#Stand4Fairness – rusza trzecia edycja World Fairtrade Challenge

W dniach 11-13 maja już po raz trzeci odbędzie się World Fairtrade Challenge – międzynarodowa akcja solidarności z rolnikami i pracownikami z krajów rozwijających się. Akcję wspiera sieć sklepów ALDI w Polsce.
O autorze
2 min czytania 2018-05-09

Poprzednie edycje akcji zgromadziły ponad 4 miliony konsumentów z 43 krajów świata, którzy manifestowali swoje poparcie dla Sprawiedliwego Handlu. World Fairtrade Challenge wpisuje się w obchody Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu, który przypada w drugą sobotę maja.

Zaczęło się od kawy

Pierwsza edycja World Fairtrade Challenge zrodziła się z potrzeby nagłośnienia problemów drobnych producentów kawy z Ameryki Łacińskiej, którym epidemia rdzy kawowej – choroby kawowców wywoływanej przez grzyby – odbierała znaczną część plonów. Wsparcie oferowane rolnikom zrzeszonym w certyfikowanych spółdzielniach Fairtrade objęło: dofinansowania przy zakupie nowych drzewek, dostęp do naturalnych środków grzybobójczych i szkolenia z zakresu ochrony roślin.

W 2017 roku łączna wysokość premii Fairtrade wyniosła około 600 milionów złotych.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Korzyści systemu Fairtrade to także gwarantowana cena minimalna (stanowi ona zabezpieczenie na wypadek gwałtownych spadków cen na światowym rynku), stabilne długoterminowe kontrakty z możliwością prefinansowania (ułatwiają producentom planowanie wydatków), dostęp do szkoleń i fachowej wiedzy oraz premia Fairtrade, czyli dodatkowe środki przeznaczane na projekty rozwojowe wybrane w drodze głosowania przez wszystkich zrzeszonych rolników.

Rynek Fairtrade w Polsce zyskuje na różnorodności

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jeszcze kilka lat temu produkty z certyfikatem Fairtrade można było kupić głównie w sklepach specjalistycznych. Dzisiaj bez większego problemu znajdziemy je również na półkach większości sieci handlowych. Większa dostępność przekłada się na wzrost sprzedaży certyfikowanych produktów, a co za tym idzie – na poprawę sytuacji rolników i pracowników najemnych z ponad 70 krajów globalnego Południa.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Fairtrade jest jedną z wiodących marek etycznych na świecie, dlatego jej standardy uwzględniamy w międzynarodowych politykach zakupowych kawy, herbaty i kakao. Celem lepszej identyfikacji produktów z certyfikatem Fairtrade wprowadziliśmy w ALDI markę własną o nazwie FAIR. Klienci ALDI wśród oferowanych produktów Fairtrade znajdą kawę, herbatę, słodycze oraz miód, a akcyjnie także tekstylia domowe czy odzież. Dzięki premii Fairtrade rolnicy w krajach rozwijających się mogą inwestować w swoje lokalne projekty, takie jak edukacja dzieci, szkolenia pracowników, czy też wyposażanie szpitali. – komentuje Justyna Radwańska, Specjalista ds. Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa ALDI

– Wartość sprzedaży produktów Fairtrade w 2017 roku przekroczyła w Polsce 46 milionów złotych, co stanowi wzrost o około 13 milionów w stosunku do ubiegłego roku –podkreśla Tomasz Makowski, Key Account Manager Fairtrade Polska. – Jako organizacja marketingowa Fairtrade współpracujemy z różnymi podmiotami, od niewielkich sklepów stacjonarnych i internetowych po największe sieci handlowe, które coraz chętniej wykorzystują możliwości oferowane przez system Fairtrade do tworzenia stabilnych łańcuchów dostaw zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Wybierając produkty Fairtrade konsumenci mają realny wpływ na poprawę losu drobnych producentów.

Obecnie w systemie Fairtrade działa ponad 1,6 miliona rolników i pracowników w krajach Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii, produkujących również herbatę, kakao, cukier trzcinowy, owoce tropikalne, kwiaty czy bawełnę, a nawet piłki sportowe.

– Celem World Fairtrade Challenge jest zwrócenie uwagi na trudną sytuację rolników i pracowników najemnych z krajów rozwijających się. Mimo ciężkiej pracy często nie są oni w stanie zapewnić godziwych warunków życia sobie i swoim rodzinom – wyjaśnia Krzysztof Rączkowiak, specjalista ds. PR Fairtrade Polska. – Fairtrade wzmacnia ich pozycję w globalnych łańcuchach dostaw, by mogli żyć i pracować w lepszych warunkach. Kluczowe jest jednak zaangażowanie konsumentów i firm. Dlatego zachęcamy wszystkich do organizowania wydarzeń propagujących ideę Sprawiedliwego Handlu i rejestrowania ich na specjalnej mapie w serwisie www.fairtradechallenge.org. Obecnie mamy informacje o kilkudziesięciu wydarzeniach, organizowanych przez szkoły, uczelnie, organizacje pozarządowe oraz firmy, które chcą komunikować swoim klientom zaangażowanie w Fairtrade, np. wywieszając plakaty promujące akcję i Sprawiedliwy Handel. Jednak nawet kameralne spotkanie przy kawie Fairtrade z przyjaciółmi jest doskonałym pretekstem do rozmowy na temat Sprawiedliwego Handlu – zachęca Rączkowiak.

World Fairtrade Challenge pod hasłem #stand4Fairness

Nieodłącznym elementem tegorocznej akcji są publikacje w mediach społecznościowych. – Zasady są bardzo proste: wystarczy zamieścić na swoim profilu zdjęcie nawiązujące do cyfry „4”, opatrzone hashtagiem #Stand4Fairness. W ten sposób każdy z nas może wyrazić swoje poparcie dla marginalizowanych rolników i pracowników i zachęcić do tego innych użytkowników dodaje Krzysztof Rączkowiak.