Co czyta branża marketingowa? - świętujemy Światowy Dzień Książki

Co czyta branża marketingowa? - świętujemy Światowy Dzień Książki

Biografia Steve’a Jobsa, “Za darmo” Chrisa Andersona, “Don’t make me think” Steve’a Kruga, “Sto lat samotności” Marqueza, “Morfina” i “Kubuś Puchatek” to tytuły, które można znaleźć na półkach osób związanych z Internetem. Z okazji Światowego Dnia Książki postanowiliśmy sprawdzić, co czyta branża.

grafika: fotolia.pl

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

O wskazanie 4 ulubionych książek (3 pozycje branżowe, które powinna przeczytać każda osoba zajmująca się marketingiem i 1 książki o dowolnej tematyce, która ostatnio zrobiła na danej osobie największe wrażenie) poprosiliśmy Marcina Beme z Audioteki, Rafała Ciszewskiego z K2, Michała Corteza z The Addictives, Katarzynę Dworzyńską z dworzynska.com, Marcina Gieracza z Rubikom Strategy, Szymona Gutkowskiego z DDB Warszawa, Romana Jędrkowiaka z ADHD Warsaw, Witolda Kempę z Netizens, Łukasza Kruszewskiego z Freedom nieruchomości , Dariusza Maciołka z Grupy PZU, Igę Mościchowską z WitFlow, Macieja Ossowskiego z GetResponse, Radosława Pallacha z Kid&Young, Annę Pogorzelską z WP.pl, Michała Samojlika z Autentiki, Rafała Skwiota z Nasza Klasa Sp. z o.o., Barbarę Sołtysińską z Livebrand PR Communications  i Jana Zająca z Sotrendera.

Marcin Beme, twórca serwisu Audioteka.pl:

  1. Steve Jobs, Walter Isaacson - dla kogoś takiego jak ja, kto, można by powiedzieć, jest przedsiębiorcą pokolenia Steve’a Jobsa (mój biznes bazuje na jego myśli i innowacjach), ten audiobook to opowieść niezwykła. Trzeba posłuchać, żeby wiedzieć, że nie wolno tak po prostu kopiować Jobsa w sposobie jego zachowania, i trzeba posłuchać, żeby wiedzieć, że należy go kopiować, jeśli chodzi o pasję do tego, co robimy, a także determinację i konsekwencję. Absolutnie obowiązkowa audiolektura.
  2. Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi Amazon.com, Richard L. Brandt - bardzo inspirująca - szczególnie dla wszystkich, którzy budują swój e-commerce, opowieść o największym e-sklepie na świecie. Audiobook ciekawy, między innymi dlatego że podaje masę cyfr, które uchylają rąbka tajemnicy prawdziwej skali Amazon.com. Przykład? Na ile zgłoszeń musi odpowiedzieć jeden pracownik call-center obsługi klienta? Osiemdziesiąt na godzinę! Polecam.
  3. Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności - moim zdaniem jedną z największych wad większości przedsiębiorców jest brak umiejętności długofalowej koncentracji na najważniejszych dla firmy rzeczach... Nawet jeśli wiemy, które są najważniesze, to i tak potem przytłacza nas bieżący dzień. Ten audiobook odrobinę pomaga poukładać sposób myślenia i przypomina, jak ważne jest ZAMYKANIE spraw - szczególnie przydatne nam - przedsiębiorcom, którzy na co dzień raczej kreują z chaosu :)
  4. Niezwyciężony - nie będę obiektywny, ale audiobook, który ostatnio mnie strącił z nóg, to najnowsza superprodukcja Audioteki, czyli "Niezwyciężony" Stanisława Lema. Po pierwsze to poważna fabuła - stawia pytanie o faktyczne możliwości człowieka, o jego sposób myślenia i zachowania w stosunku do innych form życia. Opowiada o odpowiedzialności i międzyludzkiej solidarności w sytuacjach nieprzewidywalnych. Po drugie realizacja całego udźwiękowienia, efekty specjalne, muzyka... tego po prostu trzeba posłuchać!

Rafał Ciszewski, Wiceprezes K2:

Do moich ulubionych książek traktujących o biznesie należą: „Poza schematem” Malcolma Gladwella, „Sztuka innowacji” Toma Kelley oraz „ Freakonomia”, której autorami są Stephan Dubner i Steven Levitt. Prywatnie polecam książkę Herbarta Rosendorfera. „Wielkie solo Antona L.” to jedna z tych książek, które najbardziej wryły mi się w pamięć w czasach młodości. Kupiona w antykwariacie na Nowym Świecie w 1990 roku. Opowiedział mi o niej pewien mol książkowy. Dziś trudno dostępna. Historia przeciętnego urzędnika, który któregoś dnia budzi się rano i uświadamia sobie, że został sam na świecie. Lekko napisana powieść o pytaniach o sens życia, zadawanych przez prostego szarego człowieka, który rodzi się by pracować i wreszcie umrzeć.
Pozostałe książki traktują o roli kreatywności, innowacyjność i o dostrzeganiu wokół nas pozornie nieważnych zdarzeń i faktów, które pchają nas, świat, biznesy do przodu. Szczególnie intrygujące są rozważania Gladwella, który opowiada o tym, co decyduje o tym, że ktoś odnosi w życiu sukces, a ktoś inny nie.

Michał Cortez, eCommerce Director The Addictives, iKomersiak:

Pozycje obowiązkowe dla każdego eCommerce Managera, który z racji tego, że "robi wszystko", musi być jak człowiek renesansu - wiedzieć coś o wszystkim i wszystko o czymś. Warto je również podsunać lub poszukać w nich argumentów do przedstawienia kadrze zarządzającej.

  1. Steve Krug (Don’t make me think, Rocket surgery made easy) - W niesamowicie prosty, przystępny i przemawiający do wyobraźni sposób opowiada o zaletach o podejściu customer-centric w projektowaniu stron (usability, user experience). Przetestowane na HiPPOS (Highest Paid Person in the Organization / Opinion). Działa. Zazwyczaj :)
  2. Avinash Kaushik (Web Analytics: An Hour A Day, Web Analytics 2.0) - merytorycznie można być fenomenalnym, ale przekazanie tej wiedzy w zrozumiały dla laika sposób to zupełnie inna sprawa. Analityczny ewangelista Google posiadł obie umiejętności, więc jeśli chcemy wiedzieć coś ponad "mierzenie źródeł ruchu'" i zależy nam poznaniu podejścia data-driven w prowadzeniu e-projektów - warto.

A co ja czytam? Wróćmy do tematu latem, jak Google zlikwiduje Google Readera i czas w metrze trzeba będzie wykorzystać inaczej... :-)

Katarzyna Dworzyńska, dworzynska.com:

  1. Siła kreacji w reklamie. Marka soczysta jak pomarańcza. Pat Fallon, Fred Senn - panowie przypominają o tym, co tak naprawdę stanowi podstawę udanej kampanii reklamowej. Przekonują, że istnieje czwarty wymiar reklamy, a każdą markę można i należy wycisnąć jak pomarańczę. Inspirująca.
  2. Rewolucja Social Media. Michał Sadowski – książka, która ostatnio wpadła mi w ręce. Dobra dla osób, które dopiero zaczynają z social media. Interesująco o monitoringu internetu. Garść ciekawych przykładów, także z polskiego podwórka. Brakowało mi takiej pozycji na rynku.
  3. Klasyka – 50 firm, które zmieniły świat. Rothman Howard. Mam w domu wydanie z 2001 roku! Często wracam do tej książki. Opisane historie powstania największych marek tego świata przekonują, że czasami aby osiągnąć sukces wystarczy łut szczęścia. Ku pokrzepieniu.
  4. I na koniec najbardziej zużyta i zdezelowana książka na mojej półce – Władca Pierścieni J.R.R. Tolkiena. Uwielbiam tę powieść. Często otwieram w dowolnym miejscu i czytam, zapominając o całym świecie i ... internecie!

Marcin Gieracz, CEO&Strategic Director Rubikom Strategy Consultants:

  1. "Jak myślą konsumenci" Geralda Zaltmana - generalnie interesuję się i zarazem zgłębiam nawyki, preferencje oraz zwyczaje zakupowe konsumentów. Autor tej publikacji daje dowody na działanie tzw. podświadomości przy naszych codziennych wyborach konsumenckich. Książka daje podstawy do tego, abyśmy nieco inaczej spojrzeli na logiczne i mocno przewartościowane schematy w komunikacji z klientem. Za jego wyborami i decyzjami stoją głęboko ukryte emocje oraz utarte przyzwyczajenie konsumenckie.
  2. "Geniusz konsumenta" Petera Fiska - nie spotkałem dotąd bardziej dobitnej prezentacji poglądów tak mi bliskich. Autor w bardzo konstruktywny sposób udowadnia, że za wszystko płaci klient i to klient powinien stać się punktem odniesienia wszelkich decyzji biznesowych. Tymczasem dla wielu polskich przedsiębiorców klienci są co najwyżej jednym z wielu elementów układanki biznesowej.
  3. "Za darmo" Chrisa Andersona - przyszło nam sprzedawać w czasach hiperkonkurencji. Konsumenci oczekują więcej za mniej. Stali się łowcami promocji oraz cenocentryczni. Książka doskonale opisuje to zjawisko, ale pokazuje również sposoby i techniki, jak radzić sobie w takich uwarunkowaniach rynku z klientem, który otrzymawszy coś "za darmo" tak naprawdę płaci z nawiązką korzystając z innych naszych usług. Okazuje się, że częściowa oferta "za darmo" też się opłaca.
  4. Szczególnie polecam, "Tworzenie modeli biznesowych" Alexandra Osterwaldera i Yvesa Pigneura - to wyjątkowa praca zbiorowa. Aż 470 praktyków z 45 krajów stworzyło podręcznik wizjonera, który moim zdaniem powinien stać się podstawowym narzędziem pracy większości polskich managerów i marketerów. Publikacja w najbardziej prosty i przystępny z możliwych sposobów, instruuje jak tworzyć przełomowe modele biznesowe zarówno dla małych, jak i dużych przedsiębiorstw.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij