NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Technologia (Cz. 1)

NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Technologia (Cz. 1)
O podsumowanie roku 2017 w kategorii technologia poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji i firm specjalizujących się w technologii. Zapraszamy do lektury.
O autorze
18 min czytania 2017-12-22

fot. unsplash.com

1. Andrzej Duś, Technology Director, SYZYGY
2. Krzysztof Dumbal, Integrated Digital Operations Director/DIMAQ Professional, Havas Media Group
3. Emil Rzepiel, Senior UX Designer, Co-founder w Overlap Studio, Jakub Krzanowski, UI/UX Designer w Overlap Studio
4. Łukasz Gręda, Senior Copywriter, OPCOM
5. Jędrzej Sękowski, Performance Campaign Manager, Netsprint
6. Piotr Nadarkiewicz, Head of R&D, Kamikaze
Drugą część podsumowania w kategorii technologia przeczytasz tu >
Trzecią część podsumowania w kategorii technologia przeczytasz tu >

Andrzej Duś
Technology Director, SYZYGY

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Największy sukces 2017

Po ponad dwóch latach lądowań, firmie SpaceX udało się wysłać na orbitę już raz użytą rakietę, która z sukcesem wyniosła ładunek… i wylądowała ponownie. Po raz pierwszy w historii ludzkości zaczęliśmy dysponować sprzętem do lotów w kosmos, którego najbardziej kosztowny element można użyć powtórnie. Wśród konkurencji zagrzmiało, bo i tak już “tanie” loty oferowane przez SpaceX stały się jeszcze tańsze. Mówiło się o kosztach o 30% niższych, gdy klient wybierał lot już raz użytym sprzętem, co przy wyjściowych kwotach rzędu 60-100 mln dolarów jest… dosyć znaczące. Wraz z doskonaleniem procesów i technologii przewidywane są dalsze redukcje kosztów, a całe wydarzenie to pierwsza oznaka “nowej ery kosmicznej”. Nastały fascynujące czasy.

Schodząc na ziemię, wydarzenie przypomina jak ważna może być dla biznesu przewaga osiągana dzięki technologii.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najciekawsze trendy 2017

Sztuczna inteligencja. Już od momentu powstania pierwszych komputerów, niemal w każdej dekadzie, wróżono sukcesy dla SI. Uważnie przyglądając się postępom widać, że “teraz zaczęło się na poważnie”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Świat oszalał na punkcie autonomicznych samochodów. Po wielu latach pracy Alphabet/Google osiąga świetne rezultaty. Ich samochody radzą sobie doskonale w miejskim środowisku, są bezpieczne, a inżynierowie dopracowują detale. Technologia jest prawie gotowa do pierwszych komercyjnych zastosowań. Tesla sprzedaje pojazdy już przygotowane sprzętowo do autonomicznej jazdy, a każdy duży producent samochodów deklaruje, że pracuje nad własnym rozwiązaniem.

W 2016 roku głośnym echem odbiło się zwycięstwo AlphaGo firmy Alphabet/DeepMind z mistrzem go.

W 2017 trend się utrzymał i pojawiały się nowe zastosowania uczenia maszynowego, a istniejące zostały znacząco udoskonalone.

Świetnym przykładem są gry: te proste jak Pac-Man i te bardziej złożone jak Dota 2. SI uczy się ich samodzielnie i osiąga wyniki lepsze od człowieka. Kolejne przykłady to przetwarzanie obrazu i silniki rozpoznawania mowy. Google Images (i Photos) potrafi perfekcyjnie odpowiedzieć na zapytanie “black cats in hats”, a automatyczne napisy YouTube, do niedawna ledwo działające, teraz generują się niemal w 100% poprawnie.

Mimo, iż technologii daleko jeszcze do inteligencji na poziomie człowieka, to rok 2017 stał pod znakiem SI, a kolejne lata zapowiadają się jeszcze intensywniej.

Warto też zwrócić uwagę na stopień, w jakim Alphabet (dawniej Google) dominuje rynek SI.

Najtrudniejsze wyzwania 2017

Biznes nadal boryka się ze zrozumieniem technologii. SaaS, PaaS, Continuous Delivery, chmura, analityka, personalizacja, boty, zaawansowane integracje czy nawet mobile. To wciąż niezrozumiałe zagadnienia, które tylko nieliczni potrafią wdrożyć na odpowiednim poziomie. Pogodzenie aktualnej złożoności technologii z tym, co nadchodzi, stało się dużym wyzwaniem. Z jednej strony wciąż wyjaśniamy to, co już istnieje, a z drugiej szukamy drogi dla nowego (interfejsy konwersacyjne, SI, VR, AR).

Ocena obecnej kondycji branży

Technologia w branży ma się dobrze. Biznes dostrzega potrzebę inwestycji, choć nie zawsze wie, jak do tego podejść. Mimo iż wciąż kłopotem jest zrozumienie, że w długim terminie oszczędności na technologii rzadko się opłacają, to ogólny trend jest pozytywny. Coraz więcej firm zauważa, że wysoka jakości zapewnia łatwiejszy rozwój i utrzymanie produktu, co w efekcie przekłada się na jego dłuższe życie i mniejsze koszty utrzymania.

Jakich trendów możemy się spodziewać w 2018

Trend SI ponownie się nasilił w 2017 roku i nic nie wskazuje na to, aby miał się osłabić w 2018.

Dzięki swej uniwersalnej naturze aktualne implementacje uczenia maszynowego będą się doskonale skalować na inne problemy. Diagnoza chorób, wsparcie w zakupach, wirtualni asystenci, interfejsy głosowe, inteligentna analityka… przykłady można mnożyć. Będziemy coraz częściej dostrzegać praktyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Firmy, które nie wejdą w SI, VR i AR w 2018 mogą za parę lat nie odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

Ze względu na interfejsy konwersacyjne aktualne metody reklamy mogą okazać się przestarzałe. W przyszłości użytkownicy w pewnych sytuacjach mogą rzadziej wchodzić w “interakcję z ekranem”. Z drugiej strony VR i AR otworzą nowe możliwości przed reklamą displayową. Tak czy inaczej, rok 2018 to nasilenie zmian, które mogą odmienić świat, podobnie jak niedawno zmienił go Internet.

————————————————-

Krzysztof Dumbal
Integrated Digital Operations Director/DIMAQ Professional, Havas Media Group

Zmiany technologiczne są wokół nas i zachodzą szybciej niż kiedykolwiek do tej pory. Różnica polega na tym, że już nie czekamy, jak pojawiające się innowacje wpłyną na sposoby korzystania z dotychczasowych rozwiązań, tylko przejmujemy kontrolę i kształtujemy technologię tak, aby dopasować ją do naszych potrzeb. Jesteśmy coraz bardziej świadomi technologii. Każdy kolejny rok przynosi rozwiązania, które jeszcze chwilę temu wydawały się bardzo odległe. Nikogo nie szokują już rozwiązania, takie jak samochody, które same prowadzą do celu, czy samouczące się algorytmy podejmujące decyzje w oparciu o zbierane dane.

Najważniejszy sukces 2017

Bez wątpienia będzie to bardzo szybki rozwój działań programatycznych (zarówno Display jak i Video). Polska z 25% udziałem Programmatic szybko goni rynki bardziej rozwinięte takie jak Wielka Brytania, Francja czy Niemcy. Programmatic wykorzystujący na szeroką skalę Machine Learning udowadnia także jakość realizowanych w ten sposób działań. Zarówno klienci, wydawcy, jak i agencje coraz swobodniej i precyzyjniej wykorzystują to rozwiązanie, co dobrze wróży na kolejne lata.

Największa porażka 2017

W 2017 mieliśmy do czynienia z dwoma spektakularnymi porażkami. Pierwszy to słabo rozwinięta technologia czuwająca nad Brand Safety na YouTube. Dwukrotnie w tym roku mieliśmy do czynienia z sytuacją, gdy reklamy znanych firm pojawiały się w otoczeniu stawiającym marki w negatywnym świetle.

Drugi to zaawansowane fraudy oparte o Boty (MethBot oraz HyphBot) wyłudzające na dużą skalę budżety reklamodawców. Co prawda działania te zostały odkryte, ale jednocześnie ujawniły braki technologiczne, które pozwoliłyby na szybką identyfikację takich wyłudzeń.

Najważniejsza zmiana w 2017

Na rynku digital w 2017 pojawiła się kolejna, bardzo ważna statystyka (Viewability). Spowodowała pojawienie się nowej waluty rozliczeniowej vCPM, a także pociągnęła rozwój technologii do jej zewnętrznego pomiaru. Na rynku polskim pojawiły się dwa podmioty technologiczne świadczące usługi w tym zakresie – Netscore oraz Meetrics.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Najprawdopodobniej najważniejsze wydarzenie roku 2017 mamy jeszcze przed sobą. Na grudzień 2017, Sergio Canavero włoski neurochirurg zapowiedział przeszczep głowy, a raczej przeszczep ciała, gdzie pacjent ze zdrowym mózgiem otrzyma nowe ciało, dawcy. Jeśli to się powiedzie, wszystkie inne wydarzenia zejdą na drugi plan.

Najciekawsze trendy w 2017

Trendów jest kilka. Pierwszym jest upowszechnienie wykorzystania danych do prowadzenia komunikacji online. Drugim jest coraz bardziej powszechne wykorzystanie rozwiązań głosowych połączonych z wirtualnym asystentem typu Amazon Echo czy Google Home. Trzecim jest śmiałe wykorzystanie BOTów w komunikacji z klientami. Facebook w Wielkiej Brytanii jako pierwszy kraj po USA wprowadził usługę płatności za pośrednictwem Messengera, (dzięki dużej bazie „mobilnych użytkowników”). Wprowadzono także „M sugestie” wirtualnego asystenta, który rozpoznaje, kiedy prowadzona jest rozmowa o płatnościach i sugeruje nową usługę jako szybkie i łatwe rozwiązanie.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Wyzwaniem dla branży digital na rynku polskim jest wciąż rosnąca rola technologii AdBlock. Jest to o tyle trudne, że wydawcy internetowi muszą w jakiś sposób finansować swoją działalność, a reklama online jest właśnie tym źródłem. Drugim wyzwaniem dla wydawców w Polsce jest skuteczna przeciwwaga do rosnącego duopolu w postaci – Google i Facebook, z roku na rok notujących coraz większy udział w rynku reklamy online.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Najciekawszą kampanią reklamową 2017 jest Launch Showmax w Polsce. Bardzo dobra, przemyślana strategia, punktowa egzekucja, właściwie zbudowany i przeprowadzony storytelling. Przy rosnącym udziale AdBlocków oraz zwiększającym się clutterze reklamowym tylko ciekawe i wyróżniające się realizacje jak Showmax będą miały szanse powodzenia.

Ocena obecnej kondycji branży

Branża reklamowa na rynku polskim jest w bardzo dobrej kondycji. Dynamika wzrostu wydatków na reklamę jest stabilna. Wspiera je także rozwój gospodarki i stabilny rynek pracy. W kanale Digital najszybciej rosną wydatki na reklamę video online, ogłoszenia i social media. Poszukiwanie sposobów na podnoszenie efektywności prowadzonych działań reklamowych powoduje, że coraz więcej budżetów jest realizowanych za pomocą technologii programatycznych w oparciu o dane i machine learning.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Najważniejszą zmianą, z którą będziemy mieli do czynienia w 2018 roku będzie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (GDPR), którego celem będzie wprowadzenie zasad, dzięki którym przetwarzanie danych osobowych będzie ujednolicone na terenie całej Unii Europejskiej. Na tę chwilę nie wiadomo jak to rozporządzenie wpłynie na działania email marketingowe, zbieranie przetwarzanie danych cookies i prowadzenie działań programatycznych, które w dużej mierze o dane są oparte.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

W 2018 niewątpliwym wyzwaniem będzie praca nad jakością prowadzonych działań reklamowych. Powszechnie wykorzystywane powinny być rozwiązania technologiczne, które z jednej strony będą dbać o Brand Safety prowadzonych działań, jak również na bieżąco będą eliminować pojawiające się fraudy. W 2018 roku zmierzymy się także z rozliczeniem działań reklamowych online opartych o vCPM i tym jaki wpływ te zmiany będą miały na efektywność prowadzonych działań. Jeśli RODO nie wprowadzi drastycznych zmian w zbieraniu i analizie cookies, wyzwaniem będzie właściwe podążanie za użytkownikiem oraz prowadzenie go przez kolejne etapy procesu zakupowego z wykorzystaniem DCO (technologii do Dynamic Creative Optymizations).

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

W 2018 na rynku polskim możemy spodziewać się wykorzystania technologii programatycznych w kolejnych mediach (oprócz digital). Jeszcze mocniej będą rozwijały się BOTy zastępując kolejne aplikacje. Działania mobilne będą tworzyły synergie z innymi mediami (głównie OOH i radio). Możemy spodziewać się także mocniejszego rozwoju content marketingu, zbierania analizy i wykorzystania danych na każdym etapie prowadzonej komunikacji. Niewątpliwie będziemy mieli także do czynienia z mocniejszym rozwojem technologii blockchain, która znajdzie szersze zastosowanie także w branży reklamowej.

————————————————-

Emil Rzepiel, Senior UX Designer, Co-founder w Overlap Studio
Jakub Krzanowski, UI/UX Designer w Overlap Studio

Najważniejszy sukces 2017

Sukcesów jest wiele i wszystkie przypisujemy Elonowi Muskowi 🙂 Tesla Roadster – pierwszy na świecie samochód sportowy produkowany seryjnie, który jest w stanie rozpędzić się od 0 do 100km/h w zaledwie 1,9 sekundy. Kolejnym pomysłem są tiry do zadań specjalnych – Tesla Semi, które mają zaoszczędzić wiele pieniędzy, korzystając z energii elektrycznej. Musk zapowiedział również, że rakiety BFR zaprojektowane do podróży kosmicznych chce wykorzystać też tu, na Ziemi. Twierdzi, że przy ich pomocy dostaniemy się w każde miejsce na planecie w mniej niż 60 minut! Bardzo możliwe, że BFR zastąpią w przyszłości samoloty.

Rakieta BFR

Tesla Semi i Roadster

Największa porażka 2017

Juicero -„innowacyjna” prasa do wyciskania owoców. Firma przez kilkanaście miesięcy sprzedawała torebki z mieszankami owocowo-warzywnymi, które były wyciskane przez specjalne urządzenie. Prosta wyciskarka kosztowała aż 700 USD. Startup pozyskał od inwestorów 120 mln dol., a prace nad nim trwały podobno kilka lat. Inwestorzy pożałowali jednak swojej decyzji, gdy okazało się, że tak naprawdę ludzie nie potrzebują wyciskarki Juicero, ponieważ zawartość woreczków można wycisnąć za pomocą własnych rąk, a efekt będzie taki sam. Klienci zaczęli prezentować na filmach, jak własnoręcznie wyciskają owoce, już bez użycia „niezbędnego” urządzenia oferowanego przez firmę. Ponadto saszetki, które przekroczyły termin ważności nawet o jeden dzień, nie były wyciskane już przez Juicero mimo, że zawartość często nadawała się jeszcze do spożycia.

Najważniejsza zmiana w 2017

Z pewnością na szczególną uwagę zasługuje tutaj niezmiernie szybki postęp, jaki dokonuje się w świecie androidów. Przykładem może być wielki sukces firmy Hanson Robotics z Hongkongu, która wyprodukowała humanoidalnego robota, obdarzonego sztuczną inteligencją. Sophia uczy się i dostosowuje do ludzkich zachowań. Potrafi przeprowadzić proste rozmowy na wstępnie zdefiniowane tematy, równocześnie analizując je i wyodrębniając dane, które pozwolą jej udzielać lepszych odpowiedzi w przyszłości. Potrafi imitować ludzkie gesty i mimikę. Wyposażona jest w system rozpoznawania twarzy oraz technologię rozpoznawania głosu. Uczestniczyła w wielu wywiadach na całym świecie, a w październiku 2017 jako pierwszy robot w historii otrzymała obywatelstwo.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Dla nikogo nie będzie to zaskoczeniem, że najważniejszym wydarzeniem według nas będzie The Tesla Semi Unveil Event oraz International Astronautical Congress (IAC). Na tym pierwszym Elon Musk zaprezentował prototyp Tesla Semi (o którym pisaliśmy wcześniej) oraz Tesla Roadster, który był zaskakującym i niezapowiedzianym elementem programu. Natomiast podczas IAC Musk zapowiedział możliwość wykorzystania BFR na Ziemi.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Znowu musimy tutaj napisać o Elonie Musku… chyba już wszyscy widzą, że jesteśmy fanboyami tego człowieka! 🙂 Tym razem chodzi nam o “wyzwanie 100 dni”. Założyciel Tesli zadeklarował, że jego firma w 100 dni rozwiąże problemy energetyczne Południowej Australii. Do tej pory ludność polegała na niestabilnych farmach wiatrowych. Musk zobowiązał się, że zbuduje urządzenie będące w stanie zmagazynować około 100 MW energii. Ku uciesze obywateli udało mu się tego dokonać, a jego firma sprzedała system za kwotę 390 mln dolarów.

Ocena obecnej kondycji branży

Pewne jest, że zmiany technologiczne będą zachodzić coraz szybciej. Przechodzimy fazę intensywnej ewolucji technologicznej. Polepszeniu ulega komfort życia ludzkiego. W pędzie zmian musimy pamiętać o granicach, których ludzkość nie powinna przekroczyć. Sztuczna inteligencja, rozwój obronności, coraz szybsze środki komunikacji oraz eksploracja kosmosu sprawiają, że człowiek musi pamiętać o zachowaniu równowagi między technologią a etyką. Coś, co było niewyobrażalne 10 lat temu, teraz jest na wyciągnięcie ręki. Problem więc nie tyle leży w granicach naszych możliwości, ale właśnie w zadaniu sobie pytania, co jest moralnie poprawne, a co nie.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Nadchodzi era sztucznej inteligencji i zmieni ona definicję zawodów z nią związanych. Back-end developerzy będą mieli niejedną okazję do pracy ze sztuczną inteligencją. Głównie przy integracji oferowanych przez nią funkcjonalności z obecnymi, skomplikowanymi systemami, którymi administrują. Rola sztucznej inteligencji nie ograniczyłaby się do napisania odpowiedniego kodu. Jej zadaniem byłoby wykonanie pośrednich zadań, takich jak przygotowanie środowiska, serwera, baz danych, a następnie poskładanie tych elementów tak, by aplikacja mogła działać i realizować swoje zadanie.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Wzrost technologiczny pociąga za sobą rozwój przemysłu militarnego, wraz z nimi zwiększają się obawy o utrzymanie bezpieczeństwa na świecie. Powstają takie typy broni, które nie potrzebują już człowieka, który będzie odpowiedzialny za ich działanie. W sierpniu tego roku 116 ekspertów podpisało list otwarty do ONZ z żądaniem zakazu rozwijania robotów bojowych i jakichkolwiek autonomicznych systemów militarnych o bojowym przeznaczeniu. Sygnatariuszami tego dokumentu jest między innymi Elon Musk (tak, znowu on :)), czy Mustafa Suleyman. Tego typu sygnały płynące od największych autorytetów w dziedzinie technologii powinny dać wszystkim do myślenia. Nie mówimy tu o hamowaniu wzrostu technologicznego, ale o zrównoważonym i rozsądnym rozwoju.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Tak jak już wspominaliśmy – zawrotnej prędkości rozwoju i popularyzacji sztucznej inteligencji. Z całą pewnością AI nie będzie domeną wyłącznie dużych graczy. Google już teraz małymi krokami zaczyna ją udostępniać. W ten sposób sztuczną inteligencję będą mogły „wynająć” nie tylko średniej wielkości firmy, ale również pojedynczy twórcy oprogramowania. Zyski są tutaj oczywiste: odbiorcy AI będą mogli oferować zupełnie nowe, bardzo zaawansowane funkcje w swoich produktach. Natomiast podmioty dostarczające AI będą mogły zbierać mnóstwo danych, na podstawie których sztuczna inteligencja będzie mogła rozwijać się coraz bardziej.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Rozwój sztucznej inteligencji, o której już pisaliśmy, może być dla nas zagrożeniem. AI przewyższa inteligencją najtęższe ludzkie umysły. Jak pewnie zauważyliście, z niecierpliwością śledzimy intensywny rozwój w tej dziedzinie i tak naprawdę czekamy na coś, czego skutków nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Konieczne jest więc uświadomienie sobie potencjalnych niebezpieczeństw. Światowi liderzy muszą cały czas pracować nad regulacjami mającymi na celu zminimalizowanie ryzyka płynącego z rozwoju technologicznego. W przypadku sztucznej inteligencji szczególnie ważne jest zapobieganie, by nie doszło do sytuacji, w której będzie już za późno.

————————————————-

Łukasz Gręda
Senior Copywriter, OPCOM

Najważniejszy sukces 2017

Nintendo Switch. Nikt nie wróżył nowej konsoli Nintendo wielkiego sukcesu. Nie na rynku zdominowanym przez Xboxa i PlayStation, które prężą muskuły w wyścigu o tytuł najpotężniejszej konsoli na rynku. Tymczasem Switch sprzedaje się fenomenalnie i wszystko wskazuje na to, że prędko nie przestanie.

Hybrydowa konsola Nintendo nie ma najsilniejszych podzespołów, gigantycznej biblioteki tytułów i rzucającej na kolana infrastruktury sieciowej, ale ma za to pomysł na siebie. A to w dzisiejszych czasach, zdominowanych przez wypuszczanie kolejnych „ulepszonych” wersji urządzeń (vide PS4 Pro i Xbox One X) jest bardzo rzadkie. I jak się okazuje opłacalne.

Największa porażka 2017

IPhone X. Wszyscy śmieją się z Apple. Nie bez powodu.

Najważniejsza zmiana w 2017

VR. Technologia VR trafiła wreszcie pod strzechy. Duża w tym zasługa Sony, które inwestuje spore sumy w swoje gogle i nowe gry. Niestety VR to wciąż technologia, której potencjał nie został w pełni wykorzystany. Tym niemniej, VR nie jest już dłużej ciekawostką z potencjałem, a praktycznym narzędziem. Ta technologia będzie się wciąż rozwijać i każda marka będzie chciała ją wykorzystać do swoich celów.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Streaming. Ta forma przeżyła w 2017 swój absolutny rozkwit. Streamer znaczy dziś więcej niż Youtuber, a to on do tej pory dzierżył klucze do królestwa Internetu i rządu cyfrowych dusz.

Najciekawsze trendy w 2017

Algorytmy. Wciąż myśląc o technologii i postępie mamy w głowach fizyczny przedmiot, tymczasem największa rewolucja, jaka nas czeka, zostanie przeprowadzona przez niewidoczne algorytmy, które zaczęły już sterować naszym życiem.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Technologia sama w sobie jest wciąż dla nas największym wyzwanie i to się prędko nie zmieni. Problemem jest deficyt pomysłów. Technologia może wiele, ale wciąż nie robi tego, po co ją właściwie wymyśliliśmy – nie czyni przeżywania rzeczywistości intensywniejszym. Przynajmniej nie na taką skalę, na jaką bym sobie życzył.

Wyzwaniem pozostaje również kwestia bezpieczeństwa w sieci. Osławiony Internet of Things powoli staje się zdominowany przez boty. Wciąż do końca nie zdajemy sobie sprawy, że każdy przedmiot podłączony do sieci może (i będzie) zhakowany.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

DanielMagical. Nie jest to kampania/akcja w tradycyjnym tego słowa znaczeniu, ale rozwój tej internetowej marki (tak, marki) to chyba najbardziej fascynująca rzecz, jaka w tym roku wydarzyła się w polskim Internecie.

Ocena obecnej kondycji branży

Technologia robi to, co robiła zawsze – rozwija się i nie ogląda na nas. Z punktu widzenia przeciętnego użytkownika nie zmienia się wiele, postęp dokonuje się bardzo powoli, ale na gruncie nauki dzieją się prawdziwe cuda.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Wszystko jest usługą. Brace yourselves.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Niech urządzenia bawią dłużej. Każda technologia jest właściwie nieużyteczna do momentu, gdy nie zaczniemy jej wykorzystywać z głową. Weźmy za przykład VR. Takie tytuły jak polskie Superhot pokazują, że jest możliwe stworzyć grę, która jest w stanie bawić dłużej niż pół godziny, ale to wciąż kropla w morzu potrzeb.

Największe wyzwanie, jakie nas czeka jest prozaiczne: konieczność nadążenia za technologią i użytkownikami. Wydaje się proste, ale w istocie nigdy nie było jeszcze takie trudne.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Gaming – nowe social media.

Na co należy zwrócić szczególną uwagą w 2018

E-sport. Jeśli zastanawiacie się, gdzie w 2018 inwestować i szukać największego zaangażowania odbiorców to macie odpowiedź.

————————————————-

Jędrzej Sękowski
Performance Campaign Manager, Netsprint

Najważniejszy sukces 2017

Internet Rzeczy rozwija się bardzo dynamicznie, chociażby ze względu na spore ambicje samych producentów AGD i RTV. W tym roku najciekawszym z wydarzeń była spajająca ten trend premiera Alexa autorstwa Amazon. Ten, wydawałoby się zwyczajny głośnik jest w stanie wyręczyć nas w obsłudze większości domowej elektroniki. Ciągła komunikacja z urządzeniem uczy je rozpoznawania naszego głosu i tworzenia na tej podstawie komend, które pozycjonują Alexa jako naszego domowego asystenta. Oczywiście zdarza się, że Alexa nie rozumie wszystkich zdań i pewnie długo potrwa proces uczenia się, ale już dziś można powiedzieć, że to intrygujący początek do dalszego rozwoju IoT, który przyczynił się do zdobycia przez Amazona pierwszego miejsca w rankingu Most Innovative Companies tworzonego przez Fast Company.

Największa porażka 2017

Widzę dwie częściowe porażki. Przede wszystkim machine learning nadal nie jest codziennością w zdecydowanej większości firm, które albo nie gromadzą żadnych danych, albo gromadzą znikome ilości. Pojawienie się architektury gromadzenia danych, uporządkowanych w silosy jest dziś koniecznością. Oczywiście technologiczne struktury to jedno – musi się również pojawić czynnik ludzki, który wyciągnie z ML odpowiednie wnioski. Bez spełnienia tych kroków, jako uczenie maszynowe nadal będziemy spotykać nieco bardziej zaawansowane algorytmy iteracyjne. Drugą porażką są szumne zapowiedzi, w których sztuczna inteligencja miałaby zastąpić relacje z ludźmi. Nie zapowiada się, żeby AI (artificial intelligence) miała tego dokonać w najbliższym czasie, czego dowodzi ostatnio stworzony chiński bot, który niewiele się różnił od Tay, swojego starszego o rok kolegi autorstwa Microsoftu, czy wspomniana wyżej Alexa.

Najważniejsza zmiana w 2017

Wbrew pozorom branża nie zmienia się tak szybko, jakbyśmy sobie tego życzyli. Technologia rozwija się stabilnie, ale obserwujemy przede wszystkim nowe zastosowania wprowadzonych wcześniej możliwości. Nie oznacza to jednak, że należy powstrzymywać entuzjazm. Rynek technologiczny rośnie z roku na rok, pojawiają się nowe, często zaskakujące rozwiązania. Zazwyczaj jednak to czas weryfikuje prawdziwe techniczne rewolucje – bardzo często nowości są wykorzystywane dużo później niż wskazuje data ich premiery.

W tym roku jednak pojawił się projekt, który zmieni tę zasadę. Chodzi o Webassembly, w którym uczestniczą takie potęgi jak: Google, Apple, Microsoft czy Mozilla. Jego wpływ na branżę internetową zmieni działanie prawie wszystkich serwisów, z których korzystamy. Obecny standard opiera się o język JavaScript, który pomimo swojej dyskusyjnej wydajności, przeładowanej struktury kodu i tak ma się świetnie. Projekt Webassembly może zdetronizować JavaScript, przynosząc nam optymalniejsze działanie serwisów i lepszą wydajność na mobile.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Premiera Tesli 3. Samochód, który ma szansę zrewolucjonizować dzisiejszy rynek motoryzacyjny, ale nie tylko. Tesla jako firma agreguje niesamowite ilości danych, które dostarcza im użytkownik auta, co pokazuje tylko jak mocno złożony model biznesowy realizuje producent. Zresztą już dziś autopilot Tesli uczy się o wiele szybciej niż autonomiczne samochody Google, które w momencie powstawania tego tekstu pokonują zaledwie 25 tys. mil tygodniowo.

W świecie nauki najważniejszym wydarzeniem było odkrycie fal grawitacyjnych, ale realny wpływ na rynek będziemy mogli ocenić z perspektywy najbliższych miesięcy (a nawet lat).

Najciekawsze trendy w 2017

Blockchain, czyli architektura baz danych, która coraz silniej wpływa na rozwój branży nowych technologii. Zwłaszcza, że rośnie zapotrzebowanie przetwarzania zdarzeń i interakcji finansowo – transakcyjnych, realizowanych w sieci. “Łańcuch blokowy” dzięki współpracy tysięcy użytkowników pozwala agregować te zdarzenia, tworząc sieć, w której każdy z tych fragmentów jest czymś w rodzaju unikatowego puzzla. Gdybyśmy chcieli go podrobić, puzzel nie tworzy integralnej całości z innymi – nie pasuje. Ta niespójność łańcucha uniemożliwia ewentualną ingerencję w zdarzenia z przeszłości. Może to mieć zastosowanie wszędzie tam, gdzie potrzeba dużej wiarygodności transakcji przy jednoczesnym braku instytucji uwierzytelniających na danym systemie.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Uważam, że największym wyzwaniem jest niezmiennie połączenie technologii z humanizmem. Narzucając podział na osoby ścisłe i humanistów tracimy zdolności do holistycznego wykorzystania dostępnej nam technologii. Wiele małych i średnich firm w ten sposób ogranicza swoje plany strategiczne, dostosowując je do realiów, w których technologia jest traktowana drugorzędnie.

Prościej mówiąc – brakuje nam pomysłów na efektywne wykorzystanie i zaadaptowanie w życiu codziennym istniejących już technologii.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Prudential i kampania Młodzi Bogowie. Ogromny podziw dla osoby odpowiedzialnej za segmentację grupy docelowej i odwagę w skupieniu wszystkich zasobów na trzydziestolatkach, przed którymi dopiero pojawia się wizja emerytury. Chwytliwą ideę połączono z szeroką dystrybucją treści i zaangażowaniem generowanym dzięki programaticowi.

Ocena obecnej kondycji branży

W obszarze branży technologicznej dzieje się bardzo dużo. Oceniając ogół branży technologicznej w Polsce, jestem pozytywnie zaskoczony i wystawiłbym jej solidne 4+. Rynek software house poprawia jakość z roku na rok i coraz więcej z nich zaczyna liczyć się na rynku światowym, jak również rankingach typu clutch.co. Sami też coraz częściej realizujemy projekty 360 stopni, które zapewniają większą spójność działań i często są o wiele bardziej efektywne od rozproszonej współpracy kilku dostawców.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Zazwyczaj wielkie zmiany pojawiają się niespodziewanie, ale wierzę, że duet powstały na bazie połączenia marketing automation z mobile może zrewolucjonizować rynek. To obszar o ogromnym potencjale rozwoju, który nie jest wykorzystywany w pełni efektywnie. Poza natarczywymi SMSami i Beaconami nadal brakuje połączenia z faktyczną ścieżką zakupową klienta i wsparciem Customer Experience w procesie sprzedaży.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

RODO, to chyba najbardziej rozgrzewające wyzwanie na najbliższy rok. Patrzę na to nie tylko z perspektywy dużych firm, zajmujących się zarządzaniem danymi, ale również z pod kątem mniejszych podmiotów, które dotychczas nie miały styczności z tym obszarem. W drugim przypadku RODO może faktycznie poprawić transparentność zarządzania bazą na własny użytek..

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Na fali rosnącego buzz marketingu Bitcoina ujrzymy bardzo ciekawe alternatywy z branży fintech. Mam na myśli nietypowe modele płatności, bardziej wyrafinowane aplikacje do zarządzania finansami i poprawiające usability samego płacenia, jak chociażby Blik.

Drugi trend to rynek tworzący się wokół RODO. Obecny poziom niedoinformowania i strachu podsycany przez media wzmaga zapotrzebowanie na przewodników po procesie zarządzania bazami danych w profesjonalny sposób.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Należy słuchać. To kopalnia wiedzy rynkowej. 🙂

————————————————-

Piotr Nadarkiewicz
Head of R&D, Kamikaze

Najważniejszy sukces 2017

Wypracowanie efektywnej metody walki z niektórymi przypadkami raka. Dzięki wyposażeniu komórek pacjenta w receptory osiągnięto 83% remisji po 3 miesiącach. Podejście wpisuje się w trend personalizacji, której to potrzeba jest coraz lepiej zaspokajana także poprzez działania marketingowe. W tym przypadku modyfikacje wprowadzane są indywidualnie tak dla pacjenta, jak i jego choroby.

Największa porażka 2017

Wpadki systemów reklamowych. W tym między innymi silnika antydyskryminacyjnego Facebooka oraz algorytmów selekcyjnych YouTube. Wyświetlanie reklam AT&T przy filmach promujących terroryzm. Nie wyświetlanie reklam przy filmach o zombie. Akceptacja reklam mieszkań skierowanych wyłącznie do osób określonej rasy.

Najważniejsza zmiana w 2017

Stworzenie gotowej do komercjalizacji technologii, która pisze i poprawia własny kod. Gamalon pozwala zwiększyć efektywność metod uczenia maszynowego 100-krotnie. Algorytmy mogą się teraz uczyć od jednej osoby (zamiast od tysięcy), wychwytują skuteczne wzorce podczas interakcji (zamiast po tygodniach uczenia) i wystarczy im tablet (zamiast setek serwerów).

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Pionowe lądowanie niezniszczonego Falcon 9. Walidacja podejścia SpaceX przybliża ludzkość do wizyty na Marsie, zmieniając ekonomię kosmicznych podróży.

Najciekawsze trendy w 2017

Szerokie zastosowanie druku 3-D i współpraca między ludźmi i sztuczną inteligencją. Adidas do końca 2018 roku wydrukuje 100 000 par butów, dzięki technologii Carbon. 106 000 pacjentów zostało przetestowanych przez Sophia Genetics, wykorzystującą AI do diagnostyki m.in. w onkologii i kardiologii. Egzoszkielety od Kindred AI.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Fake news – zjawisko obecne od wieków, nagłośnione w ubiegłym roku. Mimo prób Facebooka, Google i wielu mniejszych graczy, wciąż zanieczyszczające przestrzeń komunikacyjną. Niestety nie tylko przez domorosłych internetowych trolli, ale często przez specjalistów z dziedziny nowego marketingu. Tutaj również z pomocą może przyjść sztuczna inteligencja.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Kampania okularów do nagrywania Snapów. To proces dystrybucji Spectacles przyczynił się do osiągnięcia niezwykłych rezultatów. Zanim stały się dostępne nie tylko dla fanów Snapchata, dystrybucja wymagała odkrycia automatów vendingowych. Kampania digital zapraszała do interaktywnego polowania, które obejmowało poszukiwania i skanowanie kodów z innych źródeł.

Ocena obecnej kondycji branży

Część rozwiązań stanowiących dotychczas filary branży traci na znaczeniu, inne ją redefiniują. Trend omnichannel wciąż nie znalazł pełnego ujścia w spektakularnie efektywnych kampaniach. Do dialogu włączają się nowinki z Azji, a swoją obecność zapowiada Afryka posiadająca coraz lepszą infrastrukturę i niezwykłe formy radzenia sobie z wieloma, nieznanymi od stuleci w Europie problemami.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Rozwój automatyzacji, doskonalenie druku 3D i wzrost efektywności metod AI. Te trzy zmiany postawią przed nami nowe wyzwania związane z ukazywaniem korzyści niezwykłych rozwiązań i wynalazków społeczeństwu. Jednak dopiero właściwe zaadresowanie problemów analizy omnichannel pozwoli na zrozumienie i zaspokojenie potrzeb komunikacyjnych reklamodawców i adresatów tych komunikatów.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Konieczność zmiany strategii z opartej o produkty i ich ceny, na opartą o dostarczane doświadczenia. Jednocześnie niezbędne będzie zrozumienie potrzeb komunikacyjnych i oparcie ich zaspokajania o rozwiązania nieangażujące ludzi. Rosnące oczekiwania konsumentów będą zmuszały do realizacji tych działań na poziomie bliskim perfekcji.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Świat z perspektywy dziecka – dzieci, które w ostatnich latach zaczęły swoją przygodę z kodowaniem, wkrótce osiągną swoją deweloperską dojrzałość. Dzięki takim rozwiązaniom jak LEGO BOOST Creative Toolbox 7-12 latki mogą wciąż rozwijać swoje umiejętności programistyczne. W związku z tym w 2018 roku możemy spodziewać się nie tylko nowych narzędzi edukacyjnych tego typu, ale także adresowania potrzeb dorosłych, które rozpoznali najmłodsi.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Dostrzegalny jest postęp w dziedzinie bezpieczeństwa, do czego przyczyniają się takie najnowsze wynalazki jak ORWL, Rattrap, czy Invisible recaptcha od Google. Niestety wciąż jednak jesteśmy narażeni na takie zagrożenia jak – WannaCry, Petya i inny ransomware lub wipery. Dlatego kwestie bezpieczeństwa powinny zająć istotną pozycję w każdym obszarze działalności.