Nad czym w marketingu musimy jeszcze popracować

Nad czym w marketingu musimy jeszcze popracować
Większość firm, nie mówiąc o agencjach marketingowych, uważa się za kreatywne i nowoczesne organizacje, które nadążają za wciąż zmieniającymi się trendami. Jednocześnie przeciętne przedsiębiorstwo inwestuje w rozwój technologii usprawniających procesy marketingowe jedynie 5% swojego budżetu.
O autorze
3 min czytania 2018-03-07

fot. unsplash.com

Działania marketingowe zwykle prowadzone są na wielu różnych kanałach, a największą trudnością jest zarządzanie nimi w efektywny sposób, do czego niezbędny jest stały wgląd w prowadzone działania i mierzenie ich efektów.

Prorok codzienny

Dzięki systematycznej cyfryzacji procesów wewnątrz firmy jesteśmy w stanie w łatwy sposób zapewnić sobie dostęp do wszystkich niezbędnych informacji. Jednak optymalizacja to nie tylko cyfryzacja — to także eliminowanie rzeczy zbędnych, usprawnianie pracy i komunikacji, aż do przewidywania zmian i rozwoju. Jeśli chodzi o ten ostatni aspekt, z doświadczenia wiem, że szczególnie dla marketingu jest to kluczowe.

Kiedy powstał Internet, głównym kanałem dystrybucji stały się skrzynki mailowe, które teraz nie są nawet w połowie tak efektywne ze względu na wszechobecny spam. Jeszcze wcześniej — kiedy o Internecie można było jeszcze tylko pomarzyć, królowała poczta pantoflowa, która notabene wraca do łask w swojej cyfrowej wersji, jaką są między innymi fora, rankingi czy ogólnie rzecz biorąc — media społecznościowe.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W gruncie rzeczy psychologia i strategie marketingowe nie różnią się znacznie od tych z poprzednich lat. Główną zmianą, jaka nastąpiła, jest ta technologiczna. Można to porównać do sztuki i artystów próbujących wyrazić tę samą scenę (ten sam cel) w różnych formach/materiałach (nowe kanały).

Fabrykanci

W odróżnieniu od automatyzacji produkcji, jeśli chodzi o tę w biznesie, nie ma ona na celu zastąpienia ludzi w powtarzających się procesach, a umożliwienie im działań na większą skalę, przy jednoczesnym zachowaniu takiej samej jakości treści i tak ważnej w kreowaniu marki- autentyczności.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Z pomocą właściwego oprogramowania jesteśmy w stanie zdziałać o wiele więcej i osiągać nasze cele znacznie szybciej. Automatyzacja powtarzalnych procesów daje nam więcej czasu i energii na inne, bardziej kreatywne działania. Możemy we właściwy sposób wykorzystać te zasoby, które posiadamy – nawet jako niewielka firma.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jako przykład prawidłowej optymalizacji mogę podać jedną z firm, której zaprojektowane przez nas oprogramowanie do zarządzania dokumentacją pomogło konkurować z międzynarodowymi korporacjami. Dzięki temu, że przepływ zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych dokumentów odbywa się za pośrednictwem systemu, wszystkie informacje stały się łatwo dostępne i w prosty sposób można prześledzić proces wymiany dokumentacji od początku aż do samego końca. Ponadto platforma umożliwiła bezpośredni kontakt z klientami, co sprawiło, że mimo ich zwiększonej ilości, jakość usług nie ucierpiała, a nawet wzrosła, bo udało się znacznie skrócić czas oczekiwania na odpowiedź.

Nie ilość a jakość

Jako ktoś, kto zajmuje się marketingiem w firmie IT, zawsze chętnie próbuje wszelkich nowinek, które mogą ułatwić mi życie. Dzięki nawet najmniejszej optymalizacji czuję, że nie marnuje cennego czasu i pieniędzy na dostarczanie treści komuś, kto może nie być zainteresowany tym, co udostępniam. Dzięki temu, że cały proces wysyłania treści jest zautomatyzowany, mogę skupić się na przygotowaniu bardzo spersonalizowanych i dobrych jakościowo treści dla wąskiej grupy odbiorców.

Automatyzacja marketingu pomogła mi usprawnić działania i zapewniła lepszy wgląd w zachowanie odwiedzających naszą stronę gości i potencjalnych klientów. Mogę szybko wyszukać jakie treści pobierają, jak reagują na moje e-maile i jak poruszają się po ścieżce sprzedaży. Na każdym etapie mogę monitorować i mierzyć działanie wprowadzonego przeze mnie systemu, a co chyba cieszy mnie najbardziej, pokazuje, gdzie może być konieczne wprowadzanie poprawek, aby uzyskać lepsze wyniki.

Czy optymalizacja jest mi potrzebna?

Jeśli tworzysz skuteczne treści marketingowe w stałym rytmie, dbasz o ciągły przypływ nowych leadów i jesteś gotowy na realizowanie swoich działań na większą skalę – istnieje duże prawdopodobieństwo, że nadszedł czas, aby zainwestować w rozwój automatyzacji, która zamieni potencjalnych klientów w realnych.

Czy istnieje przepis na idealną optymalizację?

Chciałabym odpowiedzieć, że tak, ale złożoność niektórych projektów nie pozwala na działanie schematem. Ważne jest to, aby wszelkie działania w tym kierunku były przemyślane i konsekwentnie wprowadzane w życie. Warto zapytać osoby, które mają większe doświadczenie w tej dziedzinie, ponieważ nie tylko powiedzą nam, co można zoptymalizować, ale też czego nie warto. Każda firma, nawet z tej samej branży ma zupełnie inne potrzeby. Może się różnić to, na jakim etapie rozwoju się znajduje, jej zakres działania, formy, a także kultura i dynamika pracy.

Ostatecznie wszyscy chcemy, aby nasze firmy odniosły sukces. Wykorzystując automatyzację, można osiągnąć naprawdę niesamowite efekty, dlatego zachęcam do zapoznania się z dostępnymi opcjami i wybraniem tej, która pomoże osiągnąć Twoje cele marketingowe.