłych angielskich piłkarzy, Johna Barnesa i Graeme’a Le Sauxa, którzy razem z cysterną Budweisera odwiedzili kilka angielskich miast, aby spotkać się z kibicami. Podczas eventów fani futbolu symbolicznie „napełniali cysternę swoją pasją i dumą”, jak to określa agencja 3 Monkey Zeno, odpowiedzialna za akcje marketingowe dla Budweisera. Na czym polegały te spotkania? Na dobrej zabawie i przekazywaniu wsparcia brytyjskim piłkarzom poprzez  śpiew,  gwizdanie czy dotykanie i podpisywanie tankowca. Już po pierwszym dniu z taśmy produkcyjnej Budweisera zjechał pierwszy browar stworzony przez fanów. Akcję można śledzić przy pomocy hashatgu #ThisBudsForYou, będącego elementem kampanii reklamowej producenta piwa.

T-Mobile

Widzieliście już reklamę T-Mobile z udziałem Tomasza Kota i Roberta Lewandowskiego? Z pewnością tak, ponieważ w dość krótkim czasie stała się ona viralem. W spocie mężczyźni stają przeciwko sobie jako kapitanowie dwóch drużyn. W trakcie przechwałek okazuje się jednak, że łączy ich wspólny operator! Zabawna reklama ma zachęcić odbiorców do odwiedzania strony internetowej JestemKotem.pl, służącej do dzielenia się materiałami video z własnymi strzałami czy autorskim wykonaniem piosenki ze spotu. Najciekawszy w tym wszystkim jest jednak fakt, że to Orange, a nie T-Mobile, oficjalnie wspiera europejski turniej piłki nożnej! W kampanii Orange wystąpił Zinedine Zidane, jednak to Robert Lewandowski bardziej kojarzy nam się z Euro 2016! Ciekawe zatem, który operator osiągnie większy sukces…

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Nike

Podobnie jak Budweiser, Nike rozpoczęło nową kampanię reklamową dzień przed otwarciem Euro 2016. Spot o kontrowersyjnym tytule „The Switch” (ang. zamiana) przedstawia gwiazdę piłki nożnej – Cristiano Ronaldo – i przeciętnego angielskiego nastolatka, którzy wskutek działania magicznej mocy… zamieniają się rolami! Marka sporo zaryzykowała, bowiem materiał liczy sobie prawie 6 minut, co wyraźnie utrudnia stałe utrzymanie zainteresowania odbiorców. Jednak zaledwie dzień po emisji spot reklamowy miał już ponad 9 milionów wyświetleń w serwisie YouTube! W ten sposób Nike sprawnie tworzy złudzenie oficjalnego partnerowania turniejowi Euro 2016, mimo iż to Adidas jest rzeczywistym sponsorem rozgrywek.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

BZ WBK 

Kogo zaprosić do współpracy, jeśli nie samego Roberta Lewandowskiego? To proste – jego żonę! Anna Lewandowska, tuż obok Mateusza Borka, została ambasadorką akcji BZ WBK – #12zawodnik, mającej na celu zachęcenie do kibicowania polskiej drużynie podczas Euro 2016. Ambasadorowie jednoznacznie kojarzą się ze sportem i aktywnością. Aby wzmocnić przekaz, uruchomiono specjalną stronę internetową, 12zawodnik.bzwbk.pl, pełniącą charakter platformy konkursowej. W placówkach banku natomiast klientów obdarowuje się szalikami tytułowego, dwunastego zawodnika. I choć BZ WBK był wieloletnim sponsorem polskiej drużyny piłkarskiej, to jednak w tym roku oficjalnego wsparcia udzielił im Alior Bank. Czyje kampanie są bardziej interesujące? Oceńcie sami!


Podsumowanie

Jak się okazuje, czasem kreatywna reklama podczas wielkiego wydarzenia może okazać się bardziej efektywna niż oficjalne wsparcie. A Ty, gdybyś miał wymienić brandy, które kojarzą Ci się z Euro 2016, na jakie byś postawił? 


Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE