TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Polscy internauci o podcastach [badanie]

Co piąty internauta w wieku 19-49 lat słucha podcastów. Około 3/4 słuchaczy sięga po podcasty co najmniej raz w miesiącu. Częściej są to mężczyźni, osoby młode i z dużych miast – wynika z badania agencji Nielsen na zlecenie Storytel.
O autorze
2 min czytania 2019-01-14

Rynek podcastów w Polsce nie jest jeszcze dobrze rozpoznany, chociaż powstaje coraz więcej podcastów, a ich autorzy dostrzegają wzrost zainteresowania nimi. Dlatego na przełomie października i listopada 2018 roku agencja badawcza Nielsen na zlecenie Storytel przeprowadziła badanie w populacji internautów w wieku 19-49 lat, którego celem było dostarczenie pierwszego oglądu rynku podcastów z uwzględnieniem zarówno określenia skali, jak i zrozumienia stylu użytkowania. Co ciekawe, badanie potwierdziło, że spora część polskich internautów wciąż nie zna pojęcia podcastu.

Etap I – skala zjawiska

Podcasting to wynalazek XXI wieku. Nazwa „podcast” wzięła się prawdopodobnie z połączenia słów iPod i broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Jest to audycja w odcinkach do odsłuchania online lub pobrania w pliku, zwykle publikowana regularnie i z możliwością subskrybcji. W tematyce nie ma ograniczeń.

Co ciekawe, wielu badanych w Polsce deklarowało, że słyszało już pojęcie „podcastu”, niemniej jednak znacznie mniej przyznało, że wie co ono oznacza, a jeszcze mniej faktycznie było w stanie wskazać czym są podcasty. W Polsce co piąty internauta w wieku 19-49 deklaruje, że słucha podcastów, co oznacza, że użytkownicy podcastów w Polsce to dziś kilka milionów osób. Spośród badanych, 12% deklaruje, że przesłuchało przynajmniej jeden podcast w ostatnim miesiącu, a 7% wskazuje, że słuchało podcastu w ostatnim tygodniu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Choć ogółem w populacji internautów w wieku 19-49 co piąta osoba słuchała kiedykolwiek podcastów, to w przypadku najmłodszych (19-29) jest to już co czwarty internauta. Podcastów słucha trochę więcej mężczyzn, niż kobiet (54% vs 46%), bardziej popularne są też wśród mieszkańców dużych i średnich miast. W największych miastach słuchających jest 28%.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Etap II – badanie użytkowników

Użytkownicy podcastów deklarują, że słuchają ich głównie dla rozrywki (58%) oraz w celu ogólnego poszerzenia horyzontów (53%) i wyedukowania się w interesujących ich tematach (52%). Co trzeci badany użytkownik wskazał, że słucha podcastów, aby efektywniej wykorzystać czas podczas wykonywania innych czynności takich jak spacer, dojazdy czy uprawianie sportu.

Polscy użytkownicy podcastów najczęściej wybierają rodzime podcasty (81%), jest jednak grupa, która chętniej sięga po zagraniczne formaty (19%). Tematyka podcastu jest głównym czynnikiem decydującym o tym, czy dany podcast się podoba (84%), w drugiej kolejności prowadzący (50%), a dla co trzeciego słuchającego kluczowi są ciekawi goście (34%) i jakość nagrania (33%). Wśród deklarowanych najbardziej popularnych tematów podcastów znalazły się: rozwój osobisty (25%), rozrywka (24%), nauka (22%), technologia (19%), kultura (19%), podróże (17%), sport (17%), lifestyle (14%) oraz finanse i biznes (14%).

Podobnie jak za oceanem, w Polsce też podcastów słucha się najczęściej w domu (73%). Znacznie rzadziej zdarza się, że włączamy podcast podczas przemieszczania się pieszo, komunikacją miejską bądź samochodem. Więcej niż co czwarty użytkownik przyznaje, że próbował słuchać podcastu w pracy (27%), ale tylko dla 7% badanych jest to okoliczność pierwszego wyboru. Najcześciej podcasty odtwarzamy na komputerach (49%) i smartfonach (46%).  

Zdecydowana większość użytkowników słucha podcastów co najmniej od roku (73%).Mniej więcej co trzeci słuchacz ma do czynienia z podcastami od co najmniej 3 lat. Ale co czwarty słuchający odkrył podcasty zaledwie kilka miesięcy temu. Prawie 3⁄4 słuchających podcasty sięga po nie co najmniej raz w miesiącu (73%), co trzeci przynajmniej raz w tygodniu. Wśród osób, które słuchają podcastów co najmniej raz w tygodniu, większość przeznacza na to między jedną a trzema godzinami tygodniowo (51%). Około co piąta osoba słuchająca podcastów, co najmniej raz w tygodniu, przeznacza na podcasty ponad 3 godz tygodniowo. 

Większość użytkowników podcastów wskazało, że w ostatnim miesiącu wybrało maksymalnie trzy różne podcasty. Tylko co dziesiąty użytkownik odsłuchał ich więcej. Blisko co trzeci użytkownik podcastów nie ma żadnego ulubionego podcastu. Większość słuchaczy deklaruje otwartość na eksperymentowanie z nowymi tytułami. Ci, którzy mają już jakiś ulubiony podcast,raczej słuchają lub próbują słuchać większości odcinków. Rzadko jednak są zdeterminowani, by żadnego nie przegapić.

Pierwsze badanie rynku podcastów w Polsce zostało zrealizowane na zlecenie Storytel Polska, w związku z uruchomieniem w aplikacji nowego formatu – Storytel Podcast. Na tej stronie można posłuchać nowych podcastów i zarejestrować się na 30 dni darmowego dostępu do całej aplikacji.