5 sposobów pozyskania ruchu SEO w e-commerce

5 sposobów pozyskania ruchu SEO w e-commerce
Sprzedaż jest zawsze nadrzędnym celem osób prowadzących biznes e-commerce. Żeby jednak do transakcji doszło, potencjalny klient musi trafić na stronę sklepu. Marketingowcy dysponują wieloma kanałami i narzędziami służącymi do pozyskiwania użytkowników – w zależności od potrzeb i specyfiki branży.
O autorze
3 min czytania 2019-02-25

Jednym z takich kanałów jest SEO, które jest właściwie jedynym narzędziem pozwalającym na skuteczne wpływanie na poziom wizyt z bezpłatnych wyników wyszukiwania Google. Jakie są więc sposoby na generowanie ruchu organicznego w sklepie internetowym?

Zadbajmy o podstawy

Zanim przejdę do odpowiedzi na postawione we wstępie pytanie, chciałbym zrobić krok wstecz i zastanowić się nad elementami, które w szerszej perspektywie wpływają na sukces sklepu internetowego. Z długiej listy czynników możemy na pewno wyróżnić obszary takie jak:

  • jakość, dostępność oraz atrakcyjność cenowa oferowanych produktów,
  • jakość contentu prezentowanego użytkownikom na ścieżce zakupowej,
  • łatwość w nawigacji oraz intuicyjna struktura sklepu,
  • zaufanie do marki.

Spoglądając na to zagadnienie z perspektywy SEO, musimy dodać do listy obszary takie jak:

  • techniczna kondycja witryny, czyli prędkość strony oraz dostępność dla robotów wyszukiwarki Google,
  • jakość (przede wszystkim) oraz ilość linków zewnętrznych prowadzących do witryny.

Jeśli zadbamy o te podstawowe elementy, zwiększamy szansę na wyświetlenie się w wynikach organicznych Google oraz pozytywnie wpływamy na doświadczenie zakupowe związane z dokonywaniem transakcji w sklepie. W następnym kroku możemy zająć się budowaniem jakościowego (uzyskanego z zapytań związanych z biznesem) ruchu organicznego. Jakie są więc sposoby na jego pozyskiwanie?

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

1. Strony kategorii

Strony kategorii to świetne miejsce do pozyskiwania ruchu z ogólnych, generycznych fraz wpisywanych do wyszukiwarki Google (np. wiosenne kurtki, garnitury ślubne, zabawki dla 2 latka itd.). Jeśli struktura kategorii w sklepie internetowym będzie odzwierciedlała specyfikę wyszukiwań użytkowników w danej branży, szanse na pozyskanie ruchu organicznego zwiększają się znacząco. To dlatego tak ważne jest, aby już na początkowym etapie projektowania strony poznać charakterystykę fraz kluczowych (dzięki SEO analizie fraz kluczowych) i na jej podstawie zaprojektować kategorie sklepu. Dzięki temu nie tylko zwiększamy szansę na pozyskanie potencjalnego klienta zainteresowanego daną grupą artykułów z organicznych wyników Google, ale również sprawiamy, że sklep będzie lepiej odpowiadał nawykom osób poruszających się po serwisie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2. Strony producentów

Jeśli sklep oferuje towary wielu producentów, dzięki optymalizacji podstron konkretnych marek możemy w prosty sposób dotrzeć do użytkowników wpisujących do wyszukiwarki Google frazy produktowe z nimi związane. Dlatego powinniśmy pamiętać, aby w architekturze strony znaleźć miejsce do sekcji poświęconej producentom. Najczęściej na podstronach tego typu znajdziemy po prostu spis produktów danej firmy wraz z krótką charakterystyką danego brandu. To proste i intuicyjne rozwiązanie jest zazwyczaj bardzo skuteczne z perspektywy generowania ruchu organicznego z wyszukiwarki Google.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3. Strony produktów

Frazy wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki Google to nie tylko ogólne frazy, ale również zapytania z tzw. długiego ogona, czyli bardziej sprecyzowane (często produktowe), dłuższe, charakteryzujące się mniejszą konkurencyjnością, ale również większym współczynnikiem konwersji. To właśnie dlatego strony produktów powinny być zoptymalizowane z perspektywy SEO. Unikalne opisy, szczegółowa specyfikacja, poprawna optymalizacja meta tytułów oraz intuicyjny design na pewno pozytywnie wpłyną na pozyskiwanie ruchu organicznego oraz konwersję na zakładkach produktowych. Warto w tym kontekście dbać również o przyrost recenzji klientów (np. oferując im zniżki za pozostawienie recenzji) na temat danego produktu – to nie tylko duża wartość dla SEO, ale również skuteczny sposób na zwiększenie współczynnika konwersji.

4. Blog firmowy

Kolejnym istotnym sposobem na pozyskiwanie ruchu organicznego z wyszukiwarki Google są blogi firmowe. Stanowią one doskonałą platformę do prezentowania contentu wybranej grupie docelowej. Dzięki precyzyjnej analizie fraz kluczowych jesteśmy w stanie bardzo dokładnie określić, jakie problemy, wątpliwości czy po prostu zainteresowania ma wyodrębniona część użytkowników. Dużą popularnością cieszą się również wszelkiego rodzaju rankingi i zestawienia produktowe pozwalające na łatwiejsze dokonanie wyboru zakupowego.

Jak pokazują badania, zapytania tego typu stanowią coraz większy % fraz wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki Google*. Obserwacje te są zgodne z moimi doświadczeniami – jako osoba zajmująca się projektowaniem i realizowaniem strategii contentowych na potrzeby działań SEO, od lat widzę zwiększający się udział artykułów blogowych w całości generowanego ruchu organicznego na stronach klientów.

Tworzony na podstawie szczegółowych analiz SEO content będzie miał więc pozytywny wpływ nie tylko na poziom ruchu organicznego, ale również na przywiązanie użytkowników do marki – w końcu odpowiadamy precyzyjnie na zapotrzebowanie ludzi.

5. Strona główna

Ważnym, ale często pomijanym z perspektywy optymalizacji SEO elementem jest również strona główna. Warto zadbać, aby oprócz fraz brandowych wyeksponowane na niej były również frazy generyczne, które zwiększą widoczność sklepu. Najczęściej na stronie głównej, oprócz fraz brandowych, ruch generują ogólne zapytania określające dany biznes np. sklep ze zdrową żywnością czy sklep z modą męską. Właśnie dlatego warto zadbać o wyodrębnienie na stronie głównej miejsca na krótki opis contentowy.

Podsumowanie

Podsumowując, o sukcesie działań z zakresu e-commerce decydują nie tylko atrakcyjna oferta i zaufanie do sklepu, ale również skuteczność marketingowych działań digitalowych oraz techniczna jakość platformy. Niezastąpionym elementem na promocję sklepu internetowego jest obecnie SEO. Aby pozyskać użytkownika z organicznych wyników wyszukiwania Google, musimy zadbać o kilka elementów architektury sklepu. Jeśli przedstawione wyżej sposoby na pozyskanie ruchu organicznego będą elementem długoterminowej strategii SEO, szanse na sukces działań e-commerce zwiększają się znacząco. Musimy jednak pamiętać, że o sukcesie działań SEO decydują konsekwencja w realizacji przyjętej strategii oraz regularny monitoring. Warto zacząć więc od audytu podstawowych elementów wspomnianych w pierwszym akapicie tekstu.

Jeśli natomiast myślimy o założeniu nowego sklepu internetowego, powinniśmy zacząć od analizy fraz kluczowych, wpisywanych do wyszukiwarki Google przez użytkowników. Wnioski wyciągnięte na tej podstawie będą pomocne nie tylko w przyszłych działaniach SEO, ale pozwolą lepiej poznać wyodrębnioną grupę docelową. Będą również podstawą do określenia oferty z jaką powinniśmy uruchomić nasz sklep – dzięki analizom konkurencyjnych sklepów i ich struktury ruchu z SEO będziemy w stanie wytypować marki czy produkty, które powinny być dla naszego sklepu must-have.

*multifuse.com/blog/learned-long-tail-analyzing-1-4-billion-keywords