Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Influencer marketing (Cz. 1)

NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Influencer marketing (Cz. 1)
O podsumowanie roku 2017 w kategorii influencer marketing poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji i firm specjalizujących się w influencer marketingu. Zapraszamy do lektury.
O autorze
13 min czytania 2018-01-17

fot. unsplash.com

1. Katarzyna Bielińska, Senior Social Media Specialist, Havas Media Group
2. Patrycja Górecka-Butora, Project Manager, WhitePress
3. Anna-Maria Frejtag, Junior project manager, Reach a Blogger
4. Natalia Grodecka, Key Account Manager w GetHero
Drugą część podsumowania w kategorii influencer marketing przeczytasz tu >

Katarzyna Bielińska
Senior Social Media Specialist, Havas Media Group

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Największy sukces 2017

Trudno wskazać jeden spektakularny sukces dotyczący influencer marketingu. To, co jednak warto zauważyć to fakt, iż praktycznie nie znajdziemy obecnie briefu, w którym nie byłoby prośby o rekomendację influencerów do kampanii. Zarówno klienci, jak i agencje czy domy mediowe dostrzegają, że współpraca z twórcami staje się najszybciej rosnącą metodą pozyskiwania klientów online.

Największa porażka 2017

Wskazując przykład Make Poland Great Again jako porażki roku nie chcę krytykować chłopaków z Make Life Harder za czerstwe żarty. Chcę przy tej okazji jedynie zapytać: DLACZEGO?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Nie jesteśmy w Ameryce. Nie mamy Johna Olivera. I najważniejsze. Nie istnieją (jeszcze) takie budżety w Polsce, za które można by było skopiować 1:1 formaty programów, które odnoszą sukcesy za granicą. Wyjdźmy z kompleksu i bądźmy po prostu zabawni, a nie śmieszni.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najważniejsza zmiana w 2017

Wzrosty, wzrosty, wzrosty.

Według Influencer Marketing Hub marketerzy dużo częściej szukają influencerów – wyszukiwanie samej frazy w wyszukiwarce Google jest o 325% wyższe. Rośnie również liczba agencji i platform, które umożliwiają współpracę z twórcami. Wzrastają także budżety i deklaracje wydatków na działania z influencerami w kolejnych latach.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Uruchomienie domu mediowego RL Media przez holding marketingowy Group One oraz firmę Roberta Lewandowskiego. To precedens na rynku polskim, który pokazuje nowy kierunek w działaniach skupionych wokół „największych graczy”. Prócz domu mediowego, Robert Lewandowski założył także agencję Stor9, która dba o strategię komunikacji najbardziej znanej sportowej pary. Co z tego wyniknie? Branża zweryfikuje…

Najciekawsze trendy w 2017

Zapowiadane w 2016 rosnące znaczenie influencer marketingu na Instagramie oraz, co za tym idzie, boom na afiliacyjne platformy skupiające mniejszych twórców, często w pełni zautomatyzowane. Swoje trzy grosze dołożyły również boty i inne rozwiązania, które pozwalają w bardzo szybkim tempie zbudować pokaźną grupę followersów.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

2017 rok pokazał, że w zasadzie każdy może zostać influencerem. Coraz trudniej jest więc wyróżnić się i wejść na szczyt. W moim odczuciu obecna scena twórców dzieli się na tych „znanych” i zjedzonych już marketingowo oraz na bardzo długi ogon, który jeszcze szuka swojej szansy.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Radość wielka rozpiera moje serce, bo w tym roku mieliśmy wiele udanych akcji muzycznych. Projekt 30/90 Wyborowej z Jimkiem, teledysk Dawida Podsiadło i Sokoła „Świadomy Sen” w ramach promocji Johnnie Walkera czy Powrót Pezeta dzięki Play i TIDAL to tylko wybrane kampanie muzyczne, które już zostały dostrzeżone i nagrodzone przez branżę. Chcę więcej!

Ocena obecnej kondycji branży

Influencer marketing nie miał się chyba jeszcze lepiej. I wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że utrzyma się na fali w kolejnych miesiącach. Pamiętajmy jednak, że po drugiej stronie ekranu jest nasz użytkownik, który chce coraz więcej, ale też coraz lepiej i bardziej jakościowo.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Myślę, że możemy liczyć na coraz bardziej spektakularne kampanie z twórcami w rolach głównych. Zgodnie z trendami zachodnimi, marki pójdą trochę w kąt za cenę wysokiej jakości i wiarygodności. Cieszy coraz większa świadomość, że to nie wielkie logo zapada w pamięć, ale emocje i prawdziwe historie.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Wyzwania dotyczące influencer marketingu wiążą się z ze zmianami w całej branży. Rosnący duopol Facebooka i Google’a czy kryzys wiarygodności w dobie fake newsów to tylko wybrane zagrożenia, które zweryfikują również wpływ na szeroko pojętych twórców.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

2018 może być sprawdzianem dla influencerów. Follower przestaje być wyłącznie obserwującym. Zaczyna wymagać, by to, co ogląda lub czyta było merytoryczne, ale też miłe dla oka. Ja trzymam jeszcze kciuki za coraz lepsze historie.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Na to, co robi branża na świecie, ale nie zapominać o naszym kontekście. Nie kopiujmy. Róbmy swoje.

————————————————-

Patrycja Górecka-Butora
Project Manager, WhitePress

Najważniejszy sukces 2017

Z badań Influencer Marketing Hub 2017 wynika, że 67% firm zwiększyło budżet na działania z influencerami. A co słychać na naszym podwórku? Najwięksi gracze wspierający marki w realizacji kampanii z twórcami notują znaczne wzrosty przychodów, powstają nowe platformy do współpracy z influencerami, a w stopkach mailowych coraz częściej pojawiają się dedykowane stanowiska związane z prowadzeniem kampanii z influencerami. Marketerzy mają do dyspozycji coraz więcej narzędzi i źródeł wiedzy. Nie muszą już błądzić po omacku, częściej sięgają po pakiet dobrych praktyk współpracy z blogerami i youtuberami. Branża się profesjonalizuje, choć do ideału jeszcze daleko.

Największa porażka 2017

W tym roku nie rzucił mi się w oczy żaden wielki kryzys pokroju historycznej wpadki Dr. Oetkera z Kominkiem. Nietrafione akcje z influencerami i tak przyćmiła afera Tigera, która pewnie zostanie okrzyknięta kryzysem 2017 roku. A mniejsze porażki? Daniel Magical wypowiedział wojnę restauracji „Gruba Ryba”, Sexmasterka pokazała Sowę, a Jakóbiak przed wyjazdem do Azji popłynął trochę z wizualizacją.

Najważniejsza zmiana w 2017

Na początku boom na influncer marketing był widoczny przede wszystkim wśród marek z dużymi budżetami. W ubiegłym roku obserwowaliśmy, że nie tylko Coca-cola czy IKEA mogą zaistnieć w blogosferze, social media czy na YouTubie. Mniejsze, a także niszowe marki zaczęły dostrzegać potencjał influencerów, a także mikroinfluencerów. Przykładem jest Mixit, tworzący dedykowane zestawy musli, producent peelingów BodyBoom, lokalne salony SPA czy kliniki stomatologiczne i wiele, wiele innych.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Konferencje dla firm w całości poświęcone tematyce influencer marketingu – Marketing Day w Gdyni i Influencers Day w Warszawie. Oba eventy były doskonałą okazją na spotkanie specjalistów z branży i przegląd case studies.

Najciekawsze trendy w 2017

Najbardziej zasięgowi influencerzy coraz częściej odmawiają jednorazowej współpracy na rzecz wieloetapowych kampanii. Niektóre marki zaczęły już doceniać potencjał długotrwałych działań z jednym lub kilkoma influencerami zamiast angażowania stale nowych osób. Po pierwsze umożliwia to stworzenie wiarygodnych ambasadorów marki, po drugie uzyskanie korzystniejszych warunków współpracy z twórcami.

Nie można pominąć też wielokanałowości. I nie mówię tu o łączeniu kampanii na blogu i w social media, ale wykorzystywaniu wizerunku twórców internetowych także w offline czy reklamie telewizyjnej. Przykładem jest choćby spot Plusa z Macademian Girl czy udział Fashionelki w reklamie NESCAFÉ.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Analityka, analityka i jeszcze raz analityka. Na rynku brakuje narzędzi, które pomogłyby zmierzyć przełożenie kampanii z influencerami na sprzedaż czy wizerunek, zwłaszcza poza e-commerce i w kampaniach w social media (Instagram, Snapchat). Przez to trudno oszacować czy kwota za współpracę zaproponowana przez twórcę jest adekwatna do oferowanych działań i atrakcyjna dla marki.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Mam dwa typy. Z najbardziej zasięgowych Studio Tymbark. Chociaż jest prowadzone od 2016 roku, w 2017 zostało najpopularniejszym kanałem marki na polskim YouTubie. Z pomysłowych i jednocześnie natywnych, cykl „Zawodowe Dziewczyny” na blogu Joanny Glogazy, objęty patronatem przez Vichy. Marka wspiera kobiety i nawiązuje do idei slow life, dlatego świetnie komponuje się z artykułami o silnych kobietach, odnajdujących w życiu balans. Najlepsze kampanie to te, gdzie produkt nie jest nachalnie promowany, a stanowi tło dla treści prezentowanej przez influencera.

Ocena obecnej kondycji branży

Zaryzykuję wystawienie minus czwórki. Marketerzy są coraz bardziej świadomi potencjału i mocy influencerów. Większość z nich rozumie, że za współpracę z twórcami trzeba zapłacić, a czasy darów losu i współpracy barterowej za produkty niskiej wartości odchodzą do lamusa. Wciąż potrzebna jest edukacja, a już na pewno znalezienie sposobu na szczegółową analizę efektów działań na blogach, YouTubie i w social media.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Influencerzy, w odpowiedzi na popyt marek, będą coraz bardziej świadomi swojej wartości. Cały czas obserwujemy wzrost cen za współpracę i wymagań najbardziej zasięgowych influencerów. Mniejsi i niszowi zaczną jeszcze staranniej przesiewać propozycje, aby zachować wiarygodność. Powstałe w ostatnich 2 latach platformy do współpracy z influencerami będą się rozwijać, wyciągną wnioski i będą starały się jeszcze bardziej zautomatyzować kampanie z twórcami.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Każdy boom na konkretne działania marketingowe prowadzi do przesytu. W kosmicznym tempie malała skuteczność banerów, ciężko wybić się też z treściami content marketingowymi, jeśli nie są naprawdę dobre. Jak będzie z influencer marketingiem? Twórcy albo postawią na długotrwałą współpracę, zachowując wiarygodność i stając się ambasadorami marek, albo za cichym przyzwoleniem stworzą ze swoich kanałów tablice reklamowe. Marki będą musiały wyróżnić się wśród konkurencji, aby zaangażować we współpracę topowych influencerów. Z drugiej strony stoi przed nimi spore wyzwanie przefiltrowania blogów, kanałów YouTube, a przede wszystkim profili na Instagramie, tak, aby znaleźć perełki z realnymi i zaangażowanymi fanami.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Który to już z rzędu rok video? Treści audiowizualnie generowane przez influencerów nadal będą hot. Zwłaszcza te profesjonalne, nieodbiegające bardzo od wysokobudżetowych komercyjnych produkcji. W influencer marketingu nadal kluczowe będą relacje na linii twórca-czytelnik/widz. Tutaj widzę szansę na dalszy rozwój facebookowych grup twórców, gdzie nie tylko występują w roli eksperta, ale i dają fanom płaszczyznę do dyskusji między sobą. 2018 będzie rokiem mikroinfluencerów i specjalistów. Wiedza influencera i zawężona, sprecyzowana grupa docelowa wygrają z dużymi zasięgami na kanałach ogólnotematycznych.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Zamiast inwestować w influencer marketing, bo inni inwestują, trzeba odpowiedzieć na pytania, czy, jak i w jakim celu? Kluczowe będzie mierzenie efektów i stała optymalizacja budżetu. Istotny będzie też przegląd dostępnych na rynku i stale rozwijających się narzędzi, które mogą znacznie uprościć proces prowadzenia kampanii z twórcami. Jak już wspomniałam, warto budować relacje i stawiać na długotrwałą współpracę z influencerami, a także pozwalać twórcom na aktywny udział w tworzeniu kreacji. Naturalne i dopasowane do odbiorców treści wygrają z nachalną reklamą, przekoloryzowanymi recenzjami i nieumiejętnym lokowaniem produktu.

————————————————-

Anna-Maria Frejtag
Junior project manager, Reach a Blogger

Najważniejszy sukces 2017

Abstrachuje.tv dla MyTaxi. Współpraca sponsorowana nie była ukrywana przez twórców – lokowanie produktu było bardzo wyraźnie zaznaczone w filmach. Mimo tego oglądający nie zniechęcili się do marki, a wręcz przeciwnie – pozytywna ocena marki wzrosła aż o 9 punktów procentowych.

Największa porażka 2017

Kendall Jenner i video dla Pepsi. Okazuje się, że nie wystarczy wybrać najlepiej opłacaną modelkę świata i przygotować łzawy filmik o wolności i pokoju, by skłonić internautów do picia korporacyjnego napoju. Mieszanie polityki do brandingu napoju wyszło bokiem nie tylko Pepsi, ale też naszej rodzimej Staropolance, która do współpracy wybrała sobie markę Red is Bad, której followersi zdecydowanie nie są mainstreamowi.

Najważniejsza zmiana w 2017

Koniec wszechwiedzy gwiazd i pokładania zaufania w celebrytach. Pełen fake newsów 2017 rok przyniósł kontestację wobec ślepej wiary we wszystko, co mówią media. To dotyczy też reklamy oraz tego, co mówią influencerzy. Obecnie nie wystarczy by znana osoba po prostu powiedziała, że coś jest dobre. Aby jej autorytet zadziałał, musi być uznana za osobę, która się zna na tym, co mówi. A nawet jeśli się zna, to nie może podawać informacji nieprawdziwych – vide tegoroczna kampania Winiary z Anną Nowak-Ibisz, która podkreśla brak stosowania E w produktach marki.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

See Bloggers – ponad 1500 twórców w jednym miejscu to dla marek wystawiających się prawdziwy raj do pozyskania influencerów do kampanii.

Najciekawsze trendy w 2017

Przejście influencerów z Twittera i Snapchata na Instagram, który stał się platformą nr 1 i jednocześnie wprowadzenie przez Instagram formatu postów sponsorowanych, by zapewnić przejrzystość komunikacji odbiorcom.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Prowadzenie kampanii z influencerami w taki sposób, by uzyskać skuteczność i nie zniszczyć rynku. Ostatni rok przyniósł boom na influencer marketing, który jest efektywny i relatywnie tani. Problemem może być jednak przesyt odbiorców sponsorowanymi treściami. Marki muszą zadbać o to, by utrzymać efektywność tego kanału i go nie spalić.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

#sexedp , dzięki wywołaniu naprawdę sporego zasięgu oraz wywołaniu dyskusji na temat edukacji seksualnej. A o to przecież w tej kampanii chodzi. Ciekawie dobrani celebryci i czas emisji, który zbiegł się ze słynnymi królikami dodały całości rozgłosu.

Ocena obecnej kondycji branży

Jak na razie influencer marketing ma się coraz lepiej. Marki planują większe budżety, pojawiają się nowe narzędzia do automatyzacji procesów, agencje projektują coraz ciekawsze kampanie. Ci, którzy w 2017 roku zainwestowali w influencer marketing, w większości wygrali. Oczywiście było kilka wizerunkowych wpadek i marek i samych celebrytów, ale ogólnie, branża ma się coraz lepiej. 2018 rok może jednak przynieść pęknięcie tej bańki.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Na pewno wiele platform, na których bazują influencerzy (FB, Instagram), będzie chciało odciąć kawałek tego tortu, zmniejszając zasięgi, bądź wprowadzając inne rozwiązania, które będą wymagały od marketerów większego nakładu pracy bądź środków.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Ciekawym wyzwaniem są szybko zmieniający się celebryci. Coraz trudniej robić globalne kampanie z ich udziałem, bo międzypokoleniowe różnice stają się coraz większe.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Większe wykorzystanie micro-influencerów (mających wąską grupę odbiorców) oraz influencer marketingu w kampaniach B2B.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Na narzędzia, które mogą zautomatyzować i przyspieszyć pracę. Jest to szczególnie ważne w momencie pracy z mikroinfluencerami oraz konieczności segmentacji kampanii. W 2017 roku powstało wiele narzędzi, które na pewno będą się rozwijać. Warto być z nimi na bieżąco, bo pozwalają poprawiać efektywność działań i redukować ich koszty.

————————————————-

Natalia Grodecka
Key Account Manager w GetHero

Najważniejszy sukces 2017

Ten rok zdecydowanie należał do satyry politycznej i serialu, który od pierwszego odcinka wbił się w gusta Polaków zmęczonych społecznym chaosem. Mowa oczywiście o produkcji „Ucho Prezesa”, której pierwszy sezon wykręcił prawie 40 mln wyświetleń w serwisie YouTube. I choć liczby mówią same za siebie, to wykreowany przez Roberta Górskiego świat na tyle zapadł ludziom w pamięć, że tłum zgromadzony pod Pałacem Prezydenckim skandował „Adrian, nie podpisuj!”. To się dopiero nazywa prawdziwy sukces! Ale nie ma co się dziwić, bo od dawna na polskiej scenie brakowało serialu, który nie będzie pustymi heheszkami, tylko przemyślanym contentem z przekazem i puentami.

Jeśli chodzi o świat influencerów warto wyróżnić kanał „Nieprzygotowani” jako kolejny świetny projekt chłopaków z grupy Abstra. Pomysł, jakość, wykonanie – całość zdecydowanie przewyższa produkcje telewizyjne realizowane pod ten sam target. Istotna jest też przemiana Multiego, który wywrócił swój kanał do góry nogami, całkowicie rzucił gaming i zajął się na poważnie muzyką. Nie minęło nawet pół roku, a na jego koncie mamy kilka nowych teledysków, które przebijają pod względem wyświetleń topowych polskich raperów, wydaną płytę, własną wytwórnie muzyczną i kilka koncertów w drodze. To są dopiero zmiany z rozmachem!

Największa porażka 2017

Mówi się „Nieważne jak, ważne, żeby mówili!”. 2017 rok pokazał nam, że nie tędy droga, zwłaszcza w świecie, w którym konsument i tak ma mocno ograniczone zaufanie do akcji marketingowych. Głośna kampania z Dee Dee albo wizyta Łukasza Jakóbiaka u Ellen pokazały nam, że społeczeństwo raczej sceptycznie podchodzi do tego typu projektów i nie lubi, jak robi się je w przysłowiowego „konia”. I choć liczby się zgadzają, tak niesmak na pewno pozostaje.

Z rzeczy bardziej technologicznych – okulary Spectacles od Snapchata. Miał być wielki bum, a skończyło się porażką i zalegającymi w magazynach egzemplarzami. Może to jeszcze nie czas na takie gadżety…

Najważniejsza zmiana w 2017

Influencer marketing przestał być już jedynie dodatkiem do działań promocyjnych marek. Twórcy jeszcze mocniej podkreślili w 2017 roku swoją pozycję i korzyści, jakie przynoszą reklamodawcom. Dzięki temu są już pełnoprawnym partnerem rozmów, a wiele kampanii powstaje przy bezpośredniej współpracy dwóch stron nad projektem. Branża w końcu nauczyła się, że to właśnie influencer najlepiej wie jak dotrzeć do swoich odbiorców i zakorzenić w nich chęć posiadania danego produktu.

Warto też zauważyć, że blogerzy i vlogerzy coraz częściej wychodzą poza swoje naturalne środowisko, a to pewnie dopiero początek. Szerokim echem odbił się w mediach udział ReZigiusza w postaci jurora w rozrywkowym programie The Brain: Genialny Umysł czy własny talk-show Gimpera, który w swoich mediach pochwalił sam „król” telewizji – Kuba Wojewódzki.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

MeetUp, który w tym roku, ze względu na niebiletowaną formę wydarzenia, zgromadził w jednym miejscu rekordową liczbę fanów. W krakowskiej Tauron Arenie pojawiło się ponad 20 tys. ludzi, którzy momentalnie zakorkowali całą płytę tak, że nie dało się swobodnie przejść. Skala tego typu eventów pokazuje, że świat należy do YouTuberów i to dla nich widzowie są w stanie stać po kilka godzin w kolejce, żeby zamienić dwa zdania czy zrobić sobie pamiątkowe selfie.

Najciekawsze trendy w 2017

Aplikacja musical.ly, która podbiła serca pokolenia Z i światowych gwiazd. Co ciekawe platforma wykreowała nowych „celebrytów” nastolatek, których śledzą setki tysięcy osób. Jest to świetna forma kreatywnej zabawy, która polega na tworzeniu 15-sekundowych klipów i z pewnością jest nowoczesną formą placu zabaw z naszych starych lat dla wszystkich młodych głów.

Warto też tutaj zwrócić uwagę, że sporo twórców rozwija coraz mocniej swoje poboczne kanały. Daje im to większe możliwości dywersyfikacji kontentu i pozyskania nowych reklamodawców. Wielu YouTuberów próbuje też swoich sił w nowych dziedzinach, gaming poszerzają o materiały vlogowe, a na rozrywkowych kanałach widzimy coraz więcej produkcji muzycznych i teledysków.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Z pewnością spadające zasięgi na Facebooku i YouTubie, które są i będą bolączką nie tylko reklamodawców, ale również influencerów. Do tego powoli widoczny spadek jakości produkowanych materiałów komercyjnych przez niektórych twórców – doszło do sytuacji, w której niektórzy twórcy „taśmowo” produkują filmy sponsorowane, co kończy się źle zarówno dla marek, jak i dla samych twórców. Jednak jest na to rada – kreatywność, odwaga i wyjście poza schemat. Bo zrobić to, co wszyscy to nie problem, prawdziwym wyzwaniem jest zrobić coś, co nasi odbiorcy zapamiętają na długo.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Moim zdaniem „GTA IN REAL LIFE” zrealizowana z udziałem Izaka i ReZigiusza dla Urzędu Miasta Kraków. Kampania ta pokazuje nam, że nawet wśród urzędników są chęci do niestandardowego działania i to w kontekście promocji takiego specyficznego produktu jakim jest miasto. W tym przypadku udało się przenieść motywy z popularnej gry na krakowskie ulice i dotrzeć do grupy odbiorców, która chętnie podąża śladami swoich idoli. Czego efektem była między innymi rekordowa frekwencja na tegorocznym MeetUp.

Na uwagę zasługuje też szeroka kampania Anji Rubik #sexedpl, dzięki której udało się w Polsce publicznie poruszyć tematy tabu dotyczące edukacji seksualnej. Krótka forma, nagrana z humorem przy współpracy z wieloma artystami. Moim zdaniem strzał w 10! Tak samo jak akcja z YouTuberami Play4Fejm dla marki Playboy, która pomagała w rozwoju młodych talentów i ich kanałów społecznościowych.

Ocena obecnej kondycji branży

Branża nieustannie się rozwija, co pozwala twórcom na odejście od swoich dotychczasowych zawodów i utrzymywanie się wyłącznie z prowadzenia kanału na YouTubie. Rośnie też stale liczba obserwatorów i subskrybentów, dzięki czemu śmiało możemy stwierdzić, że influencerzy są obecnie piątą władzą, a z ich zdaniem liczą się miliony ludzi w różnym wieku. Niesie to za sobą ogromną odpowiedzialność, która spoczywa na barkach vlogerów, więc jedyne co nam pozostaje, to liczyć, że wnioski z zeszłorocznych dram zostały wyciągnięte i wszystko będzie szło już w dobrą stronę.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Z pewnością jeszcze większe przenikanie się świata mediów tradycyjnych i influencerów, którzy będą właśnie w tę stronę rozszerzać swoją działalność. Era Wojewódzkiego już powoli dobiega końca, a w popularnych talent show coraz częściej sięga się po młode gwiazdy.

Obserwujemy też powoli usamodzielnianie się dużych YouTuberów, czego przykładem jest Grupa Abstra, która odeszła z sieci partnerskiej Lifetube i zaczyna działać na własną rękę. Może to być początek wielkiej rewolucji i zmian, o których pewnie usłyszymy w 2018 roku.

Możemy też spodziewać się zmiany w czołówce polskiego YouTube’a. To tylko kwestia czasu jak Wardęga spadnie z tronu i ustąpi miejsca szybciej rozwijającym się twórcom.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Jeszcze większe spadki zasięgów w social mediach związane z algorytmami i zmianami wprowadzanymi w serwisach, co może negatywnie przełożyć się na nastroje panujące w branży, szczególnie wśród influencerów.

Z pewnością wyzwaniem będzie znalezienie w sobie jeszcze większych pokładów kreatywności, i wymyślanie innowacyjnych kampanii, które zaangażują odbiorców nie tylko wizualnie, ale również emocjonalnie. Od tego będzie zależeć też współpraca z influencerem, który z roku na rok może coraz bardziej wybrzydzać.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Wszyscy są spragnieni świeżej krwi i nowych formatów. Mamy już początek tego w tym roku – musical zrobiony przez dziewczyny z kanału Szparagi, film pełnometrażowy zrealizowany przez ekipę Nieprzygotowanych, talk-show Gimpera. A nowe projekty zapowiedzieli już Abstrachuje i Ajgor Ignacy. Z pewnością będzie sią działo!

Również reklamodawcy będą szukać nowych sposób na przyciągnięcie klienta i inwestować w swoje kanały na YouTubie bądź platformy – tak jak w tym roku zrobiła to Coca-Cola z aplikacją WOAH i serialem Storyline.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Z pewnością na rozwój działalności YouTuberów i ich nowe projekty, bo one mogą nas mocno zaskoczyć. Ciekawe mogą być też zmiany w mediach społecznościowych, nad którymi pracuje już nie tylko YouTube, ale również Facebook, Instagram czy Snapchat. Czy wyjdą nam na dobre? Przekonamy się dopiero w nowym roku 😉