Czy (i dlaczego?) warto zainwestować w Responsive Web Design

Czy (i dlaczego?) warto zainwestować w Responsive Web Design

Responsive Web Design to nowe podejście do budowania serwisów i aplikacji internetowych. Czy serwis wykonany zgodnie z regułami RWD jest droższy od tradycyjnej strony internetowej? A jak to wygląda w relacji serwis RWD/dedykowana strona mobilna?

źródło: fotolia.pl

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Nowy Marketing kilkukrotnie pisał już o RWD:

W niniejszym tekście, chcielibyśmy poruszyć temat, o którym co prawda nie rozmawiają dżentelmeni, jednak dostawcy usługi ich klienci muszą: finanse.

RWD zalewa nas niczym wysoka fala - zadziwiająco szybko i z wielką siłą. Już ten podstawowy fakt sugeruje, że warto zainwestować w serwis RWD – po prostu po to, by być na fali ;)

Pozostałe kwestie są bardziej wielopłaszczyznowe.
Postaramy się w tym artykule odpowiedzieć na, jak zawsze złożoną, kwestię opłacalności i kosztów inwestycji w Responsive Web Design i użyjemy w tym celu kilku uproszczeń ułatwiających przyjęcie jednoznacznych stanowisk.

Dla mniej dociekliwych - odpowiedzi krótkie i prawie natychmiastowe, zainteresowanych zachęcamy do zabrnięcia z nami w szczegóły:

Krok 1 - co wybrać

Jeśli chcesz, by Twój serwis był dostępny nie tylko z poziomu desktopu, ale także z urządzeń mobilnych, masz do wyboru dwie opcje: RWD lub dedykowany serwis mobilny.

  1.  „Zwykły“ serwis www vs Responsive Web Design
    Pytanie o zasadność inwestowania w serwis RWD jest tak naprawdę pytaniem o podejście do usera serwisu: czy stojącego w kolejce po poranne latte pozostawiamy ze standardową wersją serwisu www, zazwyczaj wszak “możliwą do odczytania” na urządzeniu mobilnym, czy też wykonujemy (przebudowujemy) serwis w Responsive Web Design?
    Innymi słowy - dbamy o to, by nasz serwis był w pełni dostępny z każdego urządzenia i dla każdego użytkownika czy liczymy na to, że “jakoś to będzie”? A jeśli wybierzemy opcję pierwszą – ile to będzie kosztowało?
  2. Responsive Web Design vs dedykowany serwis Mobilny 
    A może, zamiast budować nowy serwis w Responsive Web Design warto zainwestować po prostu w mobilną wersję istniejącej strony? Co będzie tańsze? Co będzie lepsze?

Zanim zdecydujesz co wybrać i poznasz koszty, koniecznie przeanalizuj poniższe zagadnienia.
W odpowiedzi na oba powyższe pytania, jako nadrzędne postawmy cele biznesowe i czynniki, jakie powinny wpływać na decyzje finansowe i strategiczne.

ODBIORCA

  • Jaki jest ruch generowany przy użyciu urządzeń mobilnych w Twoim serwisie w ciągu ostatnich 12 miesięcy i przede wszystkim jak znaczny jest procent jego przyrostu?
  • Czy odwiedzający Twój serwis użytkownicy mobilni to Twoja główna grupa docelowa i w szczególny sposób Ci na niej zależy?

STRATEGIA

  • Jaka jest strategia Twojej organizacji dotycząca użytkowników mobilnych, obecności w mobile web?
  • Czy Twoja organizacja jest technicznie, kreatywnie i emocjonalnie (tak, emocjonalnie) gotowa na Responsive Web Design - na większe niż dotychczas współdziałanie z projektantami, pracę w Agile, i przede wszystkim wydłużony czas testów? 
    Ten ostatni dla wielu jest nieznośnie długi - pokutuje tu nadal obecne przekonanie o tym, że należyte wykonanie serwisu (zarówno w warstwie interfejsu, jak i programowania) w ogóle nie wymaga testów - przecież zespół tworząc coś, na czym się zna nie powinien popełniać błędów. Jeśli jesteś w grupie z tym podejściem, szczególnie wnikliwie odpowiedz sobie na to pytanie. 
    W rzeczywistości multi-screen nie sprawdza się bowiem Waterfall, ani znikome współdziałanie twórców z Klientem - bliska współpraca jest absolutnie kluczowa dla projektów RWD tworzonych z sukcesem - wstępna rozmowa o zachowaniach interfejsu na różnych nośnikach nie wystarczy.

SZCZEGÓŁY

  • Czy istnieją wyraźne i jasne powody konieczności realizacji dedykowanego mobilnego serwisu? (np. bardzo długie treści, które powinny być napisane osobno, bezpośrednio dla użytkowników mobilnych, złożone funkcjonalności, których użycie na nośnikach mobilnych mogłoby być kłopotliwe?
  • Czy masz w zespole osobę gotową do podjęcia odpowiedzialności i zarządzania kontentem na wielu wersjach serwisu, czy też nie dysponujesz zespołem, który mógłby pilnować spójności i aktualizacji, zatem możliwe jest jedynie utrzymywanie jednego serwisu?
  • Czy twórcy serwisu są w stanie wykonywać należycie pracę opisaną w punkcie wyżej?
  • Czy Twój serwis posiada coś, co może być dostarczane wyłącznie dzięki możliwościom smartphone’ów, czy też kontent i funkcjonalności są na tyle uniwersalne, że nie wymagają zastosowania natywnych możliwości urządzeń mobilnych?

Dopiero teraz, gdy znasz realia, potrzeby, wymagania i możliwości możemy rozmawiać o kosztach...

  • Ad 1. „Zwykły“ serwis www vs Responsive Web Design 
    Stworzenie tego samego w założeniach serwisu w podejściu RWD to ok. 30% - 50% większe koszty niż dla standardowego serwisu www. Dlatego też przy wyborze rozwiązania konieczne jest wzięcie pod uwagę wszystkich punktów z części “Odbiorca” i “Strategia. Pozytywne odpowiedzi na powyższe pytania sugerują, że pieniądze zainwestowane w serwis RWD zwrócą się i to z nawiązką (oczywiście każdorazowo inaczej rozłożony w czasie).
  • Ad 2. Responsive Web Design vs dedykowany serwis Mobilny 
    Upraszczając i biorąc pod uwagę uśrednione doświadczenia nasze i innych agencji - zazwyczaj nie ma zbyt wielkich różnic w kosztach realizacji serwisu mobilnego i RWD. Wyraźne różnice finansowe dotyczą dopiero długofalowego utrzymania - RWD w dłuższym rozliczeniu w przeważającej większości okazuje się dużo tańszy, niż strona mobilna. 
    Znane są niezaprzeczalne plusy i argumenty przemawiające za RWD w stosunku do mobilnych wersji (przedstawiamy je poniżej), istnieją jednak realizacje, w których zasadnym jest tworzenie dedykowanych rozwiązań mobilnych. W podjęciu decyzji zdecydowanie kluczowe są odpowiedzi na pytania w części “Szczegóły”. 
    Wszelkie próby podania jednoznacznej odpowiedzi na pytanie “kiedy RWD jest lepsze od dedicated mobile web” kończą się tam, gdzie zaczynają się uogólnienia. Z doświadczenia jednak możemy przekazać jedną bazową zasadę: jeśli chcesz stworzyć wizerunkowy serwis www, a nie złożoną aplikację o bardzo specyficznych potrzebach lub serwis korzystający z natywnych własności telefonu, bardziej sensowne ekonomicznie i realizacyjnie jest wybranie RWD.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij