Sklep jutra – Żabka i Microsoft prezentują innowacyjny koncept sklepu

Wizja „sklepu jutra” została zaprezentowana z okazji jubileuszu 20-lecia obecności Żabki na polskim rynku. Partnerem projektu jest Microsoft i jej 10 firm partnerskich, których rozwiązania umożliwiły stworzenie konceptu sklepu, gdzie najnowsze technologie służą wygodzie klienta.
O autorze
3 min czytania 2018-09-17

„Sklep jutra” to śmiała wizja firmy Żabka dotycząca rozwoju swojej sieci handlowej, która łączy różnorodne rozwiązania technologiczne. Jest ona efektem szczegółowej analizy zmieniających się zachowań i potrzeb klientów korzystających z różnorodnych kanałów komunikacji oraz cyfrowych i tradycyjnych punktów handlowych. Łączy innowacyjne rozwiązania, które składają się na nowoczesną placówkę handlową odpowiadającą na oczekiwania klienta 5.0. „Sklep jutra” wykorzystuje szereg rozwiązań, które dotyczą zarówno logistyki sieci handlowej i konkretnego sklepu, zarządzania dostępnością towaru oraz samego procesu zakupów i doświadczenia klienta. Koncepcja zakłada również aktywne wykorzystanie sztucznej inteligencji, która priorytetyzuje informacje i wybiera odpowiedni przekaz według miejsca czy oczekiwań nabywcy. 

Partnerem technologicznym Żabki, który pomaga zrealizować wizję „sklepu jutra” jest Microsoft wraz z 10 firmami partnerskimi, których dedykowane branży handlowej rozwiązania stanowią podstawę cyfrowej transformacji Żabki. Microsoft wspiera Żabkę w tym projekcie począwszy od budowy modelu, doboru rozwiązań, wyboru Partnerów, po implementację i zarządzanie procesem transformacji. Microsoft jest również gwarantem stabilności technologicznej rozwiązań proponowanych w ramach „sklepu jutra”. Dzięki kompleksowemu ekosystemowi Partnerów Microsoft w Polsce i na świecie, Żabka zyskała dostęp do innowacyjnych rozwiązań, które idealnie wpisały się w potrzeby firmy i jej wizję rozwoju.

Personalizacja dzięki technologii

„Sklep jutra” obejmuje różne rozwiązania technologiczne, które pozwalają zarówno w sieci handlowej, jak i poszczególnych punktach sprzedaży zoptymalizować i zautomatyzować procesy. Zaawansowane narzędzia umożliwiają m.in. minimalizację czasu obsługi klientów, wygodniejszą i bardziej przyjazną komunikację oferty, lepsze dostosowanie asortymentu do oczekiwań nabywców oraz udoskonalenie logistyki. Będzie to możliwe dzięki wprowadzeniu takich rozwiązań jak system do analizy cen, digital signage, inteligentne półki informujące o dacie przydatności produktu do spożycia czy o stanie zatowarowania, kasy samoobsługowe z wideoweryfikacją obiektów, a także oparte na sztucznej inteligencji aplikacje wspierające klientów oraz franczyzobiorców. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kiedy klient, zachęcony jakąś ciekawą promocją w Żabce tuż za rogiem dotrze do sklepu, przywitają go witryny, które informują o najbardziej adekwatnych w danym momencie produktach. Kiedy jest zimno zachęcają do wypicia ciepłej kawy, kiedy się ociepli prezentują napoje chłodzące, a kiedy w pobliżu odbywa się mecz, zachęcają do kupienia przekąsek kibica. Jest to możliwe dzięki systemowi wykorzystującemu mechanizmy sztucznej inteligencji, który w odpowiedni sposób interpretuje dane z różnych źródeł – na przykład o pogodzie, o porze dnia, o wydarzeniach w okolicy czy szczególnych datach. Całość działa w czasie rzeczywistym i nie wymaga ręcznego sterowania – to sztuczna inteligencja priorytetyzuje te informacje i wybiera najbardziej odpowiedni przekaz dla danego miejsca.

We wnętrzu sklepu czekają kolejne rozwiązania. Inteligenta półka dzięki czujnikom rozpoznaje konkretnego klienta i na bazie jego historii zakupowej, kontekstu, reakcji w czasie rzeczywistym i jego preferencji dopasowuje najodpowiedniejszy produkt, który następnie komunikuje poprzez dedykowane ekrany umieszczone bezpośrednio przy półkach – luba nawet na nich w formie elektronicznej listwy cenowej. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kiedy klient podniesie już puszkę z napojem z półki, na ekranach wyświetlą się dodatkowe informacje o dacie przydatności do spożycia, składzie czy kraju pochodzenia. Jednocześnie sklep i dostawca otrzymają informację w czasie rzeczywistym, że towar został zdjęty z półki. Docelowo półka będzie nawet w stanie samodzielnie generować zamówienia, czy podpowiadać optymalne rozmieszczenie towarów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W „sklepie jutra” testowane są już kasy, w których nie trzeba niczego skanować, bo produkty są rozpoznawane automatycznie po położeniu ich w wyznaczonym miejscu. A wszystko dzięki technologii wykorzystującej rozpoznawanie obrazu, która pozwoli na zapłacenie za zakupy za pośrednictwem aplikacji, bez stania w kolejkach.

– Nasza współpraca z firmą Microsoft to kolejny krok w stronę zwiększenia satysfakcji klientów, którzy cenią Żabkę za bliskość, dostępność i wygodę zakupów. Projekt „sklepu jutra” pokazuje jak nowoczesne rozwiązania mogą realnie poprawić komfort codziennego życia. To dla nas szczególny moment – prezentacja konceptu łączy się z dwudziestoleciem obecności Żabki na polskim rynku, gdzie osiągnęła sukces i stała się atrakcyjnym partnerem dla globalnych liderów – powiedział Tomasz Suchański, Prezes Zarządu Żabka Polska sp. z o.o.

PS 

30 sierpnia w Posnanii eobuwie.pl otworzyło kolejny sklep w przełomowym formacie. Marka zaproponowała klientom poznańskiego centrum handlowego nowatorski sposób kupowania butów. Zamiast oglądać towar na półkach, mogą zamawiać produkty na sklepowych tabletach lub własnych urządzeniach mobilnych.