TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Nowoczesna komunikacja w tradycyjnych sklepach

Sklepy tradycyjne coraz odważniej stawiają na komunikację mobilną – wynika z raportu „Komunikacja mobilna w biznesie” opracowanego przez Ipsos Polska dla SMSAPI. Coraz więcej z nich wysyła do klientów SMS-y oraz e-maile i korzysta z mediów społecznościowych. Za tą aktywnością idzie również...
O autorze
3 min czytania 2016-11-30

…zwiększenie nakładów na prowadzenie tego typu działań marketingowych. Pod wieloma względami sklepy tradycyjne komunikują się lepiej niż sklepy e-commerce.

Komunikacja w erze mobile

Zdaniem ekspertów nie można już mówić o roku czy nawet dekadzie mobile, ale o całej erze. Komunikacja mobilna na trwałe zmieniła sposób myślenia marketerów o kontaktowaniu się z klientem. Co ciekawe, sklepy stacjonarne pod wieloma względami komunikują się z klientami sprawniej niż sklepy działające w e-commerce. – Większy odsetek sklepów stacjonarnych inwestuje w komunikację mobilną. Przyczyną może być fakt, że w sklepach internetowych już wcześniej przeznaczało się sporo na ten cel – zauważa Paweł Tkaczyk, CEO agencji reklamowej Midea. – Czyżby zatem osławiony „rok mobile” był już za nami i branża „offline” po prostu odrabia straty? Z tym bym nie przesadzał. To raczej sklepy internetowe mają trochę do nadrobienia w kwestii komunikacji z klientami.

Sklepy wydają coraz więcej

Sklepy stacjonarne wydają coraz więcej, aby komunikować się z klientami mobilnie. Ponad połowa z nich zadeklarowała, że ich wydatki na ten cel w 2015 roku wzrosły w porównaniu do wydatków z roku poprzedniego. Średni wzrost wydatków wyniósł 33%. Tylko 1% sklepów zadeklarował, że zmniejszył wydatki na komunikację mobilną.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Cele komunikacji mobilnej

Sklepy stacjonarne komunikują się mobilnie przede wszystkim w celu pozyskania nowych klientów oraz zwiększenia lojalności klientów, którzy już kiedyś dokonali zakupu w sklepie. W dalszej kolejności wymieniane były: zwiększenie wartości pojedynczego paragonu oraz usprawnienie komunikacji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Z jakich narzędzi korzystają sklepy?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Sklepy tradycyjne najchętniej wysyłają e-maile. Obecnie robi tak 84% z nich, a kiedykolwiek maila do klienta wysłało 92%. Dużą popularnością cieszą się również social media (81% korzysta obecnie, 89% kiedykolwiek) oraz SMS-y (60% obecnie i 71% kiedykolwiek). Uwagę zwraca stosunkowo niewielka popularność aplikacji mobilnych, z których kiedykolwiek skorzystała niespełna 1/3 sklepów, a obecnie wykorzystuje je tylko 16%.

Wśród social mediów króluje Facebook, z którego 3/4 sklepów korzysta obecnie, a 84% skorzystało z niego kiedykolwiek. Znacznie z tyłu pozostają YouTube i Instagram, a następnie Pinterest, LinkedIn, Twitter i Snapchat.

Wykorzystywanie narzędzi komunikacji

Marketerzy sklepów tradycyjnych używają SMS-ów najczęściej do wysyłki powiadomień do klientów w trakcie realizacji zamówienia lub rozpatrzenia zgłoszenia. Ogólne oferty handlowe wysyła w ten sposób do własnej bazy kontaktów niespełna 62% sklepów, a spersonalizowane – niecałe 47%. W przypadku e-maili ten odsetek wynosi odpowiednio: niecałe 67% i niecałe 80%.

Warto zwrócić uwagę, że sklepy tradycyjne częściej przedstawiają oferty swoim klientom niż robią to sklepy internetowe. Wśród przedsiębiorstw e-commerce spersonalizowane oferty do własnej bazy za pomocą SMS-a wysyła 22%, a e-mailem – połowa. Z kolei ogólne oferty do własnej bazy wysyła 17% SMS-em, a 63% za pomocą poczty elektronicznej.

– Sklepy internetowe mają trochę do nadrobienia w kwestii komunikacji z klientami. Przecież porządnie dopasowana oferta napędza cały krwiobieg firmy! – uważa Paweł Tkaczyk.

Co na to klienci?

Według raportu „Komunikacja mobilna w biznesie” Polacy w wieku powyżej 15 lat są otwarci na otrzymywanie ofert handlowych na telefon, a jako najwłaściwszą formę takich komunikatów podają SMS. Wskazało tak 25% ankietowanych. W dalszej kolejności wymienione zostały e-maile (14%) i aplikacje mobilne (7%).

Marketerzy powinni mieć na uwadze, że tego typu komunikację należy prowadzić w oparciu o zgodę wyrażoną przez klienta, a więc zgodnie z zasadami permission marketingu. – Należy pamiętać, że komunikowanie ma tylko wtedy sens, gdy druga strona chce słuchać – przypomina Andrzej Ogonowski, Brand & PR Director w SMSAPI. – Dlatego należy wsłuchać się w oczekiwania odbiorców, respektować ich oczekiwania i kierować do nich treści, które naprawdę będą im przydatne. To jest uniwersalna zasada, która dotyczy zarówno e-commerce jak i sklepów tradycyjnych.

Trendy w komunikacji mobilnej w sklepach stacjonarnych

Z badania Ipsos Polska i SMSAPI.pl wynika, że sklepy stacjonarne jako wiodące trendy w komunikacji mobilnej postrzegają: płatności mobilne (69%), wykorzystanie mobile jako element kampanii wielokanałowych (68%) oraz automatyzację i remarketing (65%).

– Chociaż mogłoby się wydawać, że narzędzia do komunikacji mobilnej będą w głównej mierze wykorzystywane przez branżę e-commerce, to nie do końca jest to prawdą – sklepy stacjonarne w większości przypadków nie pozostają w tyle! Obrazuje to kierunek wielokanałowości, czy automatyzacji marketingu nie tylko w działaniach online – mówi Grzegorz Błażewicz, CEO SALESmanago.

Wśród pozostałych trendów respondenci wymienili: geolokalizację, big data, real time marketing, virtual reality i inne.