Co czyta branża marketingowa? - świętujemy Światowy Dzień Książki

Co czyta branża marketingowa? - świętujemy Światowy Dzień Książki

Biografia Steve’a Jobsa, “Za darmo” Chrisa Andersona, “Don’t make me think” Steve’a Kruga, “Sto lat samotności” Marqueza, “Morfina” i “Kubuś Puchatek” to tytuły, które można znaleźć na półkach osób związanych z Internetem. Z okazji Światowego Dnia Książki postanowiliśmy sprawdzić, co czyta branża.

Szymon Gutkowski, Współwłaściciel i Dyrektor Generalny DDB Warszawa:

Lista moich ulubionych książek się zmienia, dlatego napiszę o tych ostatnio czytanych. Proszono mnie o listę lektur, które każda osoba zajmująca się marketingiem czy reklamą powinna przeczytać.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse
  1. Po pierwsze „Steve Jobs” Waltera Isaacsona, prawdziwa cegła, ale warto. Kopalnia pomysłów do wykorzystania, ale też przestroga, jak nie działać, jeśli nie jesteś Steve’em Jobsem. Ten, kto po przeczytaniu uzna się za Steve’a Jobsa, niech raczej weźmie urlop.
  2. Kolejna to „Decydujący moment” Adama Mazura, przegląd polskiej fotografii XXI w. Raczej do oglądania – ale można też poczytać. Poszerzenie wyobraźni wizualnej przyda się każdemu z branży marketingu i reklamy – wystarczy spojrzeć na billboardy.
  3. Trzecia książka to ta, której jeszcze nie napisano. Dowiecie się o niej z Twittera. Dziś książki branżowe są stare już w momencie publikacji. Dlatego Twitter jest obowiązkową lekturą każdego marketera. Nie trzeba pytać Gutkowskiego o zdanie, jeśli można się dowiedzieć, co codziennie polecają, również do przeczytania, fachowcy na całym świecie.
  4. Mam też polecić książkę, która po prostu zrobiła na mnie ostatnio wrażenie. To „Morfina” Szczepana Twardocha – właśnie ją kończę. Pierwsze strony mnie irytowały, ale kiedy pogodziłem się z tym, że książka jest tylko pozornie o czasach II wojny światowej, od razu ją polubiłem. „Morfina” z narracyjną wirtuozerią prowadzi nas przez życie antybohatera. Dla mnie najciekawsza jest w niej psychoterapia współczesnego patriotyzmu albo raczej postpatriotyzmu. Polecam!

Roman Jędrkowiak, CEO ADHD Warsaw:

Książki to nie jest najważniejsze medium dzisiaj. Można czytać bardzo dużo, nie czytając książek. I to robię w sferze literatury zawodowej. Blogi, artykuły, facebook, czasami raporty konsultantów... No bo jakie czytać książki o Netflixie, Vine czy Spotify? Dwie książki przychodzą mi do głowy:

  1.  "Od dobrego do wielkiego", Jim Collins - bo suma taktycznych akcji nie ma nic wspólnego ze strategią, a jakże wiele takich podejść na rynku.
  2.  "Uchwycić żywioł", Ken Robinson - bo jestem przedsiębiorcą, który stara się łączyć pasje z robotą.
  3.  I coś po godzinach: "Duchowość ciała", Alexander Lowen - całe życie się domyślałem, że istnieje taka książka, a potem przypadkiem wpadła do ręki.

Witold Kempa, prezes agencji Netizens:

  1. "Grywalizacja", Paweł Tkaczyk - to pozycja niezbędna dla każdej osoby która obserwując otaczający ją świat dostrzegła powszechność grania w gry - w każdym miejscu, każdym czasie i każdej formie. Chcąc myśleć o wykorzystaniu tej tendencji do swoich celów można zacząć od tej książki która wprowadza w ten świat i prezentuje w jaki sposób można wykorzystać go m.in. dla potrzeb współczesnego marketingu
  2. „Steve Jobs”, Isaacson Walter - można czytać naukowe opracowania na temat konstrukcji strategii marketingowych, można szukać case'ów do analizy, jest jednak kompletna pozycja która prezentuje na przykładzie case’ów sposób podejścia do konstrukcji produktów, budowy strategii promocji, działań PR, a także tłumaczy jak ważne jest klarowne zdefiniowanie DNA firmy, by osiągała swoje cele. Czytałem ją 2 razy - po raz pierwszy fascynując się wątkiem biograficznym i po raz drugi analizując jedynie rozwiązania i case'y które w tej pozycji zostały szczegółowo omówione z podaniem wątków przyczynowo-skutkowych.
  3. "Za Darmo", Chris Anderson - pozycja biblijna dla wszystkich myślących o budowie globalnego biznesu w sieci. Można się spierać czy tezy zawarte w tej książce są słuszne czy nie, jednak omawiane case studies sukcesów firm, które stosując "rozdawanie za darmo" rosły i osiągały swoje cele warto wziąć pod uwagę myśląc o własnym biznesie. Książka polecana szczególnie wszystkim startupowcom, którzy najczęściej starają się wdrażać teorię freemium w życie.
  4. „Zapomniany żołnierz”, Guy Mouminoux - książka, której nie sposób pominąć przez wszystkich fascynatów analiz postaw ludzkich podczas drugiej wojny światowej. To książka oparta o pamiętniki 18-letniego żołnierza niemieckiego pochodzenia francuskiego, który od 42 roku opisywał dzień po dniu swoje życie aż do dnia klęski i niewoli alianckiej. Warto spojrzeć czasem na ten okrutny czas z perspektywy innej niż jedyna słuszna.

Łukasz Kruszewski, Menadżer ds. marki we Freedom Nieruchomości s.c.:

  1. Marketing narracyjny, E. Mistewicz - jak uprawiać narrację? Mieć pasję, personalizować wszystko co się robi, być buntownikiem wobec status quo, wierzyć w zwycięstwa. Skuteczny narrator, to przede wszystkim ponadprzeciętny twórca mitów.
  2. Mózg na zakupach, A. K. Pradeep - pasjonująca podróż po zakamarkach ludzkiej świadomości i sztuki uwodzenia naszych zmysłów przez sprawnych marketerów. Prawdy objawione, które należy przyjąć. Na dobre.
  3. Strategiczny podstęp, M. Staniszewski - książka, do której warto wracać przynajmniej raz w roku. M. Staniszewski pokazuje, jak włączać strategiczne myślenie, aby unikać forteli konkurencji a samemu odnieść marketingowe zwycięstwo.
  4. Einstein, W. Isaacson - praca, dzięki której można zrozumieć sens takich wartości jak: cierpliwość, wiara, mądrość, odwaga. Walter Isaacson "Einsteinem", w sposób nad wyraz sugestywny przekazuje nam delficką prawdę: "nosce te ipsum" - poznaj siebie. A będziesz geniuszem... 

Dariusz Maciołek, Kierownik Zespołu Mediów i E-marketingu w Grupie PZU:

Kolejność jest przypadkowa. Z szacunku dla Światowego Dnia Książki, tylko papier :)

  1. „Lovemarks: The future beyond brands”, Kevin Roberts - inspirująca wizja budowy wizerunku nowoczesnych marek wg CEO Saatchi&Saatchi. Bardzo ciekawa pozycja okraszona wieloma pobudzającymi wyobraźnię przykładami.
  2. „Steve Jobs”, Isaacson Walters – o tej pozycji wielu już wiele napisało. Wg mnie obowiązkowa pozycja w kanonie :)
  3. „Don’t make me think”, Steve Krug – znakomita pozycja dotykająca budowy użytecznych, funkcjonalnych stron internetowych. W dużej mierze jest to opowieść o logice i zdrowym rozsądku, a nie o narzędziach. Mimo upływu lat wciąż aktualne.
  4. „Dziecko dla początkujących”, Leszek Talko – fenomenalny reportaż z pojawienia się dziecka w rodzinie z punktu widzenia ojca. Dla osób nieposiadających dzieci, znakomita humorystyczna opowieść. Natomiast dla rodziców historie oparte na faktach, których sami doznawaliśmy na własnej skórze. Co więcej, żaden przyjaciel ani przyjaciółka nie opowie, jak życie się zmienia po pojawieniu się dziecka. Szczególne polecam dialog balkonowy z kotem.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij