TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Ponad 60 proc. Polaków nie kojarzy marek związanych z Mistrzostwami Świata w Rosji

Agencja mediowa Starcom zbadała świadomość marek, które Polakom kojarzą się z Mistrzostwami Świata w Rosji i polską reprezentacją w piłce nożnej. Ponad 60 proc. respondentów nie potrafiła wskazać żadnej marki.
O autorze
2 min czytania 2018-05-22

Wśród marek zagranicznych najczęściej wskazywane były Coca-Cola i Adidas, a wśród polskich Biedronka i Lotos.

Miesiąc przed rozpoczęciem piłkarskich finałów Mistrzostwa Świata w Rosji ponad 60 proc. Polaków nie potrafiło, w badaniu świadomości spontanicznej, wskazać żadnej marki kojarzącej się z MŚ 2018. W odpowiedzi na pytanie o marki kojarzące się z finałami Mistrzostw, najwięcej wskazań otrzymały: Coca-Cola (13 proc.), Adidas (7 proc,), Pepsi (5 proc.), Nike (5 proc.) oraz Visa (4 proc.). Trzy z nich: Coca-Cola, Adidas i Visa to oficjalni partnerzy FIFA. 

Wykres 1. Spontaniczna znajomość marek związanych z MŚ 2018

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Coca-Cola i Adidas były również najczęściej wskazywane w badaniu znajomości wspomaganej. Pierwszą z marek wymieniło 50 proc. badanych, a drugą 46 proc. Co ciekawe marka Nike, która nie jest oficjalnie związana z FIFA, ale dostarcza sprzęt dla polskiej reprezentacji, pojawiła się na trzecim miejscu zestawienia (43 proc.). Na kolejnych miejscach respondenci wskazali trzy marki, które są sponsorami MŚ 2018 – McDonalds (40 proc.) lub oficjalnymi partnerami FIFA: Visa (39 proc.) Hyundai/KIA (36 proc.).

Wykres 2. Wspomagana znajomość marek związanych z MŚ 2018

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jeszcze mniej respondentów, niż w przypadku pytania o marki kojarzące się z MŚ 2018, potrafiło spontanicznie wymienić marki, które są związane z polską reprezentacją piłki nożnej. Żadnej marki nie wskazało 65 proc. badanych. Najczęściej wymienianą marką była Biedronka (8 proc.), a kolejne miejsca zajęły: Coca-Cola (7 proc.), Nike (4 proc.) i Lotos (3 proc.)

Wykres 3. Spontaniczna znajomość marek związanych z reprezentacją Polski w Piłce Nożnej

W badaniu świadomości wspomaganej ponad 50 proc. respondentów wskazało marki Lotos (główny sponsor reprezentacji) i Biedronka, a na kolejnych miejscach uplasowały się Alior Bank i Ustronianka (po 42 proc.) i cinkciarz.pl (38 proc.). Na siódmym miejscu znalazła się marka Leroy Merlin (36 proc.), która sponsoruje polską reprezentację od sierpnia 2016 r.

Wykres 4. Wspomagana znajomość marek związanych z reprezentacją Polski w piłce nożnej

 

Nasze badanie przeprowadziliśmy równo miesiąc przed rozpoczęciem finałów Mistrzostw Świata w Rosji, a więc w momencie kiedy działania marketingowe wokół MŚ 2018 dopiero się rozpoczynały. Wyniki potwierdzają tylko, że inwestycje w marketing sportowy przynoszą zamierzone efekty, gdy są rozpisane na lata i traktowane długofalowo. Najbliższe tygodnie pokażą, czy oprócz zestawu marek oficjalnie wspierających FIFA i PZPN, pojawią się reklamodawcy, którzy będą potrafili wykorzystać to najważniejsze sportowe wydarzenie do zbudowania wystarczająco silnych asocjacji z ich markami – powiedziała Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

 

Badanie agencji Starcom z serii HX Study zostało przeprowadzone w Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna w dniach 11-13 maja, na reprezentatywnej dla populacji Polski grupie internautów, mieszkańców całej Polski, w wieku 18+ (N=1075)