Polityczna walka o głosy i uwagę – o czym pamiętać, projektując materiały wyborcze

Polityczna walka o głosy i uwagę – o czym pamiętać, projektując materiały wyborcze

Wybory samorządowe coraz bliżej. Już za chwilę zaleją nas ulotki, plakaty i banery kandydatów. Jednak historia pokazuje, że części osób zamiast pomóc zdobyć głosy wyborców, tylko popsują one wizerunek.

fot. Grafik płakał jak projektował, Hity Kampanii Wyborczych

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Chociaż także w marketingu politycznym rośnie znaczenie promocji w internecie, to w przypadku wyborów samorządowych tradycyjne nośniki reklamy wciąż są niezwykle popularne. Niestety graficzne wpadki wciąż nie są rzadkością.

Atrakcyjnie, czytelnie, praktycznie

Wpadki rzadziej dotyczą największych partii politycznych. Z reguły czołowe ugrupowania przygotowują swoim przedstawicielom dopracowane, gotowe szablony, które ci mogą co najwyżej modyfikować. A kiedy kandydat na wójta czy radnego będzie już po sesji zdjęciowej i wymyśli hasło swojej kampanii, najczęściej fachowym okiem rzuca na nie jeszcze „góra”, czyli na przykład partyjni specjaliści od PR-u.

Jednak w wyborach samorządowych startuje również cała masa kandydatów niezrzeszonych i reprezentujących lokalne komitety. W takich sytuacjach środki na promocje są ograniczone, a koszty mocno cięte.

Warto pamiętać, że każdy materiał powinien spełniać trzy warunki: atrakcyjność, czytelność i praktyczność.

Jak pokazuje historia wyborów, wiele ulotek, billboardów i bannerów wygląda tak, jakby „grafik płakał jak projektował”. Zbiór „hitów” kampanii wyborczych można podziwiać m.in. na fanpage'ach Hity Kampanii Wyborczych i Grafik płakał jak projektował.

1. Atrakcyjne zdjęcie kandydata

Często politycy mają duży problem ze zdjęciem, które wraz z ich nazwiskiem powinno być sercem banneru, plakatu czy ulotki, a zamiast budzić w głowach wyborców określone skojarzenia i opowiadać pewną historię, często wygląda jak fotografia wycięta z paszportu.

Profesjonalna sesja fotograficzna

Lepiej odpuścić sobie wykonywanie zdjęć w domowych, najczęściej amatorskich warunkach. Zdjęcie musi być dobrze wykadrowane, postać odpowiednio oświetlona, a w dalszym etapie również starannie wyszparowana.

Odpowiednia sceneria

Fotografia niekoniecznie musi przedstawiać tylko samego kandydata. Na głosujących dobrze wpływają zdjęcia polityka z wyborcami, wykonywane podczas realizowania hobby, w ciekawym plenerze oraz oczywiście sesje z „grubymi rybami” danej partii.

Jak pisze Sergiusz Trzeciak w książce „Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory” (szczerze polecam), przy zdjęciu kandydata z innymi politykami najważniejsze jest, aby znajdował się on w centrum uwagi. Jak podkreśla autor, kandydat może stać na czele grupy osób, może ściskać czyjąś rękę, ale nie powinien ginąć w tłumie, wystawać zza czyichś pleców lub po prostu – o zgrozo – jedynie przebywać w pobliżu znanej twarzy.

Dobrze dobrane kolory i typografia

Pamiętaj o wszystkich elementach, które powinny znaleźć się na materiałach wyborczych.

Opracowując projekt ulotki czy plakatu, oprócz zdjęcia kandydata, uwzględnij:

  • bardzo wyraźnie widoczne imię i nazwisko,
  • slogan wyborczy,
  • miejsce na liście wyborczej,
  • logo partii lub komitetu,
  • najważniejsze założenia programu (hasłowo),
  • dane kontaktowe.

2. Wyróżnij się formatem lub użytecznością

Wybory to potok plakatów i banerów, ciężko jest wyróżnić się w ich tłumie, dlatego warto zaskakiwać czymś niestandardowym.

Wskazówka: ulotka w nietypowym kształcie może przykuć wzrok wyborcy, a połączenie jej chociażby z dawką praktycznych informacji na odwrocie (np. mapa planowanej inwestycji drogowej w gminie) zwiększy szansę, że materiał nie trafi od razu do kosza.

3. Pamiętaj o odpowiednim doborze kolorów i liter

Szczególnie kandydaci reprezentujący lokalne komitety często wpadają w pułapkę zbyt dużego kontrastu pomiędzy kolorami. Podyktowane jest to oczywiście chęcią zwrócenia uwagi na pewne elementy ulotki, ale naprawdę łatwo tutaj o uzyskanie zupełnie odwrotnego efektu – krzykliwe kolory i silne kontrasty mogą wyglądać źle, a tym samym wpływać na mniejszą czytelność tekstów.

Zadbaj o spójność kolorystyczną elementów

Kolor powinien być spójny z barwami komitetu lub partii oraz w miarę możliwości współgrać z hasłem wyborczym kandydata.

Przykład: jeśli ktoś stawia na ekologię, warto użyć elementów w zieleni.

5. Zadbaj o odpowiednią typografię

Typografia to kolejny element, z którym autorzy materiałów wyborczych mają duże problemy. Ulotka lub baner mają być przede wszystkim czytelne, a nie ozdobne.

6. Nie staraj się na siłę wyróżnić dla rozgłosu

Odradzam graficzne ryzykanctwo z myślą szybkiego pozyskania rozgłos bez względu na wszystko. Chodzi tutaj o dwie sytuacje: kiedy kandydat chce rozśmieszyć wyborcę lub kiedy chce go zaszokować.
Jeśli kandydat z czymś przesadzi, nie dość, że przegra wybory, to jeszcze dorobi się łatki, którą ciężko będzie później odpruć.

Przykład: na jednym z plakatów wyborczych obok fotografii kandydatki umieszczono zdjęcie świni oraz hasło „Nie jestem świnią, by nażreć się przy korycie”.

PS Po wyborach, niezależnie od wyniku, trzeba oczywiście po sobie posprzątać. ;)

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij